Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Tiny Tina's Wonderlands

Tiny Tina's Wonderlands

Selvom at det er B-holdet der har udviklet Tiny Tina, så tager serien et afgørende skridt fremad.

Borderlands-serien er gået hen og blevet en af mine favoritspilserier, og det er mest fordi jeg elsker humoren, stilen, og den enorme mængde loot, som man igennem de nu mange spil får adgang til. Specielt har Borderlands 2 en stor plads i mit hjerte, mest på grund af de karakterer man møder. Her tænker jeg specifikt på Handsome Jack, som med sin blanding af humor og ondskab, er en fornøjelse, og så selvfølgelig Tiny Tina, som man møder efter ganske kort tid i hovedkampagnen. Gearbox, som udvikleren hedder, må også være glad for hende, for hun har siden været med i næsten alle spil, undtagen Borderlands: The Pre-sequel. Hun har også fået sin egen DLC til Borderlands 2, som hed Tiny Tina's Assault on Dragon Keep, hvor den skøre pige spiller et Dungeons and Dragons-lignende spil, med flere af de andre karakterer fra Borderlands 2. Denne ide har Gearbox nu ført videre til et helt nyt spil, som hedder Tiny Tina's Wonderlands, og det har jeg fået lov til at lege lidt med.

Historien i Tiny Tina's Wonderland starter med at man ser tre helte som bekæmper en masse skeletter, for til sidst at konfrontere den onde ridder Dragonlord, som lyder som en blanding mellem Handsome Jack, og en rigtig nørdet gut, der bare vil have nye venner. Det er en sjov dissonans, da han skifter fra sød til ond indenfor fem sekunder, og det fungerer ganske sjovt. Han besidder desuden Handsome Jacks sarkasme med sit eget tvist. Det fungerer rigtig godt, og selvom han ikke er så god som Handsome Jack var, så er han en rigtig god skurk.

Tiny Tina's Wonderlands
Tiny Tina's WonderlandsTiny Tina's WonderlandsTiny Tina's Wonderlands

Efter denne scene ser man så Tiny Tina, og hendes tre medspillere sidde og spille Bunkers and Badasses, som deres D&D-spil hedder. Den ene spiller hedder Valentine, og han er ikke så vild med reglerne i spillet, og Frette, som er en robot. Derudover er der ens egen karakter, som bare bliver kaldt Newbie. Efter Tina så fortæller at den onde Dragonlord er ved at angribe den gode Dronning Buttstalions slot, bliver man sendt i marken for at stoppe angrebet. Inden skal man dog lave sin karakter, og jeg har ikke set en så grundig karakterskaber i Borderlands-serien før. Alt kan indstilles, og der er endda en knap, hvor man kan overdrive, så ens karakter ser helt fjollet ud. Man kan bruge timer på at lave sin karakter, hvis man har lyst til det. Det er ret fedt.

Når man så har lavet sin karakter, skal man vælge sin klasse, og her er der seks at vælge imellem. Brr-Zerker, Claw Bringers, Graveborn, Spore Wardens, Speelshots og Stabbomancers. Jeg valgte Spore Warden, da beskrivelsen passede meget godt til min spillestil, men der er i de andre klasser en del variation. Så er man til magi, er så er der en klasse til det. Kan man godt lide at gemme sig og angribe fra skjul, ja så er det også en mulighed. Senere i spillet, når man er nået langt nok, kan man vælge en klasse mere, som man kan komme point i, så man faktisk får adgang til to af de seks klasser, og disse kan så kombineres til en helt særegen spillestil, hvilket fungerer glimrende. Det gør at der er mange kombinationer, som hver især giver deres egne oplevelser.

Herefter kommer man så ned på et isometrisk kort, hvor man går rundt med en lille figur, som Tiny Tina har placeret. På dette kort kan man rende i tilfældige skærmydsler, ligesom man gør i rollespil, når man krydser store områder. Man kan også finde missioner, byer og miner man kan besøge og kæmpe i. Når man så kommer i kamp på det lille kort, så skifter vinklen til førsteperson igen, og man skal besejre et vist antal fjender, for derefter at få en belønning, som kan være loot, eller for eksempel en nøgle til et område man ikke har været før. Den isometriske verden skal forestille det kort, som Tina har lavet, og er derfor også fyldt med tabte osterejer, og en væltet cola eller to. Det er virkelig opfindsomt fundet på. Det er uden sammenligning noget af det mest nyskabende for serien der er sket siden det første spil, faktisk. Dette kort er så måden man kommer rundt til de forskellige områder på, hvor der er missioner til en, og nogle af de områder man kommer til, har ikke noget med hovedhistorien at gøre, det er bare frivillige steder, hvor man kan tage sidemissioner og udforske. Disse områder er nemlig meget store, og har en masse fede separate tematikker, fra frossen fiskeby, til mørk og skummel skov. Gearbox har virkelig oppet sig i Tiny Tina's Wonderlands.

Tiny Tina's Wonderlands

Historien fortsætter så på jorden, hvor man skal bekæmpe Dragonlords tropper af trolde og skeletter, men de belejrer Buttstalions slot, og medhørende landsby. Efter en masse skyden og loot alle steder, for det er jo Borderlands i sin kerne, befrier man slottet og byen, og efter at have udforsket den ret store by, skal man slås til ridder. Mere vil jeg ikke røbe, for historien skal bare opleves. Jeg var ret lunken i forhold til humoren i Borderlands 3, men jeg har taget mig selv i at smile og grine flere gange, mens den skøre fortælling bare kørte derudaf denne gang med jokes og overraskelser. Der har ikke været bedre historiefortælling siden Borderlands 2, og jeg er tæt på at sige, at narrativet i Tiny Tina's Wonderlands er bedre end det legendariske spil. Det klæder spillet at centralisere sin sarkasme og humor omkring en enkelt emne, og udforske det helt i bund.

En anden fed ting som spillet gør, er at det henter kendte karakterer fra universet ind i historien, og det gør det på den helt rigtige måde. Det føles ret spin-off artigt, men spillet antager hurtigt en slags Greatest Hits-størrelse, hvor alle de gamle rødder kigger forbi og er med til at lege. Det er måske svært at hamre fast, men det her er bare... ja, rarere at have med at gøre end Borderlands 3, selvom strukturen i det nære er den samme.

Selve mekanikkerne er også en blanding af gammelt og nyt. Der er de kendte ting, som de mange millioner våben, som Gearbox altid har blæret sig med, men der er også rollespilstroper, som magiske ringe, magisk fortryllelser, der dropper og giver nye evner. Der er magiske dimser der giver en passive fordele, og ekstra point til ens evner. Der er så mange nye ideer, som komplimenterer hinanden fantastisk. Det betyder også at der hele tiden dropper en masse loot, og måske overvældende meget af det, som hele tiden skal vurderes, om det er godt nok eller ej. Det kan godt blive lidt for meget, men heldigvis er der stadig farver for at indikere hvor godt udstyret på jorden er. Generelt har selve ildkampene aldrig været mere i skabet end de er nu, så Gearbox, har virkelig fundet formlen. Der er bare lidt flere evner, lidt mere at have med at gøre end i eksempelvis Borderlands 3, som gør at spillet rent mekanisk er sine forgængere overlegne.

Tiny Tina's Wonderlands
Tiny Tina's WonderlandsTiny Tina's WonderlandsTiny Tina's WonderlandsTiny Tina's Wonderlands

Skal man finde ridser i den ellers ret flotte lak, så er det at grafikken begynder at se lidt genbrugt ud. Vi har stadig denne Cell-shadede grafiske stil, men det er set før. Derudover kan der i meget intense skuddueller godt være så mange effekter på skærmen samtidig, at det kan blive lidt overvældende, for man kan ikke helt se og sigte, når der er så meget på skærmen, men det er også et kritikpunkt, jeg havde til Borderlands 3, så det er ikke nyt. Musikken er til gengæld fed. Væk er det klassiske Borderlands soundtrack, og det er erstatte med hvad der kun kan beskrives som middelalderligt. Det fungerer godt, og er der egentlig bare.

Stemmeskuespillet er også godt, især Tina, som bliver spillet af Ashley Burch, men der er nogle enkelte skuespillere, som ikke helt når hendes niveau, desværre. Den nye skuespiller der ligger stemme til Claptrap er jeg ikke så vild med. For selvom den lille robot skal være irriterende, så blive den det unødvendigt meget på grund af den nye skuespiller, der har rollen denne gang.

Så alt i alt er Tiny Tina's Wonderland et fantastisk spil. Det har virkelig klædt det at man har fokuseret på andet end det kendte i denne omgang. Det er efter min mening det bedste Borderlands-spil siden Borderlands 2, og måske endda endnu bedre.

9 / 10
+
Fed fortælling, effektive nye mekanikker der bringer serien fremad, det nye isometriske kort, intense ildkampe.