Code Name: STEAM

Code Name: STEAM

Studiet bag Advance Wars og Fire Emblem prøver sig med en ny serie, og vi har karakter på deres ny Steampunk-inspirerede skydespil.

Det så længe ud som om, at Intelligent Systems' dage var talte, og som en konsekvens af sin usikre fremtid, bestemte studiet sig for, at gå all-in i det, der meget vel kunne blive deres sidste titel. Resultatet af dette vind-eller-forsvind-arbejde var Fire Emblem: Awakening til 3DS. Det gik altså vældig godt. Vældig.. vældig godt. Spillet er stadig en af de bedste titler på konsollen, men det blev også en stor finansiel succes. Dermed forblev dørene hos de strategiske mestre hos Intelligent Systems åben.

Fans kan med glæde vente på det Fire Emblem-spil (der foreløbig kan kaldes Fire Emblem If), og drømme videre om, at studiet også kan få grønt lys, til at starte på en ny Advanced Wars-titel, men nu forsøger studiet sig i stedet med en helt ny IP. Code Name: STEAM melder nu sin ankomst på Nintendos håndholdte.

Code Name: STEAM

Som navnet antyder, spiller damp en central rolle i Code Name: STEAM. Vi bliver inviteret ind i en klassisk steampunk-verden, og historien begynder selvfølgelig i London. Briternes hovedstad er nemlig centrum for den dampmaskinelle nye verden. Her møder vi Henry, en ung of lovende soldat i den amerikanske hær, som steg raskt i rækkerne under den amerikanske borgerkrig. Henrys fredfulde dage slutter dog brat, da London, og resten af verden for den sags skyld, pludselig bliver udsat for en invasion fra det ydre rum. Henry bliver derfor kaldt ind til en specialenhed, der er ledet af ingen ringere end Abraham Lincoln (som ikke er død, som rygterne og historien ellers siger), og snart leder Henry diverse historiske og litterære skikkelser som Tiger Lily og Tom Sawyer i specialenheden S.T.E.A.M (Strike Team Eliminating the Alien Menace).

Synes du at historien lyder rodet? Det er den. I spillet bliver et utal af skikkelser fra den faktiske og litterære historie, smidt sammen i én og samme gruppe. Dette kunne i og for sig udgøre basis for en interessant og underholdende historie, men desværre bliver potentialet aldrig udnyttet. Forsøgene på humor forbliver banale, og alle muligheder for dramatik eller gnist imellem figurerne bliver aldrig benyttet. Spillet tager sig selv alt for seriøst, og glimtet i øjet, som man ser så ofte i Fire Emblem: Awakening, glimrer ved sit fravær. Jeg har spillet værre spil, men jeg har også spillet nok af Intelligent System' titler, til at vide at de kan gøre det bedre.

En rodet historie kan man dog midlertidigt se igennem fingrene med, så længe at resten af spillet indfrier forventningerne.Til at begynde med, er Code Name: STEAM nemlig et spil, der pirrer nysgerrigheden en smule. I modsætning til tidligere spil, som har været trygt placeret i den strategiske rollespilskategori, er Code Name: STEAM et turbaseret skydespil i tredjeperson, med en masse strategiske elementer. Man bevæger sine enheder henover slagmarken, som er delt op i rutenet, og eliminerer fjenden på vej mod målet. Tredjepersonsperspektivet giver spillet et action-præg end studiets tidligere titler, og har sådan set mere til fælles med spil som Valkyria Chronicles end Fire Emblem. Fællestrækkene bliver yderligere understreget af den visuelle stil, eftersom Code Name: STEAM har et tegneserielignende præg, som fungerer ganske godt. Et lækkert og varieret lydspor skader selvfølgelig heller ikke.

Eftersom vi befinder os i dampens tidsalder, er alle våben, gadgets og teknologi baseret på damp. Dette gælder også rækkevidden på den enkelte soldat i S.T.E.A.M. Når dampen er brugt op, mister man muligheden for at bevæge sig yderligere på slagmarken. Ikke bare det, men man mister også muligheden for at skyde tilbage mod fjenden, når det er deres tur til at bevæge sig yderligere på slagmarken. Man må med andre ord, foretage nogle strategiske valg. Skal man skyde mod fjenden nu, og håbe at det tager livet af dem, eller skal man spare på kræfterne, og håbe på at fjenden bliver fanget i krydsilden?

Code Name: STEAM

Desværre er dette nærmest det eneste strategiske valg, som du kan foretage i Code Name: STEAM, hvilke burde få en del alarmklokker til at ringe. For strategientusiasterne er Code Name: STEAM nemlig en stor skuffelse, da spillet fremstår som alt andet, end et overskueligt strategispil.

Det mangler oversigtsarket, som giver dig de nødvendige kundskaber om slagmarken du er i gang med at indtage, og det er skyld i en del dødsfald. Mange af de statistiske analyser mangler også, og disse opfattes tit som nødvendige, for spil af denne type. Hver våben kan bruges på forskellige måde, men man får ingen information om våbnenes natur, rækkevidde eller effekt. Man får heller ikke adgang til data om fjenden, som fortæller om deres styrker og svagheder, og det er noget som birdrager til at gøre fjenderne overvældende stærke. Når fjenden sender forstærkninger ud til slagmarken, er det ikke altid at man får et varsel, og det kan resultere i, at man havner i uventede bagholdsangreb, og må starte forefra. Nogle fjenders ankomst annonceres altså, men ikke alle, og det er et fast irritationsmoment.

Code Name: STEAMCode Name: STEAM

At spillet, som en konsekvens af de manglende strategiske nødvendigheder, bliver vanskeligere, er heller ikke til spillets fordel. Code Name: STEAM har, som udgangspunkt, en høj sværhedsgrad, og fjenden er ofte så overvældende stærkere end dig, at du sjældent kan eliminere dem alle. Derfor er det en skam, at spillets sværhedsgrad forstærkes ydereligere, af elementer som nedbryder oplevelsen, i stedet for at opbygge den.

Code Name: STEAM ender kun akkurat som et acceptabelt tredjepersonsskydespil i håndholdt format, men kun akkurat. De strategiske elementer i spillet vil irretere dig, for er du strategientusiast vil de mangle, og er du skydespilsentusiast vil de være i vejen. Det er altid skønt at se nye spilkoncepter, men Code Name: STEAM fremstår på ingen måde som et nyt flagskib for Intelligent Systems.

6 / 10
+
Grafik og lyd er overbevisende, en hvis underholdningsværdi, persongalleriet har sine øjeblikke.
-
Manglende information og detaljeanalyse gør spillet til et strategisk mareridt, meget høj sværhedsgrad, historien bliver aldrig mere end en suppe af ubenyttet potentiale, det tager for lang tid at vente på modstanderen.

Code Name: STEAMScore

Code Name: STEAM

ANMELDELSE. Skrevet af Ingar Takanobu Hauge