Defense Technica

Defense Technica

Menneskeracens eksistens er igen afhængig af en bunke velplacerede tårne, og Sebastian har lagt strategien og testet Defense Technica, der netop er udkommet på Xbox 360

Den er helt gal i år 3012, og menneskeheden er presset af horder af rumvæsner og kamprobotter. Modstandskampen er barberet ned til otte forskellige typer defensive tårne, og intet synes vigtigere end at beskytte forskellige kerner af energi. Arkadespillet Defense Technica har ramt Xbox 360, og dette er kort sagt en klassisk omgang 3D tower defense sat i scene i en fremtidsverden.

Defense Technica

Det ville ikke give mening at trampe for meget rundt i den noget tyndbenede historie, og spillet falder derfor fint ind i mainstreamen af tower defense-spil, hvor spilglæde sættes over dyb historiefortælling. Titlen starter blidt ud, og man belæres i kunsten at sætte et begrænset antal tårne op for at blokere vejen for de utrættelige horder af fjender. Senere i spillet låses der op for flere typer tårne, og hver af disse har et opgraderingstræ, hvor medaljer optjent i banerne kan omsættes til nye mere potente evner.

Defense Technica

Nødvendigheden af nyskabelse i spil, i modsætning til genskabelse eller kopiering, kan diskuteres hver gang en ny titel smides på banen. Man kan ikke påstå at tower defense genren er en lille forsømt kategori, og kigges der eksempelvis alene på spillene i "Games for Gold"-kampagnen på Xbox Live, er langt størstedelen netop inden for denne spiltype. Markedet er fyldt med kvalitetstitler, og det kræver derfor en særlig indsats at gøre sig bemærket.

Allerede få minutter inde i legen med Defense Technica sprang der muntre minder frem om mine mange timer i selskab med spillet Defense Grid. Det er et spil, som jeg igen og igen er vendt tilbage til, da det er et yderst vellavet indspark i genren. Skal man lade sig inspirere og endda ty til kopiering, så er det essentielt at have skabelonen på plads. På rigtigt mange måder ligner de to spil hinanden, hvilket i min bog tæller positivt, da referencerammen er grundpensum for alle tower defense fans. Minusserne følger dog straks bagefter, da flere funktioner savnes, og jeg sad hurtigt med lysten til at springe ud af denne titel og starte endnu en stund op med Defense Grid.

Så er vi tilbage med afvejningen mellem nyskabende og brugt. Defense Technica fejler på mange måder, hvis den skal opfattes som en klon af Defense Grid, og jeg savnede særligt checkpoints og evnen til at styre tiden. Fejler man, så er det tilbage til start - og kedelige passager, hvor du har sat dine tårne fornuftigt, skal opleves i normal hastighed, da der ikke er en funktion til at forøge hastigheden.

Men smider vi den oplagte sammenligning i baggrunden og forsøger at finde nyskabelse, så ender vi ud med småting som en gimmick med vejrskifte. Det kan eksempelvis påvirke det område, som dine tårne er funktionelle indenfor. Det syner reelt som en ligegyldig lille tilføjelse, som ikke positivt påvirker spiloplevelsen. Jeg har svært ved at finde andre nye elementer, og lysten til at spille andre titler som løser opgaven med at underholde mig bedre ligger igen ligefor.
I tider hvor hoppende fugle og tunge ridderspil udmærker sig med en sadistisk sværhedsgrad, så falder Defense Technica spot-on indenfor dette modefænomen.

Spillet starter fint ud, og i flere passager grænser banerne til det gabende kedelige med hensyn til udfordringen. Dette ændres dog i små masochistiske lommer, hvor man selv på normal sværhedsgrad får rumprygl på en ubehagelig måde. Her springer så abstinenserne frem, og man savner i voldsom grad de kendte checkpoints fra Defense Grid. Eneste mulighed her er, at erkende nederlaget, og så tage endnu en tur i rumentreprisen med opbygning af tårne og forsøg på beskyttelse af energikernerne.
En hurtig pejling på den øjeblikkelige popularitet af denne Xbox Live-udgivelse kom cirka en time inde i min test af titlen.

Defense Technica

Anmeldelsen er først lavet efter spillet udkom, men jeg ramte stadig en placering som nummer 64 på den internationale leaderboard efter en times leg. Uden at strinte for meget i modvind, så er mine spilevner ikke nødvendigvis afspejlet helt korrekt her, og jeg forfalder til at tro, at andre spillere har beholdt de 75 kroner, som spillet koster, i lommen.

Denne spiltitel kunne være et stort hit, hvis man fik fremavlet en kobling af en flux capacitor og en DeLorean sportsvogn og herefter rejste tilbage til årtusindeskiftet. Med alle andre briller er dette alene en kedelig og kønsløs kopi af andre fine tower defense titler, og jeg kan ikke se nogen chance for at populariteten vil stige i nærmeste fremtid, og min fine placering på de internationale leaderboards herigennem trues. Godkendt, men ikke meget mere.

Defense Technica
6 / 10
+