Expeditions: Viking

Expeditions: Viking

Anders har kæmpet sig igennem danske Logic Artists fortsættelse af Expeditions-serien.

Danske Logic Artists udgav i 2013 spillet Expeditions: Conquistador. Med sådan en titel var det ikke svært at gætte, at der var flere ekspeditioner på vej. Her er så andet spil i rækken, og ligesom Conquistador skal vi tilbage i tiden, og denne gang besøger vi vikingerne. Efter adskillige timer i selskab med de danske røvere har der været plads til både glæde og frustrationer, da det ellers suveræne koncept lider under et hav af bugs. Lad os se om de skjernske vikinger i sidste ende kan holde sig oven vande.

Selve ideen til Expeditions: Viking er egentlig ret så interessant: et gammeldags turbaseret rollespil, uden magi, som handler om de danske vikinger. Dette er et glimrende valg, da vikinge-kulturen passer perfekt ind i denne sammenhæng. Der er et væld af mystik i briternes og vikingernes verden, hvor hekse, druider og stolte krigerfolk skaber en fantastisk ramme for et klassisk eventyr.

Spillet starter med at man skaber en karakter, som arver rollen som lensmand (det lokale overhoved) i Skjern. I bedste Dungeons & Dragons-stil skal man holde styr på sit hold, som her kaldes sin hird, og skal samtidig træffe en del taktiske valg. Man finder nemlig hurtigt ud af, at der er trusler fra de andre lensmænd, og at det ville være en god idé at danne alliancer. Disse skal dog findes i det mystiske England, da ens far ikke just var den store diplomat.

Ens mål bliver altså først og fremmest at bygge et skib og rekruttere nok mænd og kvinder til at danne en besætning. Allerede her ser vi, hvordan spillets RPG-elementer også kræver strategisk tankegang. Vil man bygge et handelsskib, et krigsskib eller noget midt imellem? Hvilken slags hold vil man sætte sammen? Vil man danne tætte alliancer eller handelsruter, eller vil man plyndre, når man endelig er kommet til England?

Expeditions: Viking
Expeditions: VikingExpeditions: VikingExpeditions: Viking

Dette yderst interessante koncept er faktisk også rigtig veludført på mange parametrer. Den historiske afbildning er spot-on, og der er virkelig gået i dybden med både den danske og britiske setting i 700-tallet. Spillet sparer ikke på tekst, og den velskrevne dialog giver velrundede og troværdige karakterer, hvilket altsammen gør at man gider fortsætte. Dette er imponerende, da kun udvalgte linjer i dialogen er indtalt, og alt andet er ren tekst. Alt fra forhandlinger til reaktioner fra ens hold-kammerater virker autentisk, og som helhed har vi at gøre med et univers, som man lever sig ind i.

I tidens ånd får man muligheden for at indlede romancer, og ikke kun på tværs af kønnene. Dermed fik min karakter, Balli, et meget tættere forhold til bueskytten Ketill, da Ketill en aften ikke er vendt hjem til lejren fra sin jagt. Her sidder han i skoven, nedtrykt og traumatiseret, og stirrer på et rådyr som stadig ikke er dødt. Han ramte det forkert, og kunne ikke tage livet af det. Da Balli, min karakter, gør det for ham, får Ketill det bedre. De to kigger hinanden dybt i øjnene, og i dette øjeblik spørger Ketill ind til, hvorfor jeg mon aldrig har kigget efter piger. Jeg svarer, at andre ting optog mine interesser. Dette glæder naturligvis Ketill, og de to får en spændende aften i teltet. Herfra er Ketill naturligvis fuldt trofast, men det er ikke alle holdkammerater der billiger den homoseksuelle romance.

Rejsen man kommer på her er ganske velfortalt, og historien og karaktererne hænger for det meste rigtig godt sammen. Ens valg flettes godt sammen med historien, og derfor føles ens storyline hurtigt som ens egen. Dette leder til det helt store spørgsmål i Expeditions: Viking: hvilken slags viking vil du være? Plyndrer du klosteret og deler byttet med de lokale banditter, eller sender du dem på flugt og får lokal hæder for dine gerninger? De gode folk inde hos Logic Artists har naturligvis ikke gjort det helt nemt for os, og derfor er disse banditter blot skibbrudne stakler. Der er mange interessante valg i spillet, og det er aldrig helt klart hvilke konsekvenser man skal regne med.

Dette koncept kunne passe ind i mange slags rollespil, men her er man altså gået med et klassisk turbaseret isometrisk rollespil. Når man ikke er i kamp eller vader rundt og taler med folk i byerne, så er man på et stort landkort, hvor man slår lejr eller rejser mellem byer. Der For RPG-fans med hang til strategi, så er der masser af detaljer at rode rundt med her. Fra karakterernes evner til opgradering af din hjemby, så er der et væld af beslutninger og muligheder for at skræddersy oplevelsen og karaktererne, og der er tale om et både kompliceret og langt spil.

Expeditions: Viking

Her kommer vi naturligvis til den mere tekniske afdeling, nemlig spillets diverse systemer, som faktisk er mere anderledes end det ret gennemsnitlige interface lige giver udtryk for. Eksempelvis får man i Viking kun points for at gennemføre quests, modsat de fleste spil, hvor ens sværdfægtergrad f.eks. stiger jo mere man slås med sværd. Det er et åbent D&D-agtigt system, hvor man kan skabe ret varierede karakterer. Dette skyldes, at man ikke er bundet til en bestemt evne med en bestemt type karakter. Derimod kan alle stige i rang i alle evner, så længe de har høj nok strength, finesse, perception osv. Dvs. du kan have en bueskytte som også kan heale, eller en berserker-kriger som kan bruge en stenslynge, hvis du vil det. Ikke alle kombinationer giver mening, men de er mulige.

Nu kommer vi til den turbaserede kamp, og den er der masser af! Egentlig er det et ganske fint kampsystem, hvor man bevæger sig rundt på hexagonale felter. Man kan bruge evner og items mod modstanderen, eller til at hjælpe sine allierede. Man skal finde dækning mod bueskytter, og skal sørge for at mænd uden skjold ikke er alt for blottede. Måske mest interessant, så skal man passe på ikke at åbne for fjendernes attack of opportunity," hvilket sker, når man passerer forbi dem. Kampene er både sjove og udfordrende, og er hovedsageligt ganske ligetil.

Mange af systemerne i Viking spiller mod hinanden. Eksempelvis afhænger ens evne til at handle i England af ens omdømme, og i det første lange tid vil mange slet ikke handle våben med en. Først når man nærmest er en lokal helt vil dette system give en fair priser på våben, mens man gennem visse quests godt kan låse op for rimelige handler med f.eks. tømmer og andet. Sammen med det faktum, at loot i det første lange tid er ret kedeligt, så gør dette langsommelige handelssystem, at meget af det sjove først kommer langt inde i spillet, og man kunne ønske sig at spillet måske åbnede lidt hurtigere op, så man fik en ordentlig fornemmelse for hvad det har at byde på.

Et andet system, som først rigtig bliver aktuelt senere hen, når du kan handle dig til tømmer og andre varer, er homestead-delen. Ved at opgradere dit homestead med flere farme, bedre fæstning og meget andet kan du f.eks. få ugentlige rationer til dine mænd og en vis indtægt, men kan også være bedre forberedt hvis nabolande skulle invadere. Dit områdes magt og trivsel kan også øges ved at bygge på denne måde. Igen er dette mest aktuelt på den lange bane, men det er en sjov tilføjelse, som giver en ekstra dimension til spillet.

En anden sjov tilføjelse til gameplayet er, at man skal slå lejr i ny og næ, så man kan spise, sove og meget andet. Husker man ikke dette sulter ens mænd og bliver trætte, og deres skader bliver værre. Her skal man naturligvis pleje deres sår, lave mad, sætte folk til at jage og meget andet. Dette skaber nogle meget sjove mekanikker, idet spillet ikke afhænger ligeså meget af potions og handel som de fleste rollespil. Hovedsageligt kan ens hold f.eks. skaffe mad, reparere udstyr og pleje skader helt selv, gennem dette lejr-system. Utroligt nok kan en level 3-reparatør f.eks. på to timer reparere 14 stykker beskadiget grej, og det koster kun "salvage", som man samler op løbende. Det virker derfor pludselig ligegyldigt at betale sig fra at få grej repareret, hvilket er lidt sært tænkt fra udviklernes side.

Går vi over til den artistiske del af spillet, så er der også ris og ros. Grafikken er egentlig pæn, når det gælder omgivelser. Der er dog sjældent specielt mange detaljer, og især karakter-designet kunne bruge noget mere personlighed. Ofte ligner de hinanden lidt for meget, og det skader indlevelsen. Omvendt giver de fine karakter-portrætter en følelse af kendskab til vigtige karakterer, mens andre bliver genbrugt en anelse for meget.

Expeditions: Viking

På lydfronten, til gengæld, skal udviklerne roses for at have et godt soundtrack, som gør brug af klassiske middelalderlige toner, som vækker minder fra f.eks. The Witcher. Lydeffekterne er ligeledes fine, omend en anelse simple. På stemmesiden kunne man ønske sig flere stemmer, men de som er der, er ganske fine. Den danske dialekt er passende til vikingerne, ligesom de britiske stemmer passer godt ind. Vikingernes danglish kan skære lidt i et dansk øre, og kan forekomme amatøragtigt, men det giver vel god nok mening, at de lyder sådan, og tilføjer til en hyggelig stemning.

På trods af sine mange gode ideer og koncepter, så er Viking et spil, som mildest talt er "rough around the edges." Bortset fra et ofte lidt tvivlsomt design, som kan virke lidt uddateret, så føles nogle dele af spillet mangelfulde. Først og fremmest, så ville det være rart med et mini-map, og det kort, som man får frem ved at trykke "M" er meget groft og udetaljeret. Fordi kortet ikke viser alt man skal bruge er det svært at danne sig et overblik over bl.a. købmænd og andre "points of interest" i byerne. Nogle er vist og andre er ikke.

Andre dele af gameplayet ville det være rart at have samlet adgang til. Her tænker jeg bl.a. på at de mange skader, som ens karakterer får løbende, ikke rigtig er forklaret noget sted. De er der bare, og så må tiden vise, hvad bieffekterne er. Jeg ville også gerne kunne gå til min inventory og karakter-indexet, mens jeg var i dialog. Man kan heller ikke skippe fjendernes tur, til trods for at de ofte tager lang tid.

Intet af dette er game-breaking, men det er der til gengæld noget andet der er: Viking er absolut blandt de mest buggy, crashende, frysende og haltende spil, jeg nogensinde har spillet. Den værste bug skete op til påsken, hvor jeg nåede til punktet, hvor jeg skulle skabe nogle nye mand til mit crew. Da jeg var færdig med dette mistede jeg min originale karakter, Balli, og alt mit gear, quests og progress. I stedet fik jeg en ny random karakter uden mulighed for at progressere. Da jeg loadede og prøvede igen skete det samme, indtil en opdatering fiksedse det efter påsken.

Expeditions: Viking

Mange mindre fatale crashes og problemer er der over det hele. I kamp kan spillet bare gå i stå, når det er fjendens tur, og fordi man ikke kan pause eller skippe dette, så står det hele bare stille, og man må stoppe spillet i Task Manager. Andre gange crasher det bare på gammeldags vis, og atter andre gange tager det flere minutter at loade. Dette er ganske enkelt ikke i orden, og trækker så voldsomt ned, at man knapt nok kan anbefale spillet. Det har simpelthen gjort anmeldelsen af et ellers spændende spil til en frustrerende og sløv oplevelse.

Spillet lider også af dumme-fejl, som at der kan stå "<Leader:name> Not Found!" i stedet for ens navn, når en anden holdkammerat skal bryde hovedkarakteren ud af fængslet. Der er mange små og store tegn på, at spillet skulle have haft et par ekstra udviklere og et halvt år mere at løbe på.

Nu hvor vi har udgivet øretæver for at spillet er pokkers ustabilt, så må vi tilbage til det, som Logic Artists har være rigtig gode til: at skabe et fedt univers, som både er unikt og gammeldags. Både musikken, teksten og designet af omgivelserne giver en rigtig god og autentisk stemning. Spillet er godt skrevet, og med simple beskrivelser af karakterernes bævrende læber, fjerne blikke eller rystende hænder, formår teksten at bringe de stive små figurer til live. Kampene er ligeledes sjove, når spillet ikke crasher lige inden sejren er hjemme. De utroligt mange valg og måder at gå til spillet på sikrer også, at der er grund til at vende tilbage.

I sidste ende er det virkelig svært at give en karakter for sådan en spændende indsats, når fejlene er så fatale. Der er uden tvivl lagt utallige timer i projektet, og jeg har den yderste respekt for, at man har dedikeret sig sådan til at fortælle vores forgængeres historie gennem et gammeldags turbaseret rollespil. Desværre kan jeg ikke anbefale Expeditions: Viking helhjertet, før det er i en mere stabil tilstand. Følg dog denne titel tæt, da det kan være en unik og spændende oplevelse, men vent til de mange fejl forhåbentligt bliver rettet.

Expeditions: Viking
Expeditions: Viking
6 / 10