Diablo III: Ultimate Evil Edition

Diablo III: Ultimate Evil Edition

Diablo III er ude i den definitive udgave på blandt andet PS4. Philip har anmeldt...

Blizzard Entertainments Diablo-serie har siden det første spils pc-udgivelse i 1997 og efterfølgeren i år 2000 været en enorm succes blandt online gamere, og det var med til at popularisere action-rpg-genren for et langt bredere publikum, end andre spil i genren tidligere havde formået. Denne popularitet skyldes den enormt vanedannende spilformular, hvor man konstant jagter det næste stykke udstyr til sin figur, for at gøre ham eller hende bare en smule stærkere, alt imens man kæmper sig gennem horder af dæmoniske væsener, i dystre gange, mørke skove og sågar helvede selv. Da det tredje spil i serien udkom i 2012, var mange nervøse for, om denne formular stadig ville holde, og forventningerne var skyhøje blandt fans af serien. På trods af ganske fine anmeldelser fra spilpressen, var der en del skuffelse blandt den hårde kerne af Diablo-spillere, der følte at spillet var blevet oversimplificeret i sine rpg-elementer, og at spillets loot-system lagde for meget fokus på det nye auktionshus, hvor spillere kunne købe og sælge udstyr for både spilpenge såvel som rigtige penge. Blizzard har siden da arbejdet hårdt på at få rettet op på spillerbasens kritikpunkter, og med afskaffelsen af auktionshuset, samt en overhaling af loot-systemet, er spillet kommet en hel del nærmere, hvad puritanske Diablo-fans ønsker af serien.

Diablo 3 fik også en konsoludgivelse i 2013, hvor både PS3- og Xbox 360-spillere kunne glæde sig over en velkonstrueret udgave af spillet, der tilmed var den første version, der fik det nye loot- system, og hvor auktionshuset aldrig nåede at se dagens lys. På grund af dette var konsolversionen for mange den definitive udgave af spillet, og med den snarlige udgivelse af Reaper of Souls- udvidelsen til konsollerne, samt en Ultimate Evil Edition på PS4 og Xbox One, er det tydeligt, at mange er spændte på, om Blizzard har ramt plet igen. Efter at have brugt flere dage med PS4-versionen, kan jeg roligt sige, at der er meget at se frem til med denne titel.

Diablo III: Ultimate Evil Edition
Alle billederne i denne anmeldelse er fra PlayStation 4-udgaven
Diablo III: Ultimate Evil EditionDiablo III: Ultimate Evil EditionDiablo III: Ultimate Evil EditionDiablo III: Ultimate Evil Edition

Som en del af udvidelsespakken er en ny spillerklasse blevet introduceret, nemlig Crusaderen. Denne klasse kan nok bedst sammenlignes med Paladin-klassen fra Diablo 2, iført tung armor, et stort skjold, og med et ability-sæt, der fokuserer meget på forsvar af gruppen. Der er selvfølgelig også masser af offensive evner til stede, og muligheden for at holde et tohåndsvåben i én hånd for at sikre, at man til enhver tid har sit trofaste skjold at gemme sig bag, gør denne klasse ganske unik. Det er en sjov klasse at spille, og med de mange evner, der fokuserer på at hjælpe hele gruppen som helhed, er det tydeligt, at der med denne nye spillertype vil være mulighed for at forbedre gruppedynamikken markant.

Med den nye klasse følger også en femte akt af spillets historie. Denne akt finder sted kort tid efter grundspillets slutning. Den sorte soulstone, der vakte Diablo til live, bliver fundet af Tyrael, som beslutter sig for at skjule stenen, så den ikke længere kan skabe problemer. Desværre lykkes dette ikke, da Malthael, en ærkeengel som havde været forsvundet i tyve år, afbryder Tyraels ceremoni og tager stenen. Tyrael sender en af sine mænd ud for at finde spilleren, så Malthaels planer, hvad end de måtte være, kan stoppes.

Femte akt foregår i det nye område Westmarch. Som i de tidligere akter, bevæger man sig gennem mange forskellige type steder, med hver deres unikke stemning, og her er det klart Westmarch City, det første område man besøger, der skiller sig ud. Meget ulig resten af spillet, finder denne del af historien sted i en stor by, og stemningen passer perfekt til Diablo-serien, med mørke gyder og høje, ildevarslende bygninger. Dette område byder også på den største koncentration af sidemissioner i spillet, da mange af bygningerne har åbne døre, og man kan gå indenfor for at hjælpe de folk, der måtte være fanget derinde. Gennem disse sidemissioner får man også en masse baggrundsviden om byen, og om at det måske ikke kun er de angribende dæmoner, der er byens største problem. Det er en underholdende måde at lære om området på, altimens det øger aktens længde, uden at det føles påtrængende.

Diablo III: Ultimate Evil Edition

Ud over en ny akt og klasse, har Reaper of Souls også en masse andre nyskabelser med i posen. Crafting-systemet har fået en overhaling, så det nu er blevet nemmere at levelle sine kundskaber op, uden nødvendigvis at skulle ud i den frygtede "grind", for at få de nødvendige materialer. Der er også kommet en ny type ædelsten, nemlig diamanter, der kan alt fra at reducere den tid det tager for en evne at blive klar til brug, til at øge den skade, man gør mod elitefjenderne. Der er også blevet indført en hel ny type håndværk, nemlig transmogrifying, der tillader spilleren at lave om på enkelte stats på sit udstyr, og helt at ændre udstyrets udseende, skulle man være utilfreds med det eksisterende look.

Spillets gennemspilningsmodes er også blevet fjernet, så der nu er tale om en regulær liste af sværhedsgrader. På den måde slipper man for at skulle spille historien igennem en masse gange for at låse op for en sværere gennemspilning. De første tre sværhedsgrader kan vælges fra starten, hvorefter den næste kan vælges, efter man har gennemført spillet første gang. De sidste seks sværhedsgrader kan vælges, når ens figur rammer level 60, og jeg kan roligt sige, at der er masser af timers spil, før man bør kaste sig over de sidste sværhedsgrader i rækken. Til gengæld vil jeg også sige, at de tre første sværhedsgrader er en tand for nemme, og en erfaren spiller vil nok savne noget udfordring.

Diablo III: Ultimate Evil Edition

Som en del af ændringerne til gennemspilningerne, har Blizzard også introduceret Adventure mode. Denne spiltype bliver låst op, når man har gennemført femte akt, og det er her de fleste spillere nok vil søge hen efter at have gennemført spillets historiedel. Her er samtlige områder låst op, og alle waypoints er tilgængelige, så man frit kan bevæge sig rundt og kæmpe mod fjender. Hver akt har også fem bounties, alle spredt ud på forskellige waypoints. Disse kan være alt fra at kæmpe mod en boss, til at hjælpe en computerstyret figur med en mission, og hver af disse dusører belønner spilleren med guld, xp og vigtigst af alt et stykke af en keystone shard, der skal bruges til at lukke op for Nephalem Rifts. Disse rifts er en slags challenge modes, hvor man teleporteres til en tilfældig dungeon, og skal kæmpe mod grupper af tilfældige fjender. Udstyret, der skaffes i en Nephalem Rift, er ofte bedre end hvad man ellers kan finde, og nedkæmper man nok fjender, vil en boss dukke op. Besejrer man den, får man store mængder guld og xp, og en god chance for et stykke legendary-udstyr. Hele adventure-mode er en genial løsning på et af spillets tidligere problemer, nemlig gentagelsen af at skulle spille historien igennem igen og igen. Her er man mere fri til at bevæge sig rundt som man ønsker, og de skiftende missioner gør, at det ikke bliver så trættende i længden.

Noget nyt for konsolspillerne er Paragon-point. Disse point kan optjenes efter man har ramt level 70, og tillader spilleren fortsat at forbedre sin figur med bonusser i fire kategorier: Offensivt, defensivt, utility og core. Der er ingen grænse for, hvor mange points man kan tjene, og bonusserne gælder på tværs af alle ens figurer, så skulle man få lyst til at kaste sig over en ny klasse, kan ens tidligere gennemspilninger gøre livet en smule lettere. Denne type system er set før i andre spil, og det har fungeret godt, så denne implementering er ganske velkommen, da det øger spillets levetid, i og med loftet for ens figurs forbedringsmuligheder er blevet fjernet.

Diablo III: Ultimate Evil Edition

Blizzard har ikke lagt skjul på deres gode samarbejde med Sony, og som en følge af dette får PS4 versionen lidt ekstra med i pakken. For det første er der mulighed for at skaffe transmogrifying planer til et armor-sæt, der er inspireret af det populære Playstation 2-spil Shadow of the Colossus. For det andet er der muligheden for at ende i en Nephalem Rift, i selskab med nogle bekendte figurer, nemlig clickers, stalkers og bloaters fra The Last of Us, som hjemsøger tilfældige dungeons, dækket af en gul tåge af sporer. Jeg har desværre ikke selv haft æren af at opleve en af disse rifts endnu, men jeg glæder mig til at se, hvordan de stakkels plantehoveder vil klare sig mod min store hammer. Til sidst er touch padden på PS4-controlleren taget i brug, så man, alt efter om man trykker i højre eller venstre side, hurtigt kan springe til inventory eller skill-menuen. Man kan også navigere menuerne ved hjælp af touch, men for mig virkede det en smule upræcist, og mest af alt som lidt af en gimmick.

Der er også ekslusivt indhold på tværs af de to konsoller, som pc-folket ikke får mulighed for at opleve. Blizzard har nemlig benyttet sig af maskinernes vennelister, for på den måde at gøre det muligt at berøre sine venners spil, uden egentlig at spille sammen. Dette kan blandt andet ske ved at man sender gaver til hinanden, da der er en chance for at samle en fin gavepakke op med en bestemt modtager fra ens venneliste på, hver gang et stykke legendary-udstyr dropper . Denne pakke kan sendes til vennen, så de også får et legendary item, baseret på den figur, de bruger til at åbne den. Det føles som god karma at begave sine venner på den måde, og man glæder sig også når man ser, der er kommet post til en, da man ved, det for det meste er gode sager.

Diablo III: Ultimate Evil Edition

Det er også muligt at have en mere negativ effekt på sine venners spil, da fjender, der besejrer én, har en chance for at levelle op, og hoppe gennem en portal. Herfra vil de så dukke op i en af ens venners spil som en miniboss, med en besked om, at de har med ens morder at gøre. Hvis vennen også taber mod den, hopper den videre på deres venneliste, og sådan fortsætter den indtil den besejres, og alle, der har mødt monsteret, vil modtage en belønning i deres postkasse for indsatsen. Det er en virkelig kreativ måde at lade spillere interagere på, og jeg er sikker på, at der vil komme mange underholdende stunder ud af dette system. Jeg kan også berolige med, at Blizzard har fortalt at dette system ikke vil blive for overvældende, og at de begrænser, hvor ofte man vil komme ud for at blive angrebet af ens vens nemesis.

Diablo III: Ultimate Evil Edition

Ud over den svimlende mængde af indhold i spillet, skal det også siges, at de nye konsoller viser deres værd, når det kommer til spiloplevelsen. Spillet kører i 1080p med 60 fps, og forskellen kan virkelig mærkes fra den tidligere generations konsoller. Billedet er knivskarpt, og bevægelserne er langt mere flydende, og spillets loadtider er næsten ikke eksisterende, pånær det halvandet sekund det tager at skifte akt. Det er virkelig imponerende, hvor stor forskel disse ting gør, og med muligheden for at eksportere sine figurer fra de gamle konsoller til de nye, sågar på tværs af platforme, er der ingen undskyldning for ikke at hoppe med på current gen-vognen, hvis man vel at mærke har en af de nye maskiner.

Diablo 3 Reaper of Souls: Ultimate Evil Edition er lidt af en mundfuld af en titel, der passer perfekt til den kæmpe mundfuld af indhold, der er at finde i den. Ud over, at man får hele Diablo 3 hovedspillet, med alle de seneste features som PC-folket har nydt godt af den seneste tid, får man også udvidelsen, der tilføjer en ny velskabt klasse, en akt, der føles helt hjemme i Diablo-universet, og adventure mode, der øger spillets holdbarhed eksponentielt. På konsollerne får man også en masse gennemtænkte features, alt imens man får glæden af de tidligere inkluderede funktioner, såsom co-op på samme skærm.

Selvom Sonys konsol nok har fordelen, med den største mængde af ekstraindhold og funktioner, såsom remote play, og specielt Nephalem Rift-indhold, vil man ikke blive snydt, hvis man ejer en Xbox One. Til gengæld ville jeg nok råde folk til at holde igen, hvis ikke man har taget springet til de nye konsoller, da last gen-versionerne selvfølgelig ikke vil opleve den store forbedring i det visuelle og ydelsesmæssige. Hvis dette ikke er noget der bekymrer, vil jeg varmt anbefale alle, der kan lide action-rpg, at spille denne udgave.

Diablo III: Ultimate Evil Edition

Diablo III: Ultimate Evil Edition
9 / 10