F1 Race Stars

F1 Race Stars

Codemasters anderledes racing-spil tager springet til iPhone og iPad

Mit nyligt tunede horn sender en rocket guitarsolo efter Daniel Ricciardo. F1-køreren, der pænt påbeder sig at efternavnet udtales Ricardo, da det var hvad han brugte i den australske folkeskole for at undgå buksevand, må se i øjnene, at han lige har lidt et langt større nederlag. Et sløvende missil efterfulgt af et hastig tryk på min turbo-boost sender mig direkte over mållinjen på en førsteplads. Tag den Ricciardo.

F1 Race Stars er, som du måske kan gætte, fyldt med rigtige F1-stjerner, men det er alt andet end realistisk. Det er kort sagt de engelske bilnørder Codemasters' bud på en Mario Kart-klon.

F1 Race Stars

Racer-spillet udkom til PC, PS3 samt Xbox 360 tilbage i 2012, og her kvitterede vi med et godkendt i anmeldelsen. Dengang kommenterede Magnus: "Tag tre venner med og giv hinanden baghjul, det kan godt være at det ikke ændrer Kart Raceren som vi kender den, men i det mindste er det tilforladeligt sjovt."

Det har ikke ændret sig siden den oprindelige udgivelse, til gengæld er formatet ganske anderledes. F1 Race Stars er nemlig ude på Apples iDimser, og det er ganske gratis.

Eller, "gratis" er nok mere rammende. Når jeg tilføjer, at der er genveje, der kun kan åbnes for penge, timere og pay-to-win-mekanikker, så er jeg ganske sikker på at de fleste læsere allerede er løbet skrigende bort. Det lugter af det forfærdelige Trials Frontier ved første snus.

Men til de to af jer, der stadig læser med, så lad mig understrege: ingen grund til panik! Freemium-modellen er fair og fornuftig. Lad mig uddybe.

F1 Race StarsF1 Race StarsF1 Race StarsF1 Race Stars

Du ræser på et væld af forskellige baner. Både med elimination-ræs, almindelige ræs, ræs hvor benzintanken tømmes (og dermed gør karten hurtigere, så man konstant skal opveje chancen for at løbe tør mod øget hastighed) og en række andre klassiske spil-modes. Det sker med alskens licenserede figurer og en række fantasikørere, der blandt andet tæller robotter, klovne og aliens. Hver figur har en timer tilknyttet. Kør to-tre løb, og det er tid til en ufrivillig pause. Men det er her, hvor der ikke er grund til panik. Du optjener nemlig en møntfod for at gennemføre de enkelte baner, og disse kan bruges til blandt andet at indkøbe flere figurer, som du så kan veksle mellem. Og selvom din figur er sat på pause, forhindrer det dig ikke i at køre øvelsesræs på singleplayer-delen eller kæmpe mod venner i multiplayer. Med mit nuværende roster af figurer prøvede jeg at nå til en ufrivillig pause, og efter tre timers spil måtte jeg give op, så igen: ingen grund til panik.

F1 Race StarsF1 Race Stars

Multiplayer er iøvrigt guf for de af jer, der hiver spillet med i sommerhuset. Der kan spilles fire spillere lokalt over wi-fi, og har du ikke adgang til et netværk, kan du ganske smart ræse to spillere mod hinanden og bots over bluetooth. Og det virker fortrinligt.

Nu nævnte jeg også pay-to-win-mekanikker, og det er ligeledes en sandhed med modifikationer. Guldmønterne, du optjener, kan bruges på at køre gennem specielle porte på banerne. Disse veksler mellem at omdanne din F1-kart til en raketflaske på autopilot eller lade dig skyde genvej. Himmelråbende uretfærdigt, men har du svært ved at slå en bane, er det en mulighed. Funktionen kan dog slås fra, hvis du afskyr den slags. Din karts hastighed afgøres af din level, så kan du ikke slå en ny bane, er det bare at øge din figurs niveua ved at ræse aældre baner igen.

Efter omkring 40 løb investerede jeg 13 kroner i spillet som tak for nogle fornøjelige ræs, og her efter mere end hundrede kørte løb har jeg endnu ikke følt mig forpligtet til at købe mere eller tage påtvunge pauser. Det er altså godt gået. Vil du fra første minut være sikker på, at du aldrig løber ind i problemer, kan du vælge at kaste 139 kroner efter spillet, og dermed åbne for alle F1-kørerne. Det er dog unødvendigt, men jeg byder muligheden for at lave et freemium-spil om til premium velkommen.

F1 Race StarsF1 Race Stars

Med freemium-modellen forklaret, er det bare at kaste et blik på selve racing-delen. Det er ganske forrygende og virker til at have fundet sin rette hylde på den mobile platform. Du kan styre med både virtuelle knapper, tilt eller virtuelt analog pad. På iPad Mini Retina får du flere bloom-effekter og andet grafiklir, mens eksempelvis ældre hardware som iPad 2 mangler disse øjekælere. Til gengæld er frameraten ganske fornuftig. Det er ikke 60 frames i sekundet, men det er solidt nok til at man nyder køreturen. Jeg havde dog gerne set grafisk lir ofret til gengæld for hastighed, om ikke andet som en mulighed i indstillingerne.

F1 Race Stars

Et hav af forskellige fantasiomgivelser baseret på virkelige lande sikrer også, at det altid er sjovt lige at nå lidt længere. Om det er små tyske gader, ræs på den Kinesiske Mur, amerikanske sovebyer eller Formel 1-baner, så er der enorm variation. Samtidig er der gulerodden med at få udvidet ens hold af racer-kørere i garagen. Der er altid en grund til at spille mere. Og det er forrygende sjovt.

F1 Race StarsF1 Race Stars

Som et klassisk Mario Kart-spil. Udover at have planket Mario Kart-følelsen på de små karts, så er der ligeledes røde skjold målsøgende missiler, fælder, turbo og en masse andet. Hver enkelt figur kan ligeledes udstyres med nogle special-moves, som er unikke for denne. Eksempelvis kan man få en perk, der forøger hastigheden (men mindsker accelerationen), når man dytter. Man kan få regnvejrsdæk på bilen (med tilhørende byge), og man kan naturligvis få perks, der forbedrer ens asenal af missiler, forbedrer turboen eller gør karten mere hårdfør. Der er et enormt udvalg, og buddene er til tider ganske kreative.

F1 Race StarsF1 Race StarsF1 Race Stars

Vigtigst af alt så har F1 Race Stars den der et-spil-til-følelse, og det er måske det bedste man kan sige om en arcade-racer. Jeg har både under og efter anmeldelsen haft svært ved at slippe Codemasters farverige racer, og jeg er ganske sikker på, at du vil opleve det på samme måde. Det er svært vanedannende.

Spillet er gratis at hente, tvinger dig aldrig til pengepungen og leverer på mange måder en af de bedste kart-racere til mobiler. Hent det.

F1 Race Stars

Traileren nedenfor er fra konsoludgaven af spillet