Battlefield: Vietnam

Battlefield Vietnam

Man kunne fristes til at antage, at Battlefield Vietnam blot er en grafisk overhaling af det originale spil, men sådan forholder det sig langt fra.

Battlefield Vietnam er på gaden d. 18. marts til PC

Sveriges fyrretræer, elge og nationalklenodiet "hotdog med rejesalat" ligger langt fra Vietnams tætte jungler, som stadig den dag i dag har ar fra den grusomme krig, der nu er en mørk plet i både Amerikas og Vietnams historie. Anden verdenskrig var hel-ler ikke en lys tid, men trods dette formåede Digital Illusions at konvertere en dyster krig til en herlig multiplayer-oplevelse: Battlefield 1942. Konceptet var ikke nyt, men udførelsen var i en klasse for sig og satte helt nye standarder for genren. Udviklerne har i den grad været flittige med at lancere udvidelser og patches til spillet, og nu flot-ter de sig endda med en helt ny titel - fans af genren bliver i den grad forkælet for tiden.

Battlefield Vietnam tager selvsagt udgangspunkt i krigen, som varede fra 1961 til 1970, hvorfor vi naturligvis har med mere avancerede våben at gøre end i BF1942. Man kunne fristes til at antage, at Battlefield Vietnam (BFV) blot er en grafisk overhaling af det originale spil, men sådan forholder det sig langt fra. Ikke alene har Digital Illusions forbedret alle tekniske områder i forhold til det originale BF1942, men BFV har et markant anderledes gameplay i kraft af de nye våben, køretøjer og i særdeleshed banerne. De meget store og åbne baner i BF1942 er erstattet med et væld af tætpakkede baner fyldt med palmer og underskov, som åbner for nye taktikker og muligheder. Tanks er langt mere udsatte end tidligere, da de næppe kan føle sig sikre på de snævre stiger gennem junglen, hvor en fjendtlig soldat med et raketstyr mageligt kan sidde på lur.

Det samme kan siges om døden fra oven, da fly og helikoptere ikke vil få det helt nemt, eftersom soldater både har lettere ved at gemme sig, og tillige har langt mere slagkraft mod luftbårne mål. Det ville være for omstændigt at gå i detaljer med alle de nye våben og køretøjer, men vi må sige, at de passer perfekt ind i banerne og virker godt afbalancerede. Vi får mulighed for at benytte AK47, M16, shotguns, morterer, Huey-helikoptere, Phantom-fly, scootere, speedbåde osv.

Soundtracket er et af spillets absolutte lækkerbiskener, hvor ørerne fornøjes med herlige skæringer fra æraen. Klassiske antikrigssange såsom Jefferson Airplanes "Somebody to Love", The Troggs’ "Wild Thing", Edwin Starrs "War", Deep Purples "Hush" m.fl. pryder listen. Numrene giver den helt rette stemning og får spillet til at virke endnu mere virkelighedstro - sangene vil måske ikke falde i alles smag, men man kan ikke bebrejde udviklerne for at have valgt forkert i denne henseende. Interfacet har fået nyskabelser i form af langt flere visuelle indikatorer, som viser afstand til éns medstandere, tiden det tager at overtage et flag, visuel indikator for ammunition og meget mere. En masse små detaljer, som tilsammen har en fremragende synergieffekt.

Et af de få kritikpunkter er spillets bots, som gennemgående har været Battlefield-seriens akilleshæl. Ganske vist er de nu gode til pathfinding (at finde rundt på en bane), men de virker ganske ubalancerede i kampene. Førhen havde de svært ved at ramme noget som helst, men nu virker de nærmest overnaturligt gode til at ramme, selv over lange afstande og endda på "easy". Nytilkomne vil opleve en stejl indlæringskurve, når der spilles mod AI’en, men heldigvis er det også online mod andre mennesker, at spillet kommer til sin ret. Udviklerne har dog heller aldrig lagt skjul på, at Battlefield er og bliver et mutiplayer-orienteret spil.

På mange måder kan springet fra BF1942 til BFV sammenlignes med Rockstars Grand Theft Auto-titler, hermed menes springet mellem GTA3 og GTA: Vice City. Mange frygtede, at Vice City blot ville blive mere af det samme uden videre gameplay-fornyelser, men Rockstar leverede en poleret perle med masser af nyt indhold. Samme kan siges om Digital Illusions, som med Battlefield Vietnam endnu engang har vist deres enorme talent, og spillet vil uden tvivl blive 2004’s helt store multiplayer-hit. Med forbedringer på både den tekniske og - selvsagt vigtigst af alt - på gameplayfronten kan der ikke herske nogen tvivl om, at der endnu engang er stukket en kæp i det virtuelle hvepsebo og lagt op til endnu en hæsblæsende krigsoplevelse med stil, charme og lækker musik - her på redaktionen kender vi nemlig godt svaret på "WAR, what is it good for?"

8 / 10
+
Fremragende multiplayer-oplevelse med adspredelse