L.A. Noire

Vi anmelder L.A. Noire på PS4 Pro, Xbox One X og Switch

Team Bondi og Rockstars ambitiøse L.A. Noire ankommer på PS4, Xbox One og Switch, og vi har anmeldt alle tre versioner.

L.A Noire har så hysterisk mange fejl. Faktisk er den omtumlede udviklingsperiode nærmest symptomatisk for spillets identitet - det er ambitiøst, mangefacetteret, rodet og fyldt til renden med fejl og urealiseret potentiale, men det er også charmerende, innovativt og fortsat en af mine absolutte yndlingsspil fra sidste konsolgeneration. Netop derfor holdte jeg vejret da Rockstar afslørede, at de havde i sinde at genudgive spillet på PlayStation 4, Xbox One og sågar Switch, og at grafikken ville få en alvorlig restaurering på de førstnævnte platforme.

Og nu har jeg genoplevet Team Bondi og Rockstars detektivoplevelse, og kan med ro i stemmen sige, at har du ikke oplevet L.A. Noire endnu, så er der al god grund til at gøre det nu.

L.A. Noire stiller dig i skoene som detektiv Cole Phelps, der skal stige op igennem politiets rangstige i Los Angeles i 1947 efter at krigen har efterladt megen bitterhed og indebrændt vrede i samfundet. Spillet udspiller sig over enkelte sager, og som han løser hver og en af dem ved at interviewe mistænkte, finde bevismateriale og på anden vis sætte skurkene i kachotten, så skifter han ansvarsområde og partner. Sådan går spillet egentlig slag i slag, fra trafik til mord, fra mord til brandstiftelse.

Strukturen forblive stort set uændret på tværs af hele oplevelsen, og du stort set starter hver eneste sag med at undersøge et gerningsted for spor, for så at interviewe vidner, og derfra tager sagen en drejning. Spillets unikke identitet udspringer fra disse interviews, hvor det altid er muligt at lege "good cop", "bad cop" eller direkte at anklage personen for at lyve. Hvis Phelps vælger denne mulighed, så skal han hoste op med nogle beviser.

L.A. Noire
L.A. NoireL.A. NoireL.A. NoireL.A. Noire

Hvorimod detaljerede dialogsystemer med mange facetter, lag og muligheder måske er blevet mere kutyme i dag, så forbliver L.A. Noires afhøringssystem ganske unikt, og selvom der er en del "trial and error" i at få svarene rigtigt, og derigennem blive ledt den rigtige vej i en given sag, så er det utrolig tilfredsstillende at lege detektiv. Desuden var det, og er det i dag, ganske forfriskende at befinde sig i en Rockstar-verden (godt nok udviklet af Team Bondi, men nuvel) hvor du spiller som en autoritet, og ikke en der konstant forsøger at underminere dem. Det er jo en del lettere at konstruere en spiloplevelse hvor du enten skyder på eller flygter fra politiet - i stedet tog L.A. Noire en chance og lader dig være politimanden. Flere spil burde afprøve denne vinkel.

Disse sager foregår i en åben verden, og her er spillets første, store fejltrin, for denne verden er simpelthen så uinteressant at befinde sig i, og udforske vigtigst af alt. Dette var slemt allerede dengang hvor spillet udkom, men nu er vi som spillere blevet vant til en detaljegrad i vores åbne verdener, at L.A. Noires Los Angeles kun fremstår yderligere uopfindsom og tom.

Men, det er nu engang sagerne det handler om, og når tempoet falder en smule, og du som Cole Phelps har tid til at virkelig at tænke over beviserne, over de diverse karakterers vidnesbyrd, så begynder spillet at skinne, og vigtigst af alt finder det en distinkt, unik personlighed, som spillet ikke deler med nogen andre. I sagen "A Marriage Made in Heaven" skal man undersøge hvad der ligner et klokkeklart trafikuheld, hvor føreren af bilen er blevet bange og er flygtet. Phelps undersøger gerningsstedet, og interviewer bartenderen i den beværtning offeret kom ud fra. Desuden får han sig lige en snak med en kvinde der så uheldet udspille sig. På vej ud til bilen, beslutter han sig for, for en sikkerheds skyld, at checke en gyde ved siden af baren, og her, i en skraldespand, finder han en blodig kniv, et bevis der vender op og ned på den sag man netop troede stod krystalklar foran en. Det er bare ét bevis på den kraft som L.A. Noire besidder, når designerne har fået lov til at lege med tempoet, og udsætter spilleren for en række udfordrende puslespil. Det er ærlig talt herligt.

Desværre er det ikke kun efterforskning det hele, og det er særligt i kamp, om den er på vejen eller i skyderier at spillet viser sin alder. Det er virkelig ærgerligt, at Team Bondi ikke bare kunne låne den basale styring, og derigennem våbenfysikken, fra Grand Theft Auto VI, for det havde virkelig hjulpet. I stedet fremstår Phelps kluntet når tempoet bliver sat op, og det er ærgerligt.

Så, spillet snubler over sine egne ben, men er tilpas ambitiøst og unikt når man efterforsker spillets diverse sager - så langt så godt. Men hvad med restaureringen? L.A. Noire afvikles i 4K med HDR-understøttelse på både PlayStation 4 Pro og Xbox One X, hvorimod almindelige Xbox One- og PS4-ejere må nøjes med 1080p. Begge versioner indeholder desuden opdaterede teksturer, lyssætning og flere filmiske kameravinkler, men det afvikles i 30fps på tværs af alle de tilgængelige versioner. Det er en skam for dem der betragter denne højere, mere dynamiske billedehastighed som et krav for disse genudgivelser, og det er svært at se præcis hvorfor den enkelte bruger ikke skulle kunne vælge imellem 4K og 60fps, om ikke andet på enten X eller Pro. Det ser ganske nydeligt ud, og så sandelig betyder denne restaurering at spillet kan opleves på en ny konsol, uden at det konstant føles uddateret. Med andre ord, så gør opgraderingerne deres arbejde, uden at direkte imponere. Der er ikke tale om en Remake-opdatering, og selvom teksturerne er opdaterede, så er det klart at spore, hvilken æra spillet kommer fra. Derfor er spillets helt særlige ansigtsanimationer, hvor rigtige skuespillere er blevet optaget, for at fange deres unikke træk, uhyre vigtige, og de gør, selvom de ser lidt mærkelige ud til tider, at Phelps kan spore en løgn, eller opdage hvis et vidne danser rundt om sandheden. Så, alt i alt er der tale om en fin opdatering af spillets visuelle kvaliteter, men man kunne måske have bedt om lidt mere, om ikke andet fordi det er Rockstar.

Til gengæld hører alle de ekstra sager, som Team Bondi udgav efter spillets udgivelse, denne gang med, og det var lidt af helvede at få fingrene i alle disse dengang spillet udkom, da de hørte til i specifikke butikskæder, og var låst bag forudbestillinger - ja, den slags var en ting allerede dengang. Der er faktisk flere timers indhold på tværs af udvidelserne, Naked City, A Slip Of The Tongue, Nicholson Electroplating, Refer Madness og The Consul's Car. Alt i alt er der rigtig, rigtig mange timers underholdning, særligt hvis du ønsker at finde de diverse samleobjekter, der dog ikke kan anbefales, da det involverer at bruge mere tid i den hule åbne verden.

L.A. Noire
L.A. NoireL.A. NoireL.A. Noire

Spillet kan desuden opleves på Nintendo Switch, og her får du naturligvis ikke de samme visuelle opgraderinger, men du får til gengæld mulighed for at bruge konsollens unikke features. Du kan eksempelvis bruge konsollens gyroskop til at undersøge bevismateriale, og HD Rumble fortæller dig hvornår der er noget du kan kigge nærmere på. Derudover kan du naturligvis spille håndholdt, og her fungerer det ganske fint, men der er skruet alvorligt ned for de grafiske detaljer for at opnå en stabil billedehastighed. Dog er dette værst på det store fjernsyn, hvor de til tider drastiske dyk i billedehastigheden er mere tydelige. Det er rart at kunne tage Phelps' sager med på farten, men skal bare være bevidst om, at denne version ikke kan præstere på samme niveau som de andre.

L.A. Noire er et unikt spil, og som nævnt i starten, så er det fyldt til renden med fejl. Kan du dog se bort fra en lidt tom åben verden, mangelfulde skyderier og en til tider lidt uimponerende restaurering, så er spillet stadig så sandelig din opmærksomhed værd i dag. Nu kan vi kun håbe at Rockstar får taget sig sammen, og udvikler en efterfølger.

8 / 10
+
Stadig en unik præmis, spillet holder seks år efter udgivelsen, fin restaurering, fantastiske detektivsekvenser, ansigtsanimationer holder stadig i dag.