Friday the 13th: The Game

Friday the 13th: The Game

Et af årets mest eftertragtede spil er nu ude. Jason er klar til at slagte teenagere i massevis.

Slasher-nostalgikere har ventet med spænding på spilmatiseringen af en af filmhistoriens mest ikoniske franchises: Fredag d. 13. Med den originale instruktør ind over som producer, med soundtrack fra den originale komponist, og crowdfunding-penge fra klodens fans må dette siges at være et projekt båret af kærlighed. Men er det også et spil, som fortjener den kult-opmærksomhed, som det har fået?

På sin vis er dette et utroligt simpelt spil, som har taget det vi elsker fra Fredag d. 13.-serien og kogt det ned til en tæskesjov multiplayer: Jason Vorhees, som forsøger at slagte så mange forskræmte camp counselors som muligt ved Crystal Lake. Den ene spiller får lov at slagte løs som den ultimative sadist, mens de øvrige 1-7 spillere indtager noget mere masochistiske roller som hjælpeløse teenagere. Der er planer om en singleplayer-del i løbet af sommeren, men lige nu har vi altså kun denne asymmetriske multiplayer, og den er også yderst medrivende.

Men vent et øjeblik, var Jason ikke altid fuldstændigt overpowered? Jo. Det er han også her, og der er nærmest ingen chance for at dræbe ham. Det handler derfor om at overleve natten, ved enten at flygte eller leve længe nok til at tiden er gået. Her er ingen sejrsskærm at se frem til, men derimod spørgsmålet om, om du overlevede, og hvor mange XP du får. Som Jason får man mere XP, og så tælles der selvfølgelig antal kills, og hvor kreative de var. Dette gør spillet lidt mere til en legeplads end til egentlig kompetitiv gaming.

Friday the 13th: The GameFriday the 13th: The GameFriday the 13th: The GameFriday the 13th: The Game

Jason er som sagt latterligt stærk, og det er faktisk en rigtig dårlig plan at forsøge at slå ham ihjel, da det kræver en virkelig kringlet taktik. Denne indebærer at en kvindelig counselor iklæder sig hans mors klamme sweater, hvilket gør ham blød i knæene. Man skal også have fat i en ekstra stærk counselor, som hedder Tommy Jarvis, som en af de døde eller flygtede counselors får lov at spille som. Selv her er det dog virkelig svært at dræbe den blodtørstige satan.

Hvad er så den smarteste taktik, hvis man vil overleve en nat med Jason Vorhees i hælene? Den måske mest oplagte slagplan er, at lede efter hhv. benzin, nøgler og batteri til en af de to biler, som er på hvert kort. Den ene bil har plads til to og den anden til fire mand, så også her er der en del koordinationsarbejde, hvis man ikke vil efterlades af kammeraterne.

Selv når man har fået sat gang i bilen og har alle mand med, så kan Jason dog stoppe en. Hamrer han ned i køleren stopper han nemlig bilen, og før du har fået sat gang i den igen har han nok hevet dig ud af bilen og maltrakteret dig. Det er derfor enormt nervepirrende at få startet for bilen, da man er så tæt på målet, men samtidig kan Jason stadig sagtens nå dig.

Friday the 13th: The Game
Friday the 13th: The GameFriday the 13th: The GameFriday the 13th: The Game

Det kan derfor være endnu smartere at få startet for den båd, som er på visse maps. Her kan det blive betydeligt sværere for Jason at nå dig, samtidig med at det er lettere at navigere til "udgangen" af mappet.

Der er dog meget mere at sige om spillets mekanikker end at det er en gang katten efter musen. Som counselor skal man både tænke på sin stamina, sit frygtniveau, hvor meget man larmer og meget andet. Derfor er der 10 counselors, som er ret forskellige. Nogle er gode til at slå igen, andre er hurtige reparatører, mens atter andre er mere frygtløse eller lydløse. Man låser op for flere varianter af både counselors og af Jason som man stiger i level, ligesom man får point som kan bruges på perks. Med perks kan man få visse fordele, men de kræver til tider også, at man må acceptere nogle minusser, som at man er langsommere eller svagere.

Som counselor er man dog aldrig specielt sej, og dette forstærker stemningen markant. Når man som lille Jenny Myers lige har fået låst døren og Jasons karakteristiske "chi-chi-chi-ha-ha-ha"-lyd diskret rammer øregangen, så er det ikke kun karakterens frygtniveau der stiger. Han slukker for strømmen, og det bliver kun værre. Jeg tænder for lommelygten, og det hjælper lidt, men de sorte hjørner på skærmen giver tunnelsyn og afslører, at min karakter er hunderæd. Og det betyder, at Jason lettere kan finde mig. Døren er ved at blive hugget i stykker, og hans kæmpe statur toner nu frem, så jeg hopper ud af vinduet og løber for fuld skrue.

Spilleren bag Jason siger "You know how this is going to end," og det er fuldkommen rigtigt. Med meget lidt stamina tilbage er jeg helt forpustet. Han indhenter mig, og jeg lammer ham med et velplaceret slag med min økse. Jeg løber hen over broen, som er dækket af tåge, og han har allerede teleporteret sig derover. Han venter, og jeg vender naturligvis om. Men han er hurtigere, fordi jeg er helt forpustet. Da han endelig indhenter mig råber jeg i panik og ser min karakter blive kløvet i to dele.

Herfra vil man flere gange opleve den måske mest ærgerlige del af Friday the 13th: The Game, og det er at dø tidligt. For hvis man ikke er blandt de allersidste på banen, så kan man enten forlade serveren og gå glip af ca. 800 XP, eller zappe mellem de tilbageværende og selvfølgelig deltage i chatten. Hvis en af de andre ringer efter Tommy Jarvis kan man være heldig at komme tilbage i denne form, men det er langt fra sikkert. Det er et ganske sjovt spil at se på, men ofte vælger man at ofre sin XP for at komme videre i teksten.

Mange vil sikkert købe spillet for at spille som Jason, men det vil være meget sjældent at man får denne mulighed. Man må derfor være indforstået med, at man kan risikere at spille en hel aften og kun være Jason en eller to gange. Dette skyldes, at selvom man kan vælge præference, så er det tilfældigt om du bliver Jason eller ej. I mine øjne er begge sider af spillet virkelig underholdende, og jeg vil mene, at den type assymetrisk multiplayer, Gun her har skabt, er noget af det mest velfungerende hidtil.

Når man endelig får muligheden, så er det dog virkelig tilfredsstillende at være Jason. Selvom man er voldsomt stærk, så er det stadig et ret udfordrende spil, da man kan have mange mål, og man skal udnytte hans mange abilities til fulde, for at dræbe alle teenagere indenfor 20 minutter, men også stoppe dem i at flygte. Fra teleport til ekstremt forhøjede sanser, så har man mange midler til rådighed. Jason er dog langsom, og derfor er det vigtigt at overraske de andre.

Et af spillets måske største fortrin er, hvor tro det er mod de originale film, blandt andet i form af Jasons makabre mord. Nogle af disse er "enviromental", såsom den klassiske scene, hvor en campist gemmer sig i sin sovepose i et telt. Her slæber Jason den indpakkede stakkel ud, og hamrer soveposen mod et træ indtil personen dør. Modsat filmen, hvor det blev censureret til et enkelt slag, så har vi her adskillige slag og en meget blodig sovepose. Der er også mange Jasons at vælge imellem, inklusive toerens baghead-variant uden hockeymaske.

Friday the 13th: The Game

Visse kills kan equippes fra en menu, og her har vi bl.a. "head squeeze"-klassikeren, hvor hovedet drejes 180 grader og presses til øjet popper ud. Om du selv er offer for disse makabre mord eller er den heldige sadist, så er det præcis ligeså skrig- og lattervækkende som i den lange filmrække.

Måske endnu mere imponerende er, hvor præcist man har genskabt de tre områder fra filmene, hhv. Camp Crystal Lake, Packanack Lodge og Higgins Haven. Hvert område, sammen med 80'er-tøjet og musikken, skaber den perfekte stemning, som man kender fra filmene, og alle tre områder er virkelig detaljerede. Fra lyset i hytterne til tågen udendørs, så er stemningen bare ramt helt plet. En diskret grynet effekt medvirker også til, at det nærmest er som at spille en firser-film. Lydsiden er især suveræn til at skabe stemning, men også den visuelle effekt, når Jason nærmer sig, er meget virkningsfuld.

Hvert område har sit eget detaljerede kort, som man kan samle op i en skuffe et tilfældigt sted. Når man først har dette flot udførte kort, så har man et vidunderligt overblik over hele området, og det er absolut et must have. Man kan også se de mange mulige objectives, og f.eks. orientere sig i, om der er blevet ringet efter politi, om gastanken er blevet fyldt osv. De mange muligheder på hver bane giver virkelig en lyst til at spille igen og igen, da hvert spil kan variere drastisk.

Spillet er pænt og rammer som sagt stemningen rigtig godt, men det er ikke noget vidunder. Heldigvis kan de fleste moderne computere trække det, og det er jo vigtigt for at kunne være samme med kammeraterne om det. Til gengæld ser det også lidt pudsigt ud til tider. Ansigterne er lidt leragtige, og som det kan ses på især ét sceenshot af den blonde rigmandssøn, så kan grimasserne se ret fjollede ud. Jeg gætter dog på, at de lidt grinagtige dele af spillet er tiltænkte, da man ikke kan være tro mod Fredag d. 13. uden også at være lidt fjollet samtidig.

Det er naturligvis vigtigt, at et multiplayerspil har stabile servere, og her har jeg oplevet overraskende lidt problemer gennem min spilletid. Kun én gang er jeg blevet frakoblet en server, og det kunne ligeså vel have været min egen internetforbindelse.

Det er dog ikke et perfekt spil. Styring af karaktererne kan være lidt uresponsivt, som når man skal lukke en dør eller et vindue. Det er irriterende når man i forvejen er ret panikslagen. Bevægelser ser også noget stive ud, og dette kan ødelægge indlevelsen. Samtidig ville en tekst-chat være brugbar når spillet er startet, da man er ekstremt afhængig af kommunikation. De fleste jeg har spillet med har dog mikrofon, og dette er selvfølgelig optimalt, men hvis nogen ikke har en mikrofon, så er det så godt som umuligt at koordinere med dem.

Udover disse kritikpunkter, så er det dog en meget solid og underholdende titel, som med garanti vil underholde fans og nytilkommere, som kunne tænke sig både gys og grin. Udvikleren virker dedikeret til at tilføje indhold og skabe et endnu bedre og større spil, med flere områder og singleplayer, og dette kan man vente spændt på. Det er dog allerede et rigtig sjovt spil, omend det kunne trænge til noget finpudsning hist og her.

Friday the 13th: The Game
Friday the 13th: The Game
Friday the 13th: The Game