Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows

De muterede ninja-skildpadder er tilbage, og Sebastian har testet dette fjerde og sidste spil i Summer of Arcade på Xbox 360.

Når regnen pisker mod ruden på en kedelig grå søndag, er det ikke atypisk at sønnike kommer tullende med et par controllere og et ufravigeligt krav om lidt coop-sjov på en af husets utallige spilmaskiner. Første debatpunkt er typisk om vi eksempelvis skal starte den gamle originale Xbox op eller hoppe en generation frem, og begynde vores leg på 360-eren. Men uafhængigt af dette valg, så er de charmerende pizza-spisende skildpadder, Teenage Mutant Ninja Turtles, højt på listen over underholdende titler til en actionpakket regnvejrsdag.

Det er ikke få timer, som vi skulder ved skulder har brugt på Teenage Mutant Ninja Turtles fra 2004 på den gamle Xbox eller Teenage Mutant Ninja Turtles - Turtles in Time fra 2009 på Xbox 360. Begge spiltitler er underholdende i begrænsede mængder, og perfekt til lidt hurtig knap-bashing for at få de teenage-ramte skildpadder til at lave lidt ninjaakrobatik. Det var derfor med et smil på læben, at jeg så sommerens Summer of Arcade på Xbox 360, skulle afsluttes med mere krybdyrskampkunst og endnu et spil bygget op omkring de fire charmerende krigere. Med lad mig bare allerede nu røbe, at smilet forsvandt ganske hurtigt efter spillet var hentet og startet op.

Få sekunder inde i oplevelsen kommer spillets mest belastende element tydeligt frem. Det er ikke atypisk at et tredje-persons hack-and-slash kan lide lidt under skiftende kameravinkler og herigennem udfordre din tendens til søsyge. Med Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows tager det til nye højder. Man kan finde sig nogenlunde til rette med kameraet i de mere stille passager af spillet, men når helvede bryder løs, og endnu en boss skal have teenage-bank, så knækker filmen for alvor. Jeg mistede orienteringen og flere gange endte det hele i ren kaos, hvor det åbenlyst berusede kamera valgte, at jeg skulle se kampen indefra en nærliggende mur. Det er desværre dræbende for al glæde ved de ellers veltilrettelagte afsluttende kampe mod spillets skurke.

Når oplevelsen så yderligere krydres med dårlige frame-rates og grafiske fejl fremstår resultatet upoleret og sjusket. Pauser man spillet og kikker på grafikken, syner det faktisk ganske fint. Men tilsættes liv og dynamik, så fejler indtrykket stort, og glæden ved at banke endnu en omgang af Shredders fodsoldater fordufter hurtigere end fruens lune æbletærte på en småkølig sensommerdag.

Mellemsekvenserne er statiske tegneserier, som beskriver handlingen inden næste spilbare sekvens, hvilket som udgangspunkt er en fin ide. Men desværre er tegningerne af ganske lav standard, og vores fire venner ligner mere ballondyr end de klassiske figurer, som vi kender fra blade og serier på skærmen. Det hele lugter af stress og manglende kvalitetssikring inden spillet blev sendt ud som sidste del af Summer of Arcade 2013 på Xbox Live Arcade.

Eksemplerne på regulære grafiske og tekniske fejl er mange, og blandt de mere spektakulære oplevede jeg blandt andet, at en af mine CPU-styrede med-skildpadder hoppede op i luften for at undgå en fjende. Dette er selvsagt ikke videre odiøst, hvis det ikke lige var fordi, at han blev hængende frosset deroppe, mens slaget forsatte rundt om ham. Flere minutter senere faldt han pludselig ned og tog igen del i kampen. Andre irritationselementer er usynlige vægge, som ødelægger illusionen om en halvåben verden. Endvidere er der mængder af eksempler på, at man kan hoppe over udvalgte kasser eller lignende - for straks herefter ikke at kunne interagere med helt identiske forhindringer. Det hiver tempo og flow ud af oplevelsen, og havde jeg ikke skulle anmelde spillet, så var jeg stået af længe før.

Historiedelen af spillet kan tæskes igennem på fire timers tid, hvorefter man kan muntre sig med at spille online, eksempelvis. Dette kan gøres med tre andre spillere, og omdrejningspunktet er igen historien. Incitamentet til at gøre dette er et stort og velfungerende skill-system, hvor man via points og XP kan låse op for nye evner til hver af de fire krigere. Der er ganske mange, og dette er tydeligvis en af spillets alt for få kvaliteter. Flere af de mere eksotiske evner er ganske underholdende, da de involverer synkroniserede badutspring udført af skildpadderne til stor skade for fjenderne. Eneste problem forbundet med skill-systemet er, at man er nød til at spille selve spillet for at komme videre i udviklingen.

Udover den historiebaserede spilmode findes der såkaldte "challenges" og en arcade-spilform. Den sidste afvikles som en 2D sidescroller, og er i linje med ældre klassiske spil med Teenage Mutant Ninja Turtles. De dele af Challenges jeg testede mig igennem indeholdt en spiltype, hvor man skal overleve bølge efter bølge af fjender. Denne del lider af samme sygdomme som historiedelen med elendigt kamera og er en buffet af grafiske fejl. Arcadespillet derimod fungerer ganske fint, og reelt er dette den eneste del af spillet, som jeg kunne finde på at besøge igen.

Leonardo, Michelangelo, Donatello og Raphael har altid været en garanti for et par sjove replikker, hvilket man da også kan finde i dette spil. De første par gange man hører en af deres tørre kommentarerer, så er det faktisk ganske sjovt. Måske ikke stor-klasken-på-lår-og-hyle-af-grin-sjove, men stadig nok til at man er i Turtle-universet. Evolutionen i spiloplevelsen er herefter en fase, hvor man måske ikke i samme grad sætter pris på de gentagende replikker - hvilket slutvis ender i regulær irritation. Den resterende del af spillets lydspor indeholder noget hårdtpumpet dansemusik, hvilket jeg ganske kort inde i spillet valgte helt at slå fra. Men jeg har efterhånden også nået en alder, hvor jeg er i tvivl om Medina er en form for te eller alene en by i Saudi Arabien.

Skulle oplevelsen stadig friste, selvom denne mavesure anmelder ikke kommer med nogen form for dybfølt anbefaling, så vil det koste dig 105 kroner at få adgang til de grønne teenagere. Med de fine tilbud man kan finde på andre spiltitler på Xbox Live for tiden, skal man være mere end gennemsnitligt fan af Teenage Mutant Ninja Turtles for at knuse sparegrisen. Selvom vi har mange års erfaring og glæde ved ninjaskildpadderne i min familien kan jeg med sikkerhed slå fast, at dette spil ikke startes næste gang knægten kommer rendende med et par controllere og et ønske om lidt virtuelt samarbejde. Der er for mange andre gode titler, hvor man helt går fri af det forhøjede blodtryk og irritationsniveau, som Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows frembringer.

04 Gamereactor Danmark
4 / 10
+