Football Manager 2018

Football Manager 2018

Mange mails og ligegyldige dialoger præger dette års udgave af Football Manager-serien.

Sports Interactives Football Manager-serie har igennem årene givet mange fodboldnørder problemer med at finde nok timer i døgnet. Da jeg gik i gymnasiet havde jeg flere kammerater, der brugte undervisningstimerne på deres Manager-spil i stedet for at følge med i, hvordan de spanske verber skulle bøjes - who could blame them? Efter at have set mine venners dalende opmærksomhed og karaktergennemsnit, tænkte jeg, at det nok var bedst, at jeg ikke kastede mig over denne tidsrøver af en spilserie. Så der har I det altså. Football Manager 2018 er det første spil i serien, jeg har spillet. Så prøv at tilgive mig, hvis jeg på et tidspunkt træder ved siden af i denne anmeldelse og måske endda træder over tæerne på nogle af seriens mange dedikerede fans.

Til dem der ikke allerede kender Football Manager-serien er det et simulatorspil, hvor du skal træde ind i rollen som manager for et fodboldhold, og tage dig af de dertilhørende opgaver. Eksempelvis skal du stå for at købe og sælge spillere, stå for træning af holdet, bestemme holdopstilling , taktik og så videre. Som kulminationen på dine forberedelser står du med på sidelinjen og råber instruktioner, når dine spillere skal præstere til kampene. Lykkes det ikke at skabe succes på holdet står spillere, fans og især klubbens bestyrelse klar til at smide dig på porten.

En af de første ting, der slog mig i mødet med Football Manager 2018, er, hvor mange mails, jeg skal læse. Samtidig skal jeg prøve at holde øje med, hvordan omverden forholder sig til klubben og mig på de sociale medier. At tjekke mails og sociale medier er absolut ikke noget, jeg ønsker i mine spilopleverser. Den slags har virkeligheden rigeligt af. Det bliver ikke bedre af, at al den tekst, jeg skal forholde mig til, er blevet fuldstændig ubehjælpeligt oversat - nogle steder er det decideret uforståeligt, hvad det er, de prøver at kommunikere til mig.

I blandt de nye tilføjelser til dette års Football Manager er et nyt fokus på spillerdynamikker. Her får du et indblik i hierarkiet i spillertruppen, spillernes forhold til hinanden og deres forhold til dig som manager. Det er fint at introducere mandskabspleje til spillet, men som det viser sig med flere aspekter af spillet, kan opgaverne med mandskabsplejen blive meget ensformige, firkantede og uorganiske. Noget der eksempelvis er irriterende ved denne dynamik-funktion er, at du som ny manager oplever, at stort set ingen af dine spillere lytter, når du giver holdinstruktioner inden kampe eller holder peptalks i omklædningsrummet, fordi de ikke respekterer dig endnu. Det er - udover at være rimmelig uforskammet - noget af en stramning i forhold til realismen. Ganske vist giver det god mening, at spillerne skal se den nye autoritet an, før de hengiver sig til din plan, men de fleste spillere vil nok som et minimum give deres nye træner en chance for at vise sit værd. Du føler dig i hvert fald som en idiot af rang, når du giver din store halvlegstale i omklædningsrummet, men bliver mødt af en rungende stilhed fra dine spillere.

Football Manager 2018
Football Manager 2018Football Manager 2018Football Manager 2018Football Manager 2018

Det er i det hele taget et problem for mig, at spillerne på ingen måde fremstår levende eller individualistiske. Dialogtræet er stift og aldeles ensformigt. Alt for ofte savner du muligheden for at sige det, du i virkeligheden vil sige, og alt for ofte ved du allerede, hvad modparten vil sige, hvis du vælger det ene svar frem for det andet. Det virker dovent og det gør det virkelig svært at investerer sig i spillerne og tage dem seriøst, når de har bekymringer. Det bliver kun værre, når du beslutter dig for at rose en spillers indsats efter en kamp, hvor til spilleren svarer, at du og ham må have vidt forskellige opfattelser af, hvordan han har spillet - selvom han scorede hattrick og lavede to assists i kampen (!!!). Igen føler du dig som en idiot. I forlængelse af dette, er noget af det værste i spillet at skulle snakke med pressen. Meget sjældent havde mine udtalelser nogle konsekvenser, til gengæld stillede journalisterne de samme spørgsmål igen og igen og igen og igen. Hvis det er en parodi på virkelighedens sportsjournalistik, er det faktisk ret sjovt, men det ændrer ikke på at det er vanvittigt enerverende at blive stillet de samme spørgsmål om og om igen. Heldigvis kan sådanne opgaver - ligesom de fleste andre - afsættes til din assistenttræner. Problemet er bare, at jeg rent faktisk gerne vil stå for pressekontakten. Udtalelserne i pressen kunne være med til at definere billedet af den manager, som du gerne vil være. Det kunne være med til at definere din personlighed. Både så du kan leve dig ind i managerrollen, men det måtte også meget gerne have en effekt på spillerne og klubben.

Tænker du på de største fodboldtrænere i verden, så har de også store personligheder, som nærmest afspejler den måde de gerne vil have deres hold skal spille på. Tænk eksempelvis på, hvordan Jürgen Klopp eller Jose Mourinhos personlighed går igen på banen. Den slags personlighed ville jeg ønske, at det var lettere at implementere på dit hold. At skabe et personligt hold med karakter tager selvfølgelig lang tid. Du skal sammensætte den helt rigtige trup og få sat dit taktiske præg igennem hele organisationen. Set i forhold til hvor mange detaljer der er i Football Manager 2018, så er det ufatteligt, at du ikke mere præcist kan styre eksempelvis, hvordan dine spillere skal bevæge sig på dødbolde eller hvor på banen de skal starte deres defensive pres. Alle instruktioner er sat i nogle overordnede kasser, som ikke rigtig kan udspecificeres. I forhold til at Football Manager-serien er kendt for at være for fodboldnørder med sans for detalje, så forstår jeg ikke, at alting er blevet puttet i pædagogiske kasser. Det virker til at være blevet forsimplet, så alle kan være med.

Det gør som udgangspunkt ikke noget, at spillet hjælper dig på vej, hvis du som jeg er ny til serien. Du får en masse råd fra eksempelvis assistenttræner, sportschef og lægestaben. I de fleste situationer kan de også udføre opgaverne for dig. Heldigvis virker det til, at de råd som din stab kommer med rent faktisk kun er råd og ikke endegyldige sandheder. Det er eksempelvis dejligt, når din assistenttræner mener, at dit hold bør holde mere på bolden i en kamp, mens du insisterer på at slå hurtige direkte bolde op af banen og dit hold lykkedes med at stase på omstillingerne. Du kan næsten forstille dig det 'hvad sagde jeg'-nik, som du ville sende til din assistenttræner, når dit hold for fjerde gang scorer på et hurtigt eksekveret kontra angreb.

Det er i det hele taget dejligt, når du kan se, at dine valg har konsekvenser. Ofte er det nemlig ikke helt til at gennemskue, hvordan dine handlinger påvirker spillet. Dette kan være smadder frustrerende og det ville være rart, hvis du kunne prøve nogle af dine forskellige taktikker af på en træningsbane inden, at du skal ud på den store scene, hvor hver kamp er vigtig for vejen til din succes. Det er dog også det, der er charmen ved Football Manager. Du kan forberede dig nok så meget, lægge en plan, men i sidste ende er det ude af dine hænder. Du kan prøve at dirigere dine spillere undervejs i kampene, men det er ikke dig, der bestemmer om det lykkedes. Det er her du oplever managerens dilemma. Var det et uheldigt nederlag eller var det et symptom på et større problem? Skal jeg holde fast i mine idealer, eller skal jeg prøve at bøje mig efter, hvordan mine spillere bedst kan præstere? Det kan føles næsten unaturligt, at du ikke har indflydelse på selve action-delen af spillet; at du ikke med et veltimet tryk på en knap kan afgøre din egen skæbne, men det er virkelig også her Football Manager kan levere sin særegne spiloplevelse.

Det er faktisk virkelig spændende, når dit hold endelig træder ud på grønsværen. Lige pludselig går det ellers meget rolige spiltempo lidt op. Sports Interactive fremhæver selv deres nye grafikmotor, som skulle gøre kampene mere livagtige. Det er lidt sjovt, for kampene ser altså stadigvæk meget primitive ud. Det gør nu heller ikke noget, for højdepunkterne giver et meget fint indblik i, hvad der fungerer for dit hold - og især hvad der ikke gør. Også selvom bevægelserne kan være utroligt stive og akavede - og kameravinklerne kan være helt ude i skoven.
For det er altså sjovt at sidde og betragte dit hold prøve at leve op til den gameplan, du har lagt for dem. Skal du ændre din taktik, når holdet kommer bagud? eller skal du blive ved med at tro på, at dine spillere kan levere? Det hele afhænger i sidste ende af dine spillere. derfor må jeg da også tilstå, at de små animerede fodboldspillere har måtte lægge øre til nogle temmelig voldsomme skældsord, når de ikke har kunne ramme inden for målrammen, selvom de afslutter fra det lille felt. For når kampene kører, er der faktisk en fornemmelse af intensitet og spænding, der står i ret stor kontrast til ligegyldige interviews og de mange mails, der ligger i fasen op til kampene.

Football Manager 2018
Football Manager 2018Football Manager 2018

Men kampene er kun en lille del af spillet, det meste af spillet forgår i forberedelsen. Det er her, du skal lægge fundamentet for din succes. Sådan skal det også være. Football Manager fungerer bedst, når du bruger tid på at justere dit hold før hver eneste kamp; vurderer modstanderen og tilpasser taktikken. Tit oplevede jeg bare, at jeg fuldstændig mistede lyst og tålmodighed til at koncentrere mig om disse detaljer, fordi spillet bliver gumpetungt mellem kampene. Desuden oplevede jeg, som jeg ved, at det har været tilfældet før, at jeg i en sæson fik urimeligt mange skader på mit hold - også selvom jeg prøvede at skåne mine spillere ved at have en lav træningsintensitet. Det er bare ikke sjov, når du må spille med en angriber fra dit u/19-hold, fordi du har fire-fem angribere ude med langtidsskader. Du mister simpelthen lysten til at spille videre.

Igen i år er der også muligheden for at spille Football Manager Touch udgaven af spillet. I denne udgave er mange af overflødighederne - som eksempelvis de mange presse seancer - skåret væk, hvilket jo kunne eliminere en del af min kritik af dette års Football Manager, men som jeg nævnte det tidligere, er det ikke fordi, at jeg ikke vil have disse dele med i oplevelsen. Jeg vil bare gerne have, at de fungerer. Sports Interactive er stort set uden udfordrere på markedet og der er rigtig mange store fans af serien, der vender tilbage hvert eneste år. Derfor ender jeg med at sidde med fornemmelsen af, at de egentlig ikke har gjort så meget andet end, at pakke det samme spil ind i fine nye klæder og sige: "værsgo" til alle seriens fans.

Der er mange ting, der ikke fungerer i Football Manager 2018. Alligevel er det svært at slippe - og ikke alene fordi det er super vanedannende. For det er sjovt at træde ind i rollen, som manden med det helt store ansvar. Det er spændende at træde ind i en verden, hvor der er et græsstrås længde mellem heltestatus og fiasko. Der er rigtig meget dybde i spillet og rigtig mange muligheder for at dykke ned i detaljer, nogle gange føles det bare som om, at det er de forkerte aspekter, der er blevet lagt vægt på - og nogle gange føles det desværre som om, at det kun er på overfladen, at det ser rigtig dybt ud. Det er et spil, som jeg helt sikkert kan komme til at bruge rigtig, rigtig mange timer på at sidde med, men det er også et spil, hvor jeg alt for ofte sidder og ønsker mig meget, meget mere.

6 / 10
+
Spændende kampe, giver ægte fornemmelse af magt og magtesløshed