Lego Worlds

Lego Worlds

TT Games er tilbage med endnu et LEGO-spil, og vi har smidt redaktionens alderspræsident ind i kampen sammen med en yngre assisterende gæsteanmelder.

Når logoet for TT Games kommer frem på fladskærmen, vil de fleste spillere med bare en smule år på bagen nikke anerkendende, og herefter læne sig tilbage i sækkestolen og forvente en genkendelig spiloplevelse af høj kvalitet. Jeg har ikke tal på mængden af LEGO-titler, som har underholdt mine børn og mig gennem tiderne på mange forskellige konsolgenerationer. Der er utallige højdepunkter af rendyrket spilglæde, når vi skulder ved skulder har kæmpet i Star Wars - eller flygtet skrigende fra klonede dinosaurer i Jurassic World. I min verden kulminerede dette med den fantastiske LEGO Dimensions, som elegant flettede de hårde klodser fra Billund sammen med pixilerede genialiteter på skærmen foran én. Det er derfor svært ikke at have en høj grad af forventning, når TT Games barsler med et nyt LEGO-spil, som endda bryster sig med at tage legen i en ny retning.

LEGO Worlds har været ude i nogle tidlige versioner til PC, men jeg har ikke rørt det før koden til min Xbox One dropper ind i mailboksen for en uges tid siden. I min efterhånden velvoksne alder er jeg endnu ikke løbet tør for barnlighed, men bare for en sikkerheds skyld, allierede jeg mig alligevel med en assistent på ti år. Spillet starter ud med et helt vanligt valgt af sprog, hvorefter en dansk stemme guidede os igennem selve opstarten. Første opgave var at designe vores spillere, og herefter blev vi smidt afsted ud i det store LEGO-univers fyldt med forskellige planeter.

Lego Worlds
Lego WorldsLego WorldsLego Worlds

Første gang vi blev overdraget kontrollen over vores figurer var på en planet fyldt med et pirattema. Det hele afvikles i det 100% gennemtestede og helt igennem genkendelige TT-koncept. Små LEGO-mænd på skærmen med lyst til at smadre, udforske og bygge. I modsætning til alle de tidligere spil er her dog mulighed for nemt at skifte til førstepersonsperspektiv ved et par simple klik på den ene skydeknap. Ret hurtigt står det klart, at vi skal ud og løse opgaver, med det formål at tjene guldklodser. De første mange udfordringer er belejligt støbt omkring en slet skjult tutorial, som er ganske nødvendigt at følge med i.

Man udstyres hurtigt med forskellige værktøjer. Det mest centrale er nok "opdageværktøjet", som tillader at man opdager nye klodser og elementer i de forskellige verdener. Når de nye ting er fundet, så kan man låse op for dem gennem mønter. Jeps, intet LEGO-spil uden de små velkendte LEGO-mønter. De forskellige LEGO-elementer indgår herefter i ens palet af dele, som man kan bygge med. Der gik dog en stund, før vi rigtig begyndte at lege med den del. Den først bid af spillet går meget med at lære de forskellige værktøjer at kende. Der indgår blandt andet landskabs-, bygge- og maleredskaber. Man skifter nemt mellem de forskellig redskaber ved at holde den gule Y-knap nede, hvorefter et hjul med alle redskaberne kommer frem.

De gammelkendte guldklodser er nødvendige, hvis man vil udleve den indre opdagelsesrejsende, og kommer videre ud til fjerne verdener i universet. Det fungerer sådan set ganske fint. De første mange timer i selskab med spillet blev brugt med at løse opgaver, og herigennem optjene nok gyldne gevinster til at komme afsted til nye planeter. Hver verden har et tema. Det kan være vulkaner, slik, skrald, skove, jungler, sumpe eller en masse andet. Udover forskellige byggeelementer på banerne, kan man også opdage fartøjer og forskellige dyr, eksempelvis. Efter nogle timer begyndte vi dog at kede os en del. De forskellige missioner minder ganske meget om hinanden. Som om dette ikke er enerverende nok, så oplevede vi, at en uforholdsmæssig stor del af dem var forbundet med forskellige bugs i spillet. Kom nu med den guldklods, fister - vi har jo taget et foto af den damptromle! Det må have gået lidt stærkt inden udgivelsen, da et par simple testpaneler burde have fjernet det værste. Hvor kedelig det end lyder, så bliver det værre endnu.

De mange redskaber kræver lidt oplæring. Man kan beslutte sig til, at nu er der opdaget nok, hvorefter det er tid til at bygge et stort LEGO-land. Det første som drillede en del her var kameravinklen. Det hoppede lidt rundt, og man sad tit og mistede orienteringen. Skulle disse små tekniske bøffer ikke være nok, så er der drysset et solidt screen-tearing ud over store dele af oplevelsen. Vi legede alene på Xbox One, og jeg tror i sandhed ikke, at vi opsøger andre versioner lige med det første. Da vi endelig fik byggeriet til at fungere nogenlunde, så havde både min medanmelder og jeg selv mistet interessen. I anfald af rendyrket stædighed gik vi til titlen i lange stræk de næste dage, men den fangede aldrig rigtig.

Lego Worlds
Lego WorldsLego Worlds

Vi slipper ikke for at nævne Minecraft, da internettet har stemplet LEGO Worlds som i familie med denne kreative genistreg. Intet kunne dog være mindre rigtigt. Minecraft kan spilles af en bred vifte af aldre, hvilket ikke kan siges om LEGO Worlds. Selve byggeriet kræver at man bruger lang tid på at blive god. Der er mange finesser, som ikke egner sig særligt godt til de små. Minecraft bruges meget i min husstand, og den kreative glæde ved at bygge sammen nåede vi aldrig i LEGO Worlds. Det hele blev krydret med frustrationer, og ret hurtigt gik vi tilbage til at opdage og udforske nye kroge af den store spilverden.

Desværre lander TT Games's nye udspil ikke i den meget brede målgruppe, som min spilivrige husstand ellers udgør. Tre børn fra fire til fjorten år og flere spilglade voksne. Vi bruger stadig rigtig meget tid med LEGO Dimensions, og jeg kan med stor sikkerhed slå fast, at LEGO Worlds ikke kommer til at gøre indhug i denne legetid. Det hele bundfældes i form af et kedeligt spil uden rigtig historie og uden en nem tilgang til barnlig leg foran skærmen. Når så også oplevelsen lugter af manglende finpudsning og hak, bugs og sumpgas - så ender jeg desværre med at stemple spillet som gennemsnitlig, og uden en chance for at erobre de få spiltimer, som vi har i min husstand i en travl hverdag.

6 / 10
+
Stort univers at udforske, sjovt i co-op, fri og åben leg.