Hitman: Contracts

Hitman: Contracts

Farefulde flashbacks fra den professionelle morder indhyller os i en intens oplevelse. Steen har fundet slagterkniven frem.

Hitman: Contracts starter på helt speciel vis, eller rettere sagt, den starter med slutningen. Historien udfolder sig nemlig som flashbacks fra den døende snigmorder, som vi erfarer ligger døende på et hotelværelse i Paris - en interessant indgangsvinkel og spilleren oplever hvorledes Agent 47 mindes forgangne missioner. Denne fortællermetode er ikke ny i filmverdenen, tag blot Fight Club og den aktuelle Big Fish som er eksempler på film, som mere eller mindre starter med slutningen - og det er herligt at se at spiludviklere tager denne metode til sig. IO Interactive har siden år 2000 haft stor succes med Hitman-serien, hvilket ikke mindst blev cementeret da engelske Eidos købte firmaet for et trecifret millionbeløb. og Eidos’ lid i de danske spilmagere deles af mange af os og de har da heller ikke skuffet os indtil videre - ikke alene med hensyn til Hitman, men ligeledes med den glimrende titel Freedom Fighters. Det er dog ikke frihed der denne gang driver værket hos Agent 47, men som altid er det et mere iskoldt motiv, som bringer lejemorderen rundt omkring i verden.

Missionerne er som altid varierede og spilleren får lov til at gebærde sig overalt på kloden, hvor man skal eliminere mange forskellige personager. En mindeværdig mission er ganske givet hvor man skal infiltrere en fetish-fest, som viser at udviklerne ikke er bange for at være kreative på det konceptuelle plan. Historien leder os selvsagt mod resolutionen, som omhandler den skrupelløse Doktor Otto Wolfgang Ort-Meyer og hans ubarmhjertige eksperimenter i en vaccine, der skulle muliggøre evigt liv. Der er naturligvis overraskelser hen af vejen og spilleren vil stødt få mere og mere indsigt i projektet gennem titlens 12 missioner. Og hvad ville lydsiden være uden Jesper Kyd? Manden der gennem hele serien har bragt velklingende skæringer til fadet og akkompagneret de utallige lyssky mord så fortræffeligt, som naturligvis gør sin reprise i denne ombæring. Der kan ikke herske tvivl om at soundtracket kraftigt understreger den dystre stemning og med numre der spænder fra det pompøse og storslåede til de mere dæmpede og subtile har vi her at gøre med et af spillets åbenlyse gavnligheder. På trods af at vi let genkender hans stil har Kyd alligevel formået at forny sig gennem hele serien og Contracts er ingen undtagelse. Den grafiske front har sådan set en slående lighed med lydsiden, da der ligeledes her er tale om samme "skaber" siden den første titel, nemlig grafikmotoren Glacier. Det er selvskreven en opdateret version af slagsen og motoren leverer fortsat glimrende resultater når det gælder lys, skygger, partikler og ikke mindst vejreffekter.

Med dette af vejen kan vi vende det iskolde blik mod nogle af spillets mindre gode aspekter, hvilket i denne omgang involverer scripting, AI og (igen igen) spillets sværhedsgrader. Hvad AI angår, er der ofte nogle uoverensstemmelser, især hvad angår fjendernes evne til at gennemskue Agent 47’s forklædninger. Nogle gange vil man opleve at kunne spankulere ret frit rundt i en forklædning, mens man andre gange bliver opdaget på nærmest overmenneskelig vis. Balancen mellem de to ting halter af og til, hvilket efterlader spilleren til at skulle prøve sig frem med hvad man må og ikke må - ofte med døden til følge. Med udviklernes erfaringer taget i betragtning ville det har været rart med en mere strømlinet oplevelse i denne henseende, som leder tankerne hen på sværhedsgraden. Her er der atter lidt ugler i mosen eftersom der er nogle enorme spring mellem de forskellige grader, og dermed hvor mange gange spilleren kan gemme, men det virker efterhånden til at være IO’s varemærke. Med dette sagt er spillet dog en fornøjelse at gennemspille og kan man leve med de små irritationsmomenter suges man direkte ind i et nervepirrende univers med skyggefulde foretagender.

Nytilkomne til Hitman-universet vil givet elske spillet, hvilket er helt fortjent af danske IO Interactive, men hærdede spillere som har været med siden det første spil vil nok føle at Contracts kun lige akkurat leverer det man kunne forvente. Ganske vist er den utraditionelle flashback-historie et livsaligt aspekt, men selve missionerne lider af manglende nytænkning og udvikling på AI/script-fronten. Dette gør absolut ikke titlen til en dårlig oplevelse, tværtimod, men den må anskues som en appetitvækker indtil vi ser Hitman 3 lande på hylderne. Hitman: Contracts er mest af alt "mere af det samme" til dem der har spillet Hitman 2, så er du ivrig efter et par håndfulde missioner til i selskab med den metodiske morder, så vil du garanteret nyde spillet. Pennen er hermed givet videre og nu er det blot op til dig at underskrive lejemorderkontrakten.

Hitman: Contracts
Hitman: Contracts
Hitman: Contracts
Hitman: Contracts
Hitman: Contracts
Hitman: Contracts
7 / 10
+
Jesper Kyd leverer et fremragende soundtrack, der kraftigt understreger den melankolske stemning.
-
Pånær den originale indgangsvinkel til historien, så er der her mest af alt tale om en appetitvækker indtil Hitman 3 ser dagens lys.

Hitman 2 fuldførte sin mission. Det var en stærk forbedring i forhold til det første spil, og det satte både Agent 47 og IO Interactive på... 7/10

Hitman: ContractsScore

Hitman: Contracts

ANMELDELSE. Skrevet af Steen Marquard

Hitman ContractsScore

Hitman Contracts

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Tanggaard

Oplev fortiden gennem Agent 47’s øjne, når danske IO Interactive endnu engang sætter Danmark på verdenskortet.

Hitman Contracts site åbner

Hitman Contracts site åbner

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Som vi tidligere på året kunne fortælle dig, så er IO Interactive godt i gang med næste kapitel i Hitman serien, der har fået undertitlen Contracts. Og nu er det officielle klar til et gennemkig. Vi har mere indenfor.