Get Even

Get Even

Get Even er en mærkværdig blanding af genre og stemninger, og Anders har forsøgt at hitte ud i det.

De polske veteraner bag studiet The Farm 51 har været mange år om at udvikle denne syrede, genrekrydsende og virkelighedsbøjende titel. Jeg var meget spændt på endelig at se, om Get Even lever op til de mange løfter om psykologisk horror og fragmenteret historiefortælling, som spillet håber at kunne bringe til FPS-genren. Ikke helt ulig hovedpersonens mangelfulde hukommelse er det dog beklageligt at Get Even, trods sine høje ambitioner, ikke er helt færdigstøbt på alle områder.

Det er beklageligt fordi dette spil ellers har en masse helt fantastiske ideer i gang. Når man starter spillet op er man drønforvirret, da man hverken aner hvorfor man er ved en forladt lagerbygning eller hvem man egentlig er. Tricket er, at det ved hovedpersonen, Black, heller ikke. Han ved blot, at han skal redde en pige. Der render armerede paramilitære typer rundt på grunden, og via samtaler mellem dem kan man pludselig regne ud, at det er en gidseltagning, de er i færd med. Det er ikke for meget at afsløre, at man meget kort efter når frem til hende, men at bomben på hendes bryst går af. Herfra bliver det hele meget mere syret.

Man vågner op i et nedlagt sindssygehospital, og en anonym stemme ved navn Red guider en gennem det mildest talt fouroligende sted, hvor mennesker med VR-anordninger på hovedet er låst inde i klamme og uhumske celler. Red fortæller at man er der for at opklare, hvorfor man var ved gidseltagningen, og hvem man egentlig er. Man bruger derfor den VR-agtige teknologi, han har udviklet, til at dykke ned i ens minder.

Herfra har Black ufrivilligt Red som en slags psykoanalytisk guide gennem sin egen bevidsthed, hvor han skal snige sig gennem forskellige områder og finde frem til ledetråde, som kan binde de mange forskellige elementer af historien sammen. Ligesom hovedpersonen i filmen Memento skal Black i en komplet fragmenteret situation kæde virkelighedens stumper sammen så det giver mening. Det bliver naturligvis også et mål at finde ud af, om den kære doktor Red har rent mel i posen, og hvad pokker der foregår med det nedlukkede sindssygehospital.

Get Even
Get EvenGet EvenGet Even

I det 21. århundredes ånd går man i Get Even næsten aldrig uden sin trofaste smartphone ved hånden. Faktisk er den britiske Mr. Black så begejstret for sin smartphone, at den har en plads på hans højst avancerede Corner Gun, som kan bøjes 90 grader til enten højre eller venstre. Hans telefon fungerer som et infrarødt sigtekorn, foruden dens mange andre funktioner.

Her kommer vi over i gameplay-afdelingen, hvor Blacks smartphone spiller en temmelig stor rolle. Den er dit interface, lidt ligesom ens Pip-boy i Fallout. Dit kort, dit index af beskeder og alt muligt andet er her. Dette skaber et dejligt rent interface, hvor hverken health-bar eller andet optager plads. Det ærgerlige her er til gengæld, at man ikke rigtig har et overblik over hverken historien, spillets ofte aparte systemer eller hvad man helt præcis skal. Bevares, der er en skrabet "save the girl" agtig beskrivelse af, hvad man skal, men der er ikke nogen nærmere forklaring, sådan som man finder det i f.eks. Witcher eller andre spil. Det ville ellers være rart i Get Even, som ofte er mere forvirrende end det selv har godt af.

Dette er et problem, som er ret gennemgående for spillet. For hvad er det egentlig man skal? Man får at vide af Red, at man ikke skal slå for mange ihjel da dette kan gøre ens minder ustabile. Okay, men hvordan fungerer denne mechanic? Og hvor mange clues skal jeg opsamle, for at det er godt nok? Bevares, man kan lære gennem trial and error, men det kunne være rart med et overblik over spillets mål og mekanikker, da det ikke havde krævet noget særligt af udvikleren.

På andre områder mangler spillet også at definere sig selv mere klart. For Get Even er virkelig et misk-mask af mange forskellige genrer. Dets kerne-gameplay virker som et skydespil, hvor man sjældent skyder, men i stedet skal snige sig frem. Egentlig er spillet dog bedst, når vi er mere ovre i en art exploration-horror-thriller, hvor man kun har sin telefon at klamre sig til, mens man er bange for, hvad der mon er rundt om hjørnet. Andre gange er der mere tale om en stemningsfuld og uhyggelig walking-simulator.

Her havde jeg helst set, at udvikleren trods sin Painkiller-erfaring havde skrottet skydespillet, eller satset mere på at denne del blev poleret og udbygget. F.E.A.R. er fortsat blandt mine ynglings-horror-minder i spil, og dette var samtidig et knaldgodt skydespil, men dette er Get Even bare ikke. Det føles ikke flydende, man føler sig hæmmet af de meget få våben, og man kan f.eks. ikke hoppe. Fordi kontrollen ofte føles lidt tung i det, og fordi våbene heller ikke er helt overbevisende, føles det lidt som et ufærdigt skydespil.

Det er samtidig også et ufærdigt stealth-spil, hvor der bare mangler en masse af de mekanikker, vi i dag forventer fra stealth-genren. Man har f.eks. ikke nogen non-lethal mulighed, selvom dette havde givet god mening. Det er samtidig ikke altid helt klart, hvorfor vagterne opdager én, eller hvad belønningen egentlig er, for at være stealthy.

Én meget sjov mekanik, som understøtter stealth-elementet er, at man med sin smartphone kan scanne anomalier i banerne/minderne. Så f.eks. kan man scanne sig til, at der faktisk er et hul i væggen, eller at der faktisk er en container, som man kan gemme sig bag. Denne funktion giver et ekstra lag til gameplayet, men undskylder ikke, at mekanikkerne ellers virker kluntede og lidt mangelfulde.

Hvor er det så, at Get Even kan sit kram? Jo, spillet vil virkelig gerne være et exploration-game, hvor du finder hints og spor, og skal kæde det hele sammen. Og undervejs skal man også opklare nogle små puzzles, som ikke er overdrevet svære, men hvor man lige skal tænke sig om. Det er når man får lov til at suge stemningen ind, og mærke det arbejde, der er lagt i universet og den fantastiske lydside, at dette spil viser sit værd.

Get Even
Get EvenGet Even

Igen må jeg påpege den suveræne stemning, der er på spil her. Udvikleren har nemlig brugt en speciel 3d-scanning-teknologi, hvor miljøerne er modelleret efter scanninger af virkelige steder. Når man først ved, at stederne er blevet til på denne måde, så giver det ret god mening, da alt fra grafitti til slidtagen af bygningerne ser ret imponerende ud. Man har med denne teknologi sørget for, at miljøerne virkelig fremstår autentiske, og da dette også er understøttet af nogle virkelig intense lydeffekter, så skubbes man til det yderste af sædet.

Selvom miljøerne er veldesignede, så kommer vi ikke udenom, at karaktermodellerne halter en del. Karaktererne er direkte kedelige at se på, og ligner hinanden. Det er her, hvor det bliver mere klart, at det er et indie-spil vi taler om.

Det lave budget afsløres desværre også i mængden af bugs, som stadig ikke er rettet til. Spillet har været udskudt en del gange efterhånden, men det er altså stadig et af den slags spil, hvor man kan ende med at sidde fast et sted i banen, og ikke kunne bevæge sig. Jeg har faktisk ikke prøvet dette siden starten af 0'erne, men det kan åbenbart også ske i dag.

Mere problematisk kan man også sidde fast i områder, hvor man ikke kan komme videre med spillet. Dette er en lektion i, at selvom autosave er en skøn ting, så er det altså vigtigt at kunne lave manuelle saves også, da man ellers bare sidder fast i en bug. Desværre er her ingen manuel autosave, så man kan f.eks. heller ikke gå tilbage og genopleve dele af spillet ad den vej.

Den veldesignede stemning skal jo understøtte spillets fragmenterede Memento-agtige fortælling. Heldigvis har man også ramt rigtigt her, ligesom det egentlig også lykkes at fortælle det hele gennem et skydespil. Igen, så er der lidt identitetskrise på gameplay-fronten, men spillet lykkes virkelig med at holde én på kanten af sædet gennem den emotionelle rutsjetur, som historien er.

Jeg havde gerne set en art notesblok, hvori man kunne danne sig et overblik over gameplay-mekanikker, karakterer og andre dele af spillet. Dette skyldes, at mange af spillets dele ikke er forklaret godt nok, som f.eks. punkter på kortet eller konsekvensen af kills. Jeg tror ikke selv det ville have gået ud over mystikken med en mere reel "guide", og det ville give god mening, nu hvor gameplayet er lidt meta, siden hovedpersonen egentlig også "spiller" sine minder.

Alt i alt er Get Even en spændende titel, som har brug for en del post-launch finpudsning, men som gør rigtig mange gode ting. Grundet en fed narrativ og suveræn stemning, så er dette en interessant oplevelse, som burde tale til mange spillere. Det er heller ikke et særligt langt spil, idet det er en fed historie på 10-15 timer. Det har dog nogle identitetsproblemer, som resulterer i mange halvhjertede gameplaydele, og det er rigtig trist. Get Even er både en akavet og buggy bv shooter, men det er samtidig et spil med en original idé, og det må man tage hatten af for.

7 / 10
+
Suveræn stemning, autentiske miljøer, originale ideer, god historie, effektfuld lyd.