Live broadcast
logo hd live | Hitman 3
See in hd icon
Wipeout Omega Collection

Wipeout Omega Collection

Sonys ikoniske futuristiske racerserie er tilbage, dog i restaureret form.

Ja, vi har i sinde at påbegynde denne ellers utroligt positive anmeldelse med en klage. Hvorfor? Fordi vi ville bare virkelig ønske at dette var et reelt nyt kapitel i Wipeout-serien. Siden Sony lukkede Studio Liverpool, tidligere kendt som Psygnosis, har vi ikke hørt nogle livstegn fra racerserien. Dette er intet mindre end en skam, da det er en af vores absolutte favoritserier, og seriens manglende tilstedeværelse på PlayStation 4 har efterladt en stort hul Sonys line-up, som denne restaurerede samling nu forsøger at udfylde. Wipeout Omega Collection bringer derfor futuristisk racing i højeste gear til Sonys konsol, og har du en PlayStation 4 Pro og relativt ny skærm kan du sågar opleve disse løb i 4K og 60 fps.

Men før vi begiver os ind i præcis hvad samlingen kan tilbyde, samt hvordan den føles at spille, så lad os få de basale aspekter af vejen først. Wipeout er en række racerspil hvor rumskibene svæver i stedet for at køre på hjul, og hvor du som fører skal styre dit svævende rumskib rundt på gigantiske, avancerede og intense baner, alt imens du samler våben, skjolde og andre evner op og bruger dem imod dine modstandere. Samtidig skal du sigte efter at samle mere hastighed op via power-ups indlagt i banen, som løbende gør dit skib hurtigere og hurtigere. Ét element der måske repræsenterer seriens identitet bedst, udover det futuristiske udseende og de hurtige baner, er det hårdtpumpende soundtrack, og dette fangede for alvor publikummet i 90'erne på den første PlayStation-konsol, ved at tappe ind i Rave-kulturen. Musikken, det futuristiske design, volden, dette blev alt sammen kombineret, og gav Wipeout lidt kant i forhold til andre serier på samme tidspunkt. Faktisk gav det serien en kultstatus som den stadig nyder godt af idag.

Kerneelementet der der har defineret serien lever stadig i bedste velgående, og Wipeout Omega Collection gør et storslået job med at genetablere disse kvaliter. Faktisk gør den dette ved at levere mere skinnende og polerede versioner af de nyeste kapitler i serien. Wipepout 2048 udkom på PlayStation Vita tilbage i 2012, og det er det første spil du bliver inviteret til at spille når du starter spillet op. Dernæst er der Wipeout HD, som nærmest har et årti på bagen og udkom på PS3 i sin tid, og denne version havde baner fra tidligere spil på PSP som Pure og Pulse. Sammen med disse restaurerede gamle baner er der nye baner fra udvidelse Fury HD. For at gøre en lang historie kort er der meget at tage fat på, og indhold mangler samlingen ikke ligefrem.

Wipeout Omega CollectionWipeout Omega Collection
Wipeout Omega CollectionWipeout Omega CollectionWipeout Omega Collection

Måden hvorpå disse oplevelser er blevet sammensat fungerer fortræffeligt. 2048 er virkelig godt sted at starte, for det er det spil i serien der formår at se mest nutidigt ud, og det er det mest visuelt genkendelige for øjet. Det hjælper faktisk på selve kontekstualiseringen af spiloplevelsen, før man derefter udsættes for Wipeout HD og Fury, som ser både mere metallisk, futuristisk og fremmed ud. Samlet set er der tale om en fed samling af indhold der på overbevisende vis fortæller hvad serien står for.

Omega Collection tilbyder godt nok en generøs mængder baner (26 baner med 48 forskellige skibe), men det første der slår en er præcis hvor godt spillet egentlig ser ud på PlayStation 4. Epos Game Studio og Clever Beans har gjort et fabelagtigt stykke arbejde med at modernisere spillene, så de passer ind i den nye generation. Når det så er sagt vil nostalgiske fans også nyde det arbejder der er brugt på at opdatere selve banerne, og det er ingen underdrivelse at sige at banerne ser ganske nye ud, og er fyldt til renden med velpolerede detaljer.

Der er en række forskellige modes spredt ud over de tre forskellige bestanddele, og du begynder i hvert fald ikke at kede dig lige med det samme, om du så kører imod AI-kontrollerede modstandere, dig selv og dine tidligere rekorder eller sågar i overlevelsesdelen, hvor du skal undgå fjendtlig beskydning i så lang tid som muligt. Den konstante ændring af fokusset holder oplevelsen frisk.

Nye begivenheder og rumskibe låses der op for over tid, og der er masser at tage sig til hvis du beskæftiger ordentligt med kampagnen i hver af de tre spil. Det er både et spil du kunne samle op og spille i nogle få underholdende timer, men samtidig kan spillene sagtens facilitere en dyb afhængighed. Derudover er der mange baner og rumskibe at låse op for i Racebox-delen, hvor du kan tilgå alle spillets modes - Single Race, Time Trial, Speed Lap, Eliminator, Zone, Zone Battle, Detonator og Tournament. Du kan sågar sætte lokale kampe op, eller deltage online samtidig. Det er selvfølgelig de mere traditionelle løb der er hovedattraktionen her, men samtlige modes, også dem der fokuserer på kamp har noget at tilbyde.

Der kunne nok være blevet tilføjet mere ekstraindhold, men i det hele taget er der meget indhold, og det er alt sammen poleret og lækkert. Grafikken er flot og intens, og billedehastighed er silkeblød hele vejen igennem.

Al det visuelle kommer dog efter den måde spillene faktisk mekanisk fungerer på, og også her leverer Wipeout Omega Collection så sandelig. Overgangen fra 2048 til HD og Fury føles ganske naturlig, og selvom de forskellige bestanddele naturligvis ser anderledes ud imellem de diverse spil fungerer det på nogenlunde samme måde. Spillere skal ramme speed boosts, samle offensive og defensive våben op, og navigere de intense, hurtige baner. Vejene er snørklede og hurtige, og er oftest spektakulært designede med iøjnefaldende baggrunde. Det hele handler om bare et par sekunders forspring, og det tilføjer kun til intensiteten.

Jeg tror det fremgår ret så tydeligt, at Wipeout Omega Collection er en ekstensiv samling, der formår at sparke de tre forskellige spil frem i nutiden, så de føles dugfriske og moderne. Aldrig har Wipeout taget sig bedre ud, og aldrig har vi følt os så ærgerlige over, at serien lige nu ikke lader til at få en reel fortsættelse. Hvis du er fan af Wipeout, så finder du alt det du elsker ved serien lige her.

Wipeout Omega CollectionWipeout Omega CollectionWipeout Omega CollectionWipeout Omega Collection
9 / 10
+