Army Men RTS

Army Men RTS

Så er det tid til at lege igen. I dag skal vi rode med Army Men RTS spillet fra 3DO - mon det er sejt at lege med plastikfigurer? Vi får se...

Ganske som alle andre Army Men titler omhandler spillet en plastikhær. De tidligere Army Men spil gav spilleren mulighed for at styre et begrænset antal soldater, men med Army Men RTS kommer spillet ind i en Command & Conquer stil, hvor spilleren skal opbygge en base og udføre forskellige missioner før vedkommende kan komme videre. Som elendig RTS spiller var det rart at spillet ofrede en god solid tutorial samt en række single player missioner som man kunne prøve kræfter med inden man begav sig over til multiplayer delen for at blive tæsket af en 7 år gammel pige. Singleplayer delen går i al sin enkelthed ud på at finde en højtstående plastiksoldat, som er hoppet over og hjælpe modstanderne.

Husspektakler
Hvis man kommer igennem en mission i spillet, så vil man opleve at spillet rent faktisk har nogle pæne mellemsekvenser, som ganske kort bringer spilleren videre til næste mission. Faktisk er mellemsekvenserne det jeg så frem til imellem hver bane, for selve kampene på banerne var ikke noget at råbe hurra for. Spillet henvender sig til en målgruppe, der ikke er blevet træt af at lege med plastiksoldater, og dette har medført at hele måden at styre på ikke helt er den som man kender fra eksempelvis Warcraft 3 og andre mere voksne spil i samme genre.

Spillet udspiller sig i nærheden af et hus, så på nogle levels kan man f.eks. finde en vask, mens man på andre kan løbe ind i en tandpastatube eller tilmed en Playstation 2 - man kommer faktisk rundt i hele huset. Desværre er interaktionen med omgivelserne ikke tænkt helt til ende, da det f.eks. ikke er muligt at tænde for kogepladerne i køkkenet, så man er egentlig ligeglad med, om man spiller i kælderen af huset eller man spiller på komfuret.

RTS - bare til pynt?
Dette spil har ikke meget at byde på som andre spil ikke allerede har. Rent faktisk så byder det på færre muligheder end så mange andre RTS spil - så spillet henvender sig nærmere til førstegangsspillere end de egentligt hardcore spillere. Blandt andet er det ikke muligt at indstille hvor aggressiv ens soldater skal være, når man sender dem i krig. Derudover skal man heller ikke blive forbavset over det lave antal af forskellige units som man kan bygge i spillet - det er ikke som i Red Alert 2 hvor man kan bygge forholdsvis mange enheder. Desværre er det heller ikke sådan at ens enheder bliver stærkere når de har været længe i kamp, så spillet har som sagt ikke vildt meget at byde på til de hardcore RTS spillere der nu findes ude i landet.

Basis Mission
Kort fortalt så går samtlige missioner ud på det samme, nemlig at opbygge en base samt en hær og derefter bare tromle modstanderen ned. Det skal retfærdigvis også siges at der er enkelte baner, hvor man kun har et endeligt antal soldater til sin rådighed, men i langt største delen har man i praksis et uendeligt antal enheder til disposition. Det er måske også en god idé at nævne, at det kan betale sig, at samle både soldater og køretøjer når man skal lave et angreb - for at kunne stå stærkere mod eventuelle besværlige modstandere.

Førstegansgskøber søges
Spillets enkle styring og mangel på forskellige enheder gør at mange seriøse RTS spillere ikke vil kigge nærmere på Army Men RTS - men derimod passer spillet perfekt til dets målgruppe - nemlig dem der vil købe spil så længe det bare har noget med Army Men at gøre. Spillet afvikles elegant og smertefrit selv på meget små maskiner. Spillets multiplayer del gør også spillet særdeles egnet til folk, der gerne vil komme til at prøve RTS genren - og så kan den tilmed afvikles uden problemer på et modem. Så alt i alt er ganske solidt begynder RTS spil, men forvent ikke mirakler - det er spillet simpelthen ikke godt nok til.

8 / 10
+
Ganske nydelig grafik, gode lydeffekter og et morsomt gameplay.