Dansk
anmeldelser
Broken Sword: The Sleeping Dragon

Broken Sword: The Sleeping Dragon

Det er meget længe siden vi har set noget ordentligt i adventure genren, så det er fantastisk endelig at få svaret på vores bønner: Broken Sword 3.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Det er meget længe siden vi har set noget ordentligt i adventure genren, så det er fantastisk endelig at få svaret på vores bønner: Broken Sword 3. Og jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste, da de to første spil, Broken Sword: The Shadow of the Templars og Broken Sword: The Smoking Mirror, også var fantastiske. Det er Revolution Software som står bag, og de har også lavet: Lure of the Temptress, Beneath a Steel Sky, In Cold Blood og så selvfølgelig Broken Sword serien.

Som de andre Broken Sword spil, og de fleste adventure spil, bygger The Sleeping Dragon på den gode historie: Kraftige seismiske hændelser ryster hele verden - noget ondt begynder at røre på sig. Det er en gammel sammensværgelse The Secret of The Templars, og ren ondskab der er på spil. To drab, en teenage hacker og en gammel professor er bare begyndelsen på endnu et ekstraordinært eventyr for George Stobbart og Nicole Collart, der bringer dem på en farefuld færd til høje klipper og mellem onde gangstere, i en suppe af mord, bedrag, mystik og kærlighed - en ægte krimi!

Man spiller skiftevis med den afslappede letlevende amerikaner George og den stringente og moderne franskmand Nico, som uden at vide det, er i gang med at opklare - eller i det mindste prøver at opklare - det samme mysterium. Man skifter mellem personerne og scener, f.eks. ryger man direkte fra en spændene flugt i bjergene, til en uhyggelig og nervepirrende scene i Paris. Og som regel ender scenerne med at man lige har fundet ud af noget nyt og forklarende, hvorefter de onde fanger én, eller politiet sætter én i arrest, og derefter, hvor det er mest spændende skifter man til den anden person. Det får en til at spille videre og gør det virkelig spændende, præcis som i en god krimi.

Stemmerne er meget overbevisende med god accent f.eks. til franske Nico og giver en god stemning sammen med musikken, som ændrer sig i forhold til situationen. Hver gang der sker noget hvor handlingen går stærkt, f.eks. hvor man er lige ved at blive kørt over af en sportsvogn, bliver handlingen lavet om til film. Her antager spillet mere form af Shenmue, der med sine perfekt timede knap-kombinationer, er med til at give det hele et action-pift.

Den største forskel fra de gamle spil er, at Sleeping Dragon har vovet sig ud i den 3-dimensionelle verden. Og det gør det med storm. Det virker meget ægte og kameravinklerne passer fint. Dog er der steder hvor gameplayet bliver til platform, men så alligevel ikke helt, for man skal ikke hoppe fra f.eks. klippe til klippe, med en hop-tast som i ægte platform. I stedet skal man bare trykke på en tast når man står lige foran skrænten, så hopper han. Det virker okay, men fjerner ikke helt platforms-fornemmelsen, dog varer de scener ikke så længe.

En anden stor forskel er styremåden: Til forskel fra de ordinære point and click adventures spil, skal man ikke lede efter ting ved at køre musen rundt og trykke på alt hvad trykkes på kan. I stedet for kigger personerne på de ting man kan samle op, eller bruge, når man kommer tæt på dem. Og så skal man faktisk slet ikke bruge musen i hele spillet: Står man overfor en ting på et bord, kan man få op til fire valgmuligheder, som man vælger med fire forskellige taster på keyboardet. Og når man skal vælge hvad man vil sige i en samtale, skal man ikke vælge præcise sætninger, men derimod emnet man vil snakke om. I en samtale med gartneren kan man vælge imellem at snakke om de mystiske fodspor under vinduet, selve slottet, den aflåste etage eller måske om ham selv. Dette gør samtalerne mere spændende og mere realistiske, da man i en samtale i virkeligheden, jo heller ikke ved præcis hvad man vil sige, men mere hvad man vil snakke om. Styremåden er meget let at gå til, og virker virkelig godt.

3D grafikken er ikke fantastisk og overvældene, men god og overbevisende nok til at få realismen frem. Den er enkel, men viser personernes udtryk meget godt.
Mindre godt er det at det er et engangsspil. Der er kun én måde at gennemføre det på. Der er ingen multiplayer-del, hvilket også er svært at forene med adventure genren. Det er måske en af grundene til at adventure spil har været nede i så lang tid. Men så længe det varer er Broken Sword: The Sleeping Dragon helt klart en adventure oplevelse der er værd at prøve.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Det er let at komme i gang med. Det er en god historie.
-
Det kan kun spilles igennem en gang. Der findes ikke alternative slutninger eller andre veje gennem det tætpakkede eventyr.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Broken Sword 3 – ikke i USA

Broken Sword 3 – ikke i USA

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Mens der tilsyneladende ikke er nogle problemer med at udgive Revolution Softwares Broken Sword 3: The Sleeping Dragon i Europa, så står det anderledes til i Amerika. Dreamcatcher Interactive har ganske enkelt fået nej fra Sonys amerikanske afdeling.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.