Dansk
anmeldelser
Fallout 4

Fallout 4 - Far Harbor

Philip har været på ø-ferie i Fallout 4, og er kommet tilbage med fortællinger om sin tur.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Det var ikke så længe siden, at Bethesda udgav den anden DLC-pakke til Fallout 4 ved navn Wasteland Workshop, og den lunkne modtagelse fik mange spillere til at frygte, at tredje pakke også ville skuffe, på trods af udviklernes meget ihærdige forsøg på at understrege, at der i den nye pakke var langt mere tale om en reel udvidelse og ikke blot lidt pynt til hovedspillet. Efter at have tilbragt weekenden i Far Harbor med muterede gekkoer og sindssyge fiskere er jeg klar til at fortælle, hvorvidt det er værd at lette anker fra fastlandet i Fallout 4, og tage på eventyr på den mystiske ø.

Far Harbor starter rigtigt godt. I stedet for bare at placere et nyt ikon på ens kort og så sige "gå derhen", har udviklerne valgt at præsentere hele indholdspakken som en detektivsag, der er landet hos Nick Valentines detektivbureau. Et forældrepars 19-årige datter er forsvundet, og man er blevet bedt om at finde hende, hvilket jo virker som en ganske simpel opgave, men som vi alle efterhånden ved, så er tingene sjældent så enkle i den postapokalyptiske ødemark. Derfor starter hele rejsen i og omkring pigens hjem, hvor man skal finde forskellige ledetråde, og det varer ikke længe, før sporene peger i retningen af en ø et godt stykke vej fra fastlandet ved navn Far Harbor. Den korte introduktionsmission er ganske fint designet, og hjælper med at bygge ens forventning op til endelig at besøge den nye ø, og når man endelig drager til havs, og langsomt nærmer sig den tågedækkede havn om natten, fornemmer man virkelig den dystre stemning, som præger resten af det nye kapitel.

Fallout 4

Selve øen i Far Harbor er stor, dog uden at være alt for overvældende, og selve arealet har været målt til ca. 20% af størrelsen på fastlandsområdet af forskellige fans på internettet. Miljøet er stærkt inspireret af Maine-området i USA, og man mærker en tydelig forskel fra hovedspillet, i det sekund man går i land, og begynder at bevæge sig rundt på øen, hvor store træer præger en betydelig del af landskabet, og en tyk radioaktiv tåge konstant hænger i luften. Det føles alt sammen både nyt og velkendt, hvilket fungerer rigtigt godt for spillere som mig selv, der gerne vil afprøve de vante spilmekanikker i nye og friske omgivelser.

Den mystiske og radioaktive tåge som dækker øen er mere end blot dekorativ, og den spiller en stor rolle som omdrejningspunkt for størstedelen af de konflikter man møder i Far Harbor. På øen kæmper tre grupper nemlig om den sparsomme plads, hvor to af grupperne er på randen af direkte krig, mens den tredje bare ønsker at eksistere. Den første gruppe man møder er beboerne i havnen, som bor under ganske trange kår, da tågen har presset de fleste af øens beboere væk fra deres hjem. Dette fører til et væld af interne konflikter, ikke mindst fordi den anden gruppe på øen tager æren for tågens tilstedeværelse, hvilket mødes af skepsis fra nogle, mens andre tror dem helt og holdent. Den anden gruppe har man faktisk stiftet bekendtskab til i hovedspillet, og går under navnet Children of Atom. Denne sekt lever i en tro på, at radioaktivitet er den fysiske manifestation af deres frelser Atom, og de mener at den farlige tåge blot er et tegn fra oven på, at øen tilhører dem. Til sidst har vi Acadia, som er et observatorie midt på øen, der er blevet bopæl for en stor gruppe synths. Disse synths ønsker blot at leve i fred på øen, og at skabe et sikkert sted for andre af deres slags at tage hen i deres flugt fra The Institute. Gruppen ledes af den gamle synth DiMA, og uden at afsløre for meget vil jeg blot anbefale spillere at tage den gode Nick Valentine med på sagen, især når man besøger Acadia for første gang, da den gamle detektiv har større tilknytning til hændelserne på øen, end man umiddelbart skulle tro.

Konflikterne mellem de tre grupper danner baggrund for nogle af de bedste quests jeg har spillet i Fallout 4, og man skal konstant træffe beslutninger, der kan være svære at træffe, da det hele ikke blot er sort og hvidt, men mere i gråtoner når det kommer til, hvad der er rigtigt og forkert. Man udsættes også for en af de mest visuelt interessante serier af puzzles i et Fallout spil nogensinde, som bedst kan sammenlignes med en blanding af Minecraft og The Talos Principle, og for dem som ikke er så meget til denne type gameplay, kan jeg berolige med, at en stor del af de sværere puzzles er valgfrie. Jeg vil dog alligevel anbefale at give især den sidste puzzle et forsøg, da belønningen er ret betydelig.

Fallout 4Fallout 4

Ud over de tre grupperinger er der selvfølgelig også nye fjender at finde på øen. Blandt disse er en gruppe kaldet Trappers, som består af fiskere, der har mistet forstanden i den radioaktive tåge. De benytter sig af de ting de har ved hånden som både våben og armor, og hvis man hurtigt vil have fat i noget af det nye udstyr i udvidelsen, er de et godt mål at gå efter. Der er også nye monstre i form af alt fra ulve til kæmpe eremitkrebs, og så er nye typer ghouls også at finde, som er betydeligt farligere end dem man har mødt på fastlandet. Det er med andre ord ikke helt ufarligt at tage en tur i skoven på den nye ø, og man skal passe på hvor man går, da nogle fjender kan lide at ligge på lur.

Selve hovedhistorien i det nye kapitel er faktisk ganske lang, hvis man vælger at løse alle de valgfrie opgaver man stilles overfor, og det tog mig alligevel et par dages normal spiltid at komme igennem, hvilket var en positiv overraskelse, da meget DLC nutildags har en tendens til at være relativt korte fornøjelser. Selv efter at have klaret mig gennem historien er der stadig masser af ting jeg ikke har oplevet, og et hurtigt kig på kortet afslører, at jeg har lang vej endnu, inden jeg har fundet alt hvad øen har at byde på. Det føles for en gangs skyld som om et udviklerhold har forstået hvad vi gamere forventer af en udvidelsespakke, og man kan til en hvis grad tilgive de to lidt mere sparsomme DLC-pakker til spillet, der tidligere blev udgivet som en del af spillets Season Pass.

Fallout 4Fallout 4

Hvis jeg endelig skal sætte en finger på noget negativt ved denne udvidelse, lander den nok desværre på den nye companion Old Longfellow. Det er ikke, at han som sådan er decideret dårlig, men han virker lidt uinteressant at have med sig rundt på øen, selvom han til tider kommer med ganske underholdende betragtninger, og kan fortælle lidt mere om øens historie. Dette skyldes hovedsageligt historien, som udspiller sig i Far Harbor, da Nick Valentine spiller så vigtig en rolle som han gør. Dette betyder at man helst ikke vil undvære ham ved sin side på rejsen, og Old Longfellow bliver derfor hurtigt skubbet til side. Nu hvor jeg har klaret det nye kapitels hovedhistorie vil jeg overveje at tage old Longfellow med mig på eventyr igen, men beslutningen om at introducere en ny companion i et kapitel, hvor en anden følgesvend spiller så stor en rolle vækker en del undren.

Far Harbor er et rigtigt godt kapitel til et i forvejen godt hovedspil. Der er et væld af sjove quests at finde, masser af nye våben og armor-sæt at få fat i, en ny companion at hverve, og de nye modstandere man møder, giver kamp til stregen, selv for garvede spillere. Bethesda har virkelig gjort et beundringsværdigt stykke arbejde, hvor der ikke blot er tale om endnu en DLC-pakke men en reel udvidelse, og hvis man som jeg selv er løbet tør for ting at lave i The Commonwealth, vil jeg klart anbefale at investere i dette seneste eventyr i ødemarken.

Fallout 4Fallout 4Fallout 4Fallout 4
Fallout 4Fallout 4Fallout 4Fallout 4

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Stort område, sjove quests, masser af indhold
-
Ny companion skubbes i baggrunden
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Brugeranmeldelser

  • Nike
    FORORD I henhold til annoncering af spil, må Fallout 4 siges at være et eksempel på hvordan man burde gøre det. Spillet havde været rygtet i en... 7/10

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.