Dead Island Definitive Collection

Dead Island Definitive Collection

Sebastian er netop vendt tilbage fra et par dage på tropeøerne Banoi og Palanai og du kan læse nærmere om hans ferieminder her.

Når mainstream nyhedspressen går i selvsving over endnu en observation af monstret i den skotske sø Loch Ness, eller en eller anden overpuddret reality-stjernes blinkede røde bums på midten af næsetippen, så er den gamle kendte agurketid ankommet. Dette er den stille sommertid, hvor manglen på godt journalistisk foder gør pinagtige historier, med en komplet mangel på relevans eller links til virkeligheden, til forsidestof for en stund. Ækvivalenten til dette indenfor vores hobby går under mange navne, hvor ordene "remastered", "HD-samling" eller "definitive" tit indgår. Vi er her ude i genudgivelser af tidligere tiders spiltitler med et eller flere lag ekstra glitter og afpudsning. Relevansen kan i flere tilfælde diskuteres, og tanker flyver hurtigt i retning af promovering af kommende spil i serien - eller et sidste vrid af pengekluden for at få de sidste dråber fortjeneste ned på bundlinjen.

Seneste forsøg på at præsentere et par ældre spil for et nostalgisk eller nyt publikum er "Dead Island Definitive Edition", som samler spillene "Dead Island" og "Dead Island: Riptide", samt alle opdateringer og udvidelser til dem begge, i en komplet spilsamling. Udover disse to spil fra henholdsvis 2011 og 2013, så indeholder samlingen også det nye spil "Dead Island: Retro Revenge" - en titel, hvis højeste ambition er, at ligne et 16-bitspil fra sen-80'erne. På papiret er det derfor bare at pakke badebukserne, og derefter smutte afsted mod sol, varme og den helt klassiske zombiinfektion.

Dead Island Definitive Collection
Dead Island Definitive CollectionDead Island Definitive Collection

Dead Island er tilbage, og tropeøen Banoi danner igen rammerne for en ferieoplevelse, man ikke sådan lige glemmer. Den gennemførte og fantastiske B-film-stil er heldigvis bibeholdt. Ja, faktisk er alt bibeholdt, og udover lovning på en omgang opdateret grafik, så er alt ved det gamle. Folk som ikke kender til spillet kan med fornuft gå tilbage og læses Rasmus' anmeldelser af spillene fra dengang de udkom. Det hele er stadig noget rod på Banoi, og ferieparadiset er oversvømmet af omvandrende døde. Denne eksotiske ferieoplevelse afvikles i en charmerende solbeskinnet sandkasse, hvor spark, slag og projektiler nok skal få din fladskærm plettet med blod på indersiden. Det er på godt og ondt det præcis samme spil, som vi første gang fik i hænderne for fem år siden.

Et halv årti er længe indenfor vores hobby, og den første stund efter spillet var hentet og startet sad jeg da også med en følelse af, at jeg havde en ældre sag mellem hænderne. Der gik dog ikke længe før de ringe ansigtsanimationer og de repetitive missioner gik i baggrunden, og spillet igen ramte mit gamer-hjerte. Det er stadigt vanvittigt underholdende at smadre zombier med alt hvad man finder på sin vej, og lysten til at ringe til vennerne, og få dem med ind i en omgang fire-spiller coop, var lige for. Men et par timer senere ramte jeg alligevel muren. Jeg har spillet det gamle spil i over 50 timer, så der er ikke mange kroge af Banoi, hvor jeg ikke allerede har været. Tankerne begyndte at glide væk fra tropeøen, og jeg begynde at overveje, hvor man mon skal finde målgruppen, når jeg nu som inkarneret gamer syner at falde lidt igennem.

Meget samme sekvens af følelser kom, da jeg startede Dead Island: Riptide op. Gensynsglæde, gode spilstunder og til sidst et stort spørgsmålstegn. Dette spil fik ikke helt så store roser som forgængeren, og mit CV kan heller ikke præsentere ligeså mange timer her på øen Palanai. Det retfærdige kritikpunkter var, at det minder alt for meget om forgængeren, og det i realiteten bare føles som en stor udvidelse. Alt dette er bibeholdt, og jeg endte igen med at bruge meget mindre tid på tropeøen Palanai i Dead Island: Riptide end i det første spil i serien.

De tredje og sidste spil i Definitive-pakken er det nye Dead Island: Retro Revenge. Dette afskiller sig fra førstepersonsvinklen på øerne Banoi og Palanai, da det er en 2D sidescroller. Det nye spil i pakken hedder "retro". Logikken er til at overse, og selvom det er en 16-bits charmetrold, så er det svært at bibeholde optimismen efter den første time i selskab med spillet. Kedeligt, ensformigt og ganske malplaceret. Hvis vi skal fortsætte med spørgsmålstegnene, så er det ikke helt klart for mig, hvorfor dette spil skal med i pakken. Det gør hverken fra eller til, og kan på ingen måde retfærdiggøre et køb.

Dead Island Definitive Collection
Dead Island Definitive CollectionDead Island Definitive CollectionDead Island Definitive Collection

Hvis vi lige slutvis skal hive fat i alle de spørgsmål, som er akkumuleret hen over min leg med titlerne, så er jeg stadig forundret over målgruppen. Har man tidligere spillet disse titler, så er det næsten for tidligt allerede nu at påberåbe en retro-trang til at genspille dem. Tre til fem år er ikke længe, og min hukommelse var komplet nok til ret hurtigt at huske det hele. Jo da, det er da stadig sjovt at rende rundt og finde ting til at bygge drabelige våben - men den svage historiedel fra de oprindelige spil er der ikke pillet ved. Den eneste logiske udgang her er altså, at dette produkt er rettet mod nye spillere uden noget bagkatalog i retning af de oprindelige udgivelser. Vi er tidligere blevet lovet Dead Island 2, men der er ikke sat nogen udgivelsesdato - og rygtebørsen har endda dømt titlen for død flere gange. Er denne pakke tænkt som en del af markedsføringen af et nyt spil i serien til denne generation af konsoller, så er det oprigtigt taget udført noget klodset.

Den grafiske opdatering er til at overse, og skal nok primært findes i baggrund med mere, og er man allerede kendt på tropeøerne, så er det ikke et argument for et køb her. Er man derimod en ny spiller i branchen, og har al tiden før været brugt på at se afsnit af "Walking Dead" på fladskærmen, så er det afgjort relevant at kigge på denne samling. Det er stadig fantastisk at smide sig i sofaen og herefter gå i smadre-mode, og lade al hverdagens stress forsvinde, mens man løber rundt blandt de omvandrende døde med et blodigt boldtræ i hænderne. Det hele ender med en simpel beregning - er budgettet ikke til en solskinsferie med Spies Rejser til grisefest på Mallorca, så er Banoi og Palanai tilgængelig for nogle hundrede kroner, og har endda en garanti for at man undgår fulde briter og småfede tyskere på stranden.

5 / 10
+
Meget indhold, Dead Island er stadig ret sjov, god for nye spillere.