LIVE
logo hd live | Minute of Islands
See in hd icon
Guitar Hero Live

Guitar Hero Live

Guitar Hero er tilbage, og vi er parate til rocke ud endnu en gang.

Det er et stykke tid siden sidst. Vi har godt nok været til nogle fester hist og her i løbet af de sidste fem år, hvor Guitar Hero eller Rockband har været tilgængeligt, men selv det er efterhånden tre til fire år siden. Guitar Hero har stort set været den varmeste handelsvare inden for spil, i løbet af et par år. Hver en artist ville have en bid af kagen. Activisions Guitar Hero gren voksede til gigantiske proportioner. Bare for at illustrere, så fik Van Halen deres egen Guitar Hero udgave, som bestod af Van Halens bedste sange, dog uden dem med Sammy Hagar. Det var åbenbart nok til en dedikeret udgivelse i 2009.

Guitar Hero LiveGuitar Hero LiveGuitar Hero Live

Gassen gik af markedet hurtigt efter den indledende succes(det mest imponerende var nok Guitar Hero:Aerosmith, som solgte mere end 3,6 millioner kopier og Guitar Hero Warriors of Rock markerede slutningen på en æra i 2010.

Overmætning. Overmalkning. Overstået. Det hele var overstået og forbi. Men fem år efter sidder vi her igen, med en ny guitar, et nyt spil, og et helt nyt koncept til Guitar Hero, DJ Hero udviklerne Freestyle Games fik til opgave at genopfinde det, som engang var en milliard dollar spil—mastodont til moderne spillere. Og det, som de fandt på, er meget anderledes. Hvis de originale skabere af Guitar Hero, nemlig Harmonix holdte sig det samme koncept med Rock Band 4, så tager Guitar Hero Live en del risici. Det er opfriskende, men samtidig genkendeligt. Måske endda nok til at genopvække vores interesse for plastikguitarerne?

Guitar Hero Live

Lad os starte med at sige; Den nye guitar controller er innovativt med dets seks båndknapper. . En linie af hvide knapper, og en linie af sorte knapper udgør ti forskellige toner(tre sorte, tre hvide, tre hvide og sorte, samt anslaget). Der er mere kompleksitet end i de forrige titler, men samtidig en større tilgængelighed, da de første to sværhedsgrader slet ikke gør brug af de sorte knapper. Faktisk tror vi, at man kun bruger anslagsbar'en på det nemmeste niveau, men vi holdt kun i en halv sang under testen, da vi fandt det alt for kedeligt. På den almindelige sværhedsgrad gør man brug af alle knapper, men til gengæld er det ikke alle toner, der skal slås an, som ellers er tilfældet på avanceret - og ekspert sværhedsgraderne. Det er et interessant setup, som sender lillefingeren på ferie(heldigvis), men til gengæld, er de tre fingre, man bruger, sat på overarbejde. En weekend med Guitar Hero Live og vi kan mærke vores høje alder, mens vi lader vores smertende fingre hvile i koldt vand.

Selve guitaren lader til at være godt bygget op. Båndknapperne knager dog lidt, og anslagsbar'en larmer. Men det kan også bare være os, der tæsker for hårdt på den.

Som det typisk var tilfældet i de forrige spil, så er overgangen fra casual til regular for nybegyndere, fra regular til advanced for spillere med nogen erfaring, og fra advanced til expert for proffer, ret krævende. Og det, at der ikke længere findes en trænings-mode, hvor man kan øve sig på specifikke riffs, hjælper just ikke på det. Forhåbentligt bliver dette fikset med en fremtidig opdatering, da det er en ret ydmygende oplevelse at gå fra de høje procenttal i halvfems'erne på regular til at blive fuldstændigt nedslagtet på advanced i de indledende forsøg.

Guitar Hero LiveGuitar Hero Live

Guitar Hero kan koges ned til to måder at spille på. Enten på første person live action festival gigs i Live, eller jamme med på musikvideoer på GHTV. De første indtryk af Live var gode. Vi startede med Sound Dial festivalen fra "Stoneford Castle" i Storbritannien, hvor vi spillede som "Portland Cloud Orchestra"(tænk på Arcade Fire, tænk på tambourinespillere klædt i kjoler med blomsterkranse).

Det er sjovt, og første persons atmosfæren virker meget bedre end forventet. Især når det ikke går godt, kan vi ikke undgå at føle os påvirkede af publikums buhen og bandmedlemmernes rasende blikke. Og det er rigtig godt(det er det altså). Vi kan ellers helt ærligt sige, at vi på intet andet tidspunkt har bekymret om animationer eller frames i de andre Guitar Hero spil, men har i stedet fokuseret på strømmen af toner. Det bliver også mere underholdende for det publikum, der sidder og følger med i stuen. Det er tydeligt, at udviklerne har moret har moret sig med at lege med stereotyperne. Når vi spørger vores kollegaer, ser det ud til at de afskyr ideen om live action optagelserne, men vi sætter pris på det arbejde, der er lagt i det. Vi kan godr lide den måde, hver gang man laver ged i det, og ser overgangen fra den "gode version" til den "dårlige version", foregår på. Man vil højst sandsynligt ende med at hade disse falske bands, mens man vil elske andre. Dette gælder i øvrigt også tracklisten.

Live sektionen af spillet byder på 13 sæt med i alt 10 bands fordelt på to festivaler(US Rock the Block, samt Sound Dial). Hvert sæt består af mindst tre sange, og nogle af de senere sæt, består af helt op til fem sange. Der er et sæt med Avril Lavigne, Katy Perry og Rihanna.. Et med Kasabian, Linkin Park, Eminem og Skrillex(sikke en kombo), der er noget for enhver, men mangler dog at levere noget mere gennemgående, som den typiske Guitar Hero fan ville nyde. Dette spil har ikke noget centralt tema og ender således med at være lidt spredt rundt hist og her. Det er svært at forestille sig, at der er nogen, der vil nyde hvert eneste sæt i career mode.

Guitar Hero Live

Tracklisten har relativt lidt metal, selvom der er en del, især i TV-sektionen. Der vil være 250 sange tilgængelige på udgivelsesdagen, hvor størstedelen naturligvis skal streames(der er kun lidt over 40 første person tracks på skiven). Overraskende mange bands bidrager med overraskende sange - Red Hot Chili Peppers med Higher Ground, Alice in Chains med Stones og Pearl Jam med Sirens. Det er ikke just disse sange, som vi primært kunne tænke os at spille af disse bands. Der er en del storslåede sange også, The Strokes' Under Cover of Darkness, Weezers Buddy Holly, The Killers' When We Were Young, og for dem, der har brug for at udtrykke deres indre Tom Morello, er der to Rage Against the Machine sange (Guerrilla Radio, Bulls on Parade)såvel som Cochise sammen med Audioslave. Der er tracks fra Arctic Monkeys, Green Day, R.E.M, Rush, Queen, Soundgarden, Dandy Warhols ogWhite Stripes, bare for at nævne nogle. Der er ligeledes nogle klassikere fra sådan nogen som Pat Benatar, Iggy Pop og Blondie. Mens vi laver listen her, begynder vi at kunne lide indholdet mere, men der er også en masse fyld. Når det så er sagt, så vil man finde sange, som man vil nyde at spille. Nå jo, Blink-182 er der også.

TV sektionerne byder på to kanaler, som er sat op som MTV før-reality shows. Sangene spiller døgnet rundt, og man kan bare tune ind og spille for at optjene credits og stige i niveau. Efterfølgende kan man så åbne op for nye Hero-kræfter, som kan bruges i TV sektionen samt nye spillerkort m.m. Man har ligeledes adgang til alle sangene on demand, men dette koster credits, og selvom man har masser af credits fra starten, synes vi dog, at introduktionen af en økonomi i spillet, går imod ideen om, at man skulle være i stand til at spille de sange, som man vil, når man vil
det. Der er premium TV indhold også.

Guitar Hero Live

Det er en mærkelig betegnelse for det, da det ikke koster noget at komme ind, men ideen med det er, at indholdet kun er tilgængeligt i begrænset tid og indeholder ekstra bonusser. På nuværende tidspunkt er live-sættet med Avenged Sevenfold tilgængeligt, samt nogle "Guitar Hero klassikere" og "indie rock blockbustere" (Interpols All The Rage Back Home er et af dem). Disse åbnes ved at spille bestemte sange (man kan også bare købe retten til at spille dem, men det er ret simpelt at åbne op for dem ved at spille på det foretrukne niveau). Vi er usikre på, hvorvidt al nyt indhold bliver frigjort på denne måde, eller om der også er planer for flere udgivelser af TV sange på normal vis.
Tv sektionen virker lovende som sådan, men der er uvished om, hvordan Activision vil bruge denne nye metode til at levere nyt indhold til spillerne. Hvis folk mister interessen i løbet af få måneder, så er man efterladt med et udvalg af sange, som aldrig opdateres, og som man ikke kan få fuld adgang til (grundet den nylig indførte økonomi), eller endnu værre hvis udvalget formindskes som tiden går. Man kan aldrig vide.

Selvfølgelig er alt dette forbundet med licensudgifterne. At streame sange til spillet, er Activisions måde, hvorpå de kan forsyne os med en massiv sangliste uden ekstra omkostninger. Disse licensspørgsmål betyder ligeledes, at de forskellige stream- og del features vil være slukkede på konsol.

Guitar Hero Live henvender sig mest til den enlige guitarist, hvorimod Rock Band går efter dem, som kan lide at spille til fester og i bandsammenhænge. Man kan sagtens spille med to guitarer, eller tilslutte en mikrofon til vokaler, men det, der tyder mest på, at Guitar Hero Live henvender sig til solospilleren, kommer mest til udtryk ved det faktum, at et "party-pass", der lukker op for hele kataloget i 24 timer, kun kan fås via en mikrotransaktion. Det betyder, at hvis man holder en fest, skal man betale for at få adgang til hele sangkataloget, eller også risikerer man, at ens venner bruger løs af ens credits i TV mode. Sangene i live sektionen er tilgængelige via quick play på hvilket som helst tidspunkt, og falder ikke ind under samme økonomi system. Og det er en anden ting. Der er ikke noget sted, hvor alle sangene på disken er tilgængelige. Sangene er enten Live eller TV. Det er ikke designet til fester, hvor guitaren skiftes mellem gæsterne efter hver sang.

Guitar Hero Live

Hvordan er det så at spille? Tja, Guitar Hero Live leverer gode, logisk opstillede sange, for det meste. Der er nogle rytmer, der føles lidt skæve, men det kan også bare være os, der lytter for meget til trommerne. Det faktum, at der er ikke følger trommer til spillet, generer os ikke synderligt meget, faktisk er det godt, at Guitar Hero Live og Rock Band 4 tilbyder noget meget forskelligt. Men for nogle, vil det faktum, at dette ikke er en fuld bandsimulation, gøre, at de ikke vil købe det. Dette produkt handler i høj grad om at have guitaristen i centrum, lead guitaristen for at være helt konkret.
Guitar Hero er stadig sjovt, mere end vi husker endda, så måske har det lange interval gjort underværker. Den nye guitar er velbygget, selvom anslagbaren larmer meget (ja, vi slår hårdt på den). Der er masser af sange, nogle er faktisk ret gode, og sættene i første person føles ikke bare som et gimmick, men det tilføjer rent faktisk noget. Når det er sagt, er vi ikke helt med på TV sektionen og dets økonomisystem, som ser ud til at bringe friktion med det formål at lokke folk til at udføre mikrotransaktioner og den underlige beslutning om at opsætte barrikader mod at spille sange frit til fester. Fraværet af practice mode, hvor man kan øve sig på særligt svære riffs, er også en nedtur.
Hvis man er på begynderniveau i disse spil, vil vi hellere anbefale Guitar Hero Live frem for Rock Band 4, grundet dennes større udbud af sange, samt nyere tolkning af konceptet.

Guitar Hero Live
Guitar Hero Live