Dungeon of the Endless

Dungeon of the Endless

Sebastian har kastet sig over et strategispil, der ligner noget fra midt 80'erne, og du kan læse om hans oplevelse her.

Sværhedsgraden af spil kan give ophav til endeløse diskussioner omkring fortidens næsten umulige spil, og nutidens mere brugervenlige oplevelser, hvor man først møder ordene "game over" i de afsluttende rulletekster. Er det muligt at vælge niveauet, så plejer jeg selv at skrue helt op for styrken, og kaste mig igennem spiloplevelserne med ophøjet pande og en solid bølge af bøllebank og udfordringer i horisonten. Det var derfor med en grad af forundring, at jeg som det første skulle vælge imellem enten "Easy" eller "Very Easy" da spillet "Dungeon of the Endless" var hentet og startet op på min Xbox One. Hvad er nu den af? Følelsen af, at spillet talte ned til mig allerede inden legen var begyndt hang diskret i luften. De første kritiske noter blev skrevet på blokken, og jeg legede allerede med højrystede sætninger, hvor mit tunge spil-CV skulle smides på banen, og nutidens spiltitler peges ud som badeferier og på niveau med en samling pixibøger til småbørn. Men forhastede konklusioner kommer man ikke langt med, og jeg skulle komme til at tænke i helt andre mere ydmyg baner ganske kort tid efter.

Dungeon of the Endless
Dungeon of the EndlessDungeon of the EndlessDungeon of the Endless

Med et ydre der aktiverer flashbacks tilbage til tidligere tiders 8-bits spil, så adskiller Dungeon of the Endless sig ganske meget for de ellers skinnende og blankpolerede titler, som er standarden nu om dage. For en gamer med et bankende hjerte for retro-spil, så glattede dette mit ellers negative første indtryk sig lidt ud, og legen kunne begynde. Der er ikke brugt tid eller energi på prøvebaner eller traditionelle tutorials - man kastes direkte ud i spillet, og den første stund i selskab med titlen brugte jeg på at finde hoved og hale i formål og regler. Det lykkedes mig efter lidt tid, at finde en noget forkølet og forsimplet tutorial gemt i en af menuerne, men titlen kræver uden tvivl selvstudie og tålmodighed i starten.

Ved begyndelsen styrer man to overlevende rumrejsende, der er styrtet ned på en planet. Verdenen som danner basis for spillet er en rumstation, med mange mørklagte rum, og ikke overraskende så lurer balladen derude i mørket. Man skal beskytte en gul krystal, som er placeret i det rum, hvor spillet tager sin begyndelse. "Industry", "Food", "Science" og "Dust" er de fire ressourcer, som er til ens rådighed - og man kan jage dem i de tilstødende lokaler. De bruges eksempelvis til at heale vores helte eller opfinde og bygge forskellige gadgets til forsvar af krystallen. De såkaldte "Dust" er centralt, da man herigennem kan tænde lyset i rummene på hver banen. Dette er vigtigt, da monstrene som går efter at smadre krystallen og gennemgnaske vores helte ikke kan spawne i oplyste rum.

Hvad der ret hurtigt fremstår som en tower defence-titel, bliver krydret med rollespilselementer da dine krigere kan opgraderes i et velkendt level-system, samt samle forskelligt nyt udstyr og våben op rundt på banerne. Hver bane skal udforskes, og hver gang man åbner en dør, udbetales de forskellige ressourcer. Et roligt turbaseret princip. Ønsker man at få krigerne hurtigt op i levels, kan man eksempelvis placere nogle grønne krystaller i oplyste rum, og herigennem sikre, at man får mere "Food", som er valutaen til karrierevejen. Det står hurtigt klart, at man skal gøre alt for at få heltene gjort stærkere, da de skumle rummonstre hurtigt bliver mange og stærke. Man kan låse forskellige kanoner og andre forsvarsanlæg op gennem spillet, og disse kan placeres i oplyste rum, hvilket er en absolut nødvendighed, hvis man skal holde rumterroren fra struben.

Hver bane løber frem til man finder et flugt-rum, hvor man så skal få transporteret den gule krystal hen. Med det samme man har valgt at en af heltene skal tage krystallen, så bryder helvede løs. Bølge efter bølge af monstre kommer fra de mørke rum, og man skal hurtigst muligt ind i flugtrummet. Der ligger derfor tunge strategiske beslutninger bag hvilket rum som skal oplyses. Man har aldrig ressourcer nok til at oplyse alle rummene, og der skal derfor tages begavede beslutninger inden krystallen samles op. Ved flugten tager man en elevator til en ny bane, og der er 12 baner i alt før spillet er gennemført. Man kan rundt omkring på banerne møde og rekruttere nye krigere til man i alt har fire styks. De har alle særlige evner, hvor eksempelvis tempo og styrke er ting, man skal overveje, når man sætter sit team. Nye rekrutter kan låses op, så man kan vælge dem ved nye spil, hvis man får dem levende igennem tre baner. Det skulle da være nemt nok!

Dungeon of the Endless

Mit først spil på "Easy" stoppede efter præcist 23 minutter, hvor hele mit team blev udraderet og min krystal smadret. Efter endnu et par spil måtte jeg flovt erkende, at jeg ikke kunne gennemføre oplevelsen på dette niveau, og jeg skruede ned på "Very Easy". Efter et spil på over halvanden time blev jeg brutalt rendt over ende på bane nummer ni, og jeg kunne igen starte forfra. Når man har gennemført en bane, får man mulighed for at slutte spillet og gemme. Herefter kan man nemt og elegant tage fat på banen igen ved en anden lejlighed. Balladen kommer først når man dør, hvorefter ens gem er væk. Der er kort sagt ingen vej udenom at skulle starte helt forfra igen. En lille fejl og halvspontant handling på bane ni og to timers spil er slut. Jeg blev aldrig rigtig gode venner med den gem-funktion.

Der er mulighed for fire-spiller coop i "Dungeon of the Endless", hvor man skulder ved skulder skal forsvare krystallen. Men som så mange gange før, er det nådesløst at være spilanmelder, og lege med titler før de udkommer. Serverne var tomme. Men det lyder ganske underholdende, og jeg ser meget frem til at teste mine evner sammen med andre så snart spillet udgives.

Hvad der kan lyde som et brutalt og ensformigt spil bliver ganske hurtigt noget helt andet. Dette er en fantastisk simpel titel at kigge på ved første øjekast, men kort tid efter smides denne illusion, og et dybt og kompliceret strategispil står tilbage. Jeg oplevede at blive helt opslugt i den brutale overlevelseskamp, og folk som passerede forbi mit gamer-rum, og kiggede mig over skulderen, fattede ikke en høstblomst af handlingerne på skærmen. Jeg har endnu ikke oplevet at blive træt af spillet, og jeg har passeret de tyve timer under legen til denne anmeldelse. Det er en titel der så absolut kræver noget - og skal vi så en gang få alle få det på plads: Jeg har endnu ikke gennemført "Dungeon of the Endless", og der er ikke et niveau under "Very Easy". Men jeg kan love jer for, at jeg straks efter at have sluppet disse taster, vil prøve igen og igen at komme op på tolvte sal og se hvad der venter mig deroppe.

Dungeon of the Endless

7 / 10
+