Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Rainbow Six: Extraction

Rainbow Six: Extraction

Anders har bekæmpet Archaeans i Ubisofts nye kooperative skydespil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Efter flere års udvikling og et pandemi-relateret navneskift er Rainbow Six Sieges PvE-lillebror Extraction endelig ankommet. Allerede de tidlige gameplay-videoer fik en blandet modtagelse, og mange fans mente at spillet mest af alt ligner en zombie-mode, som besudler Rainbow Six-navnet og sælges til fuld stand-alone pris, mens det bør være DLC til Siege. Disse kontroverser til trods, så gavnes Extraction dog af de bundsolide byggesten fra Siege, og kan byde på mange timers spændende PvE-kamp med god variation. Det vel at mærke hvis spillets servere vil lukke dig ind.

Rainbow Six har lidt et ry for at være en mindre tilgængelig størrelse end mange andre online skydespil. Det taktiske teamplay giver et billede af eksperter, der som professionelle giver kommandoer via mikrofonen, og rykker i position som skakbrikker, inden det næste træk foretages. Det kan være en intimiderende størrelse, og netop derfor er Extractions komplette PvE-fortolkning af det kompetitive Siege ret interessant.

Grundlæggende set, så er Extraction et "hvad nu hvis"-scenarie, som forestiller sig en verden, hvor de velkendte karakterer fra Siege skulle bekæmpe en skræmmende alien-invasion, som har inficeret flere nøglepunkter i USA, måske mest prominent Liberty Island i NYC. Som del af REACT-indsatsstyrken sendes du ud til disse lokationer og skal løse forskellige opgaver. Hver mission er delt op i tre områder, adskilt af airlocks, som du skal aktivere, og hvert område har sin egen opgave, du helst skal klare. De tre områder eskalerer i sværhedsgrad, og føler du at oddsne er imod dig og holdet, så kan du eksempelvis gå til et Extraction Point i første område, og overleve på bekostning af XP fra de sværere områder. Opgaverne og fjendernes placering samt type er proceduralt genereret.

Dette er en annonce:

Extraction tager et rigtig fedt element fra en så fjern slægtning som XCOM, idet dine "operatives" kan dø midlertidigt i kamp, og desuden skal heale eventuelle skader mellem kampe. Dør du på en mission er dine teammates typisk så flinke at bære dig hen til det nærmeste Extraction Point. Hvis du er mindre heldig og efterlades, eller dør på en solo-mission, så bliver du indhyllet i "stasis foam" og bliver dermed holdt intakt. På efterfølgende missioner til samme lokation bliver et af målene på missionen at redde din efterladte agent. Evner du ikke at redde agenten efter adskillige forsøg, så kommer agenten tilbage, men mister mange af sine erfaringspoint.

Rainbow Six: Extraction
Rainbow Six: ExtractionRainbow Six: ExtractionRainbow Six: ExtractionRainbow Six: Extraction

Dette system gør, at faren på missionerne føles mere ægte. Mens du stadig får XP fra at have gennemført en mission, hvor du dør, altså hvor du ikke "extracter", så får du 90% bonus for at gennemføre med extraction, plus at du selvfølgelig holder karakteren tilgængelig til næste kamp. En taktisk overvejelse er også, om man vil extracte fra 1., 2. eller 3. "niveau" af missionen. Hvis man fx har valgt en sværhedsgrad for høj ift. holdets formåen, eller hvis man af andre grunde pludselig står med et såret og udsat hold, så giver det selvfølgelig mening at smutte tidligt.

Dette er en annonce:

Generelt set, så er belønning og udfordring rigtig velfungerende i Rainbow Six Extraction. Som din konto stiger i level, så får du adgang til mere "React Tech", altså særlige værktøjer, som dine karakterer kan bruge, såsom body armor, miner og andet godt. I starten har du kun adgang til banerne i New York, men som du stiger i level får du gradvist adgang til baner i San Francisco, Alaska og New Mexico. En ranked playliste ved navn Maelstrom Protocol vil også blive tilgængelig.

HQ

Lad os tale lidt om de aliens, som du kommer til at møde. Chimera-parasitten, som blev introduceret i Outbreak-eventet i Rainbow Six Siege, har udviklet sig til en race kaldet Archæans. I de inficerede områder, du møder, vil du se Nests, hvorfra nye Archæans fødes. Disse kan destrueres, og en særlig mission kræver, at du starter trackere i dem, uden at alarmere dem. Både Nests og døde Archæans vil generere Sprawl, som er en mørk masse, der dækker overflader, og bl.a. vil sløve din bevægelse. De egentlige fjender kommer i forskellige sværhedsgrader, fra zombie-agtige grunts til eksplosive bloaters og langt mere avancerede fjender.

Gameplayet er ganske gribende, især fordi du aldrig helt ved, om du pludselig bliver overvældet af fjender. Du skal altid være forberedt på, at du måske bliver overrendt af aggressive, klamme aliens, og selv de svagere fjender kan gøre betydelig skade. Spiller du solo vil der være flere medkits rundt omkring, men spiller man flere, som man jo typisk gør, så vil det være sparsomt, og du bør derfor sikre dig en Doc på holdet (han er den klassiske healer her). Du kan kun booste liv i spillet, og derfor vil al egentlig skade, altså alt, som bringer dig under 100 i liv, være noget, som skal regenereres, når karakteren ikke længere er på mission. Der er altså god grund til at være taktisk her og tænke sig ekstra om.

Dette er en annonce:

Extraction er desuden et spil, som lægger op til frem for alt at tage et stealth approach, da mange af dine missioner er lettere på denne måde. Bl.a. kan Nest tracking kun klares stealth, men andre missioner kræver fx at du laver en takedown på en Elite-fjende med den kniv, du altid har adgang til. Det er langt lettest, hvis du sniger dig frem og bruger nogle tracking devices (bl.a. kan karakteren Lions drone tracke fjender). Når du har fundet den rette fjende kan du snige dig ind og lave et takedown. Her er røgbomber også brugbare, da de forvirrer fjenden og gør dem sårbare overfor takedowns, også selvom de kigger i din retning.

Om du spillet 1, 2 eller 3 spillere, så er Rainbow Six Extraction ganske stemningsfuldt. De forskellige miljøer er veludførte, eksempelvis den imponerende Liberty Island bane, som viser USAs stolthed gå i forfald under parasittens hærgen. Det er generelt et intimiderende og spændende syn at se de forskellige miljøer være overtaget af disse aliens, og man føler konstant at faren lurer lige om hjørnet. Dette gør det naturligvis også mere spændende, når du vælger at gå til næste og sværere område af en bane.

De forskellige våben er også ganske tilfredsstillende at bruge, og der er rigtig god variation, fra kraftige shotguns til lyddæmpede SMG'er. Ligeledes er de forskellige operatives / karakterer ganske varierede og supplerer hinanden fint. Man kunne dog godt savne, at evner og våben var lidt mere skræddersyede til Extractions mere stealth-fokuserede gameplay. Her har Ubisoft i stedet valgt at importere det hele fra Siege, og det er lidt ærgerligt. Eksempelvis har karakteren Sledge en hammer, som kan rive vægge ned samt skade fjender. Den er dog for langsom til at være særligt brugbar i kamp, og mens nedrivning er fint, så kan du godt klare dig uden i Extraction.

Rainbow Six: Extraction
Rainbow Six: ExtractionRainbow Six: ExtractionRainbow Six: ExtractionRainbow Six: Extraction

Extraction er et flot og veldesignet spil. Især lys og reflektioner er med til at skabe stemning og vise banerne fra deres bedste sider. Røg, bl.a. fra røgbomber, giftige bloaters og andre aliens samt i airlocks, er også godt lavet. Generelt er detaljegraden høj, og det gælder både karakterer, våben og miljøer. Det er ikke en prisvinder, men der skabes en effektiv action-horror stemning, og ofte er spillet yderst screenshot-værdigt. Stemningen kommer dog også især fra en god brug af lydbilledet. På Xbox Series X med Windows Sonic og hovedtelefoner, så kan man meget tydeligt høre fjendernes retning. Deres skrig og mærkelige alien-lyde skaber både god horror og hjælper dig til at fornemme retning.

Den største kritik, jeg pt. kan rette mod Rainbow Six Extraction er, at det lader til at have alvorlige server-problemer. Jeg kunne en hel aften slet ikke komme ind i menuerne grundet server-problemer, og et par gange blev jeg smidt ud af spil. Dog formåede spillet at genvinde forbindelse til den session og jeg kunne fortsætte som før, en feature mange online-spil mangler. Jeg håber at disse tekniske problemer bliver rettet, da spillet ellers har kørt rigtig godt og stabilt.

Rainbow Six Extraction har været en fornøjelse at spille, når ellers serverne gider virke. Jeg glæder mig til at spille det endnu mere efter launch, og håber at det kan finde en niche i det voksende PvE-marked. Det er et spil som tydeligvis gerne vil tale til både eksisterende Siege-fans og nye spillere, som gerne vil prøve en taktisk og spændende oplevelse uden det egentligt kompetitive element. Det har masser af timers underholdning i sig med de mange områder, du kommer til at låse op for. Om det er fuld pris værd er en anden sag, men for Game Pass abonnenter er det heldigvis ikke et problem, da spillet lander på tjenesten fra dag 1.

HQ
Rainbow Six: Extraction
Rainbow Six: Extraction
Rainbow Six: Extraction
Rainbow Six: Extraction
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Solidt gameplay, god progression, visuelt flot, god brug af lyd, god variation, vellavede områder, god udfordring, lækkert med stealth-fokus.
-
Karakterer passer ikke alle lige godt til stealth, lidt meget genbrug af karakterer, server problemer pre-launch.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold