NHL Eastside Hockey Manager

NHL Eastside Hockey Manager

Championship Manager kongerne fra Sports Interactive, er hoppet på isen i fuld udrustning. Rasmus har kigget på resultatet.

Der er ingen tvivl om at foldboldmanagerspil er kommet for at blive. Jeg har brugt langt over 1000 timer på disse spil igennem min gamer-karriere. Derfor var det med en blanding af nervøsitet og spænding at jeg satte mine lapper i NHL Eastside Hockey Manager (EHM). Men kan det overhovedet lade sig gøre at lave et spændende managerspil over en så sær sport som ishockey?

Mulighederne i EHM er enorme - ja, nærmest uendelige. Ikke nok med at man kan vælge mellem over 200 klubber fordelt over 10 ligaer (ja, den danske Super Best-liga er også med), så er der også over 15.000 spillere at tage fat i. Det er et imponerende arbejde, der er blevet lagt i at gøre alle spillernes stats så tæt på virkeligheden som muligt. Dette gælder også den danske liga, som bare er ramt lige i øjet, og det gør det til en stor fryd at styre selv de helt små hold. Et af de helt store elementer i EHM er spillerhandlerne. Alene dette kan hurtigt tage en hel aften, inden man kommer i gang med sæsonens første kamp. Selvom man står med en kæmpe pose penge er det ikke sikkert man kan lokke en spiller til sit hold. For han kigger også på hvor homogent dit hold er, og hvis han ikke kan lide hvad han ser, så kan intet få ham til at skifte til dit hold. Så det gælder om at få fat i de bedste spejdere på markedet, og få dem sendt ud og finde talenter til dig. For hvis man finder det helt rigtige talent kan hans værdi tidobles på blot en sæson. Men bare én fejl på en spillerhandel, og så hænger dit job i en meget tynd og skrøbelig tråd.

Der er nok at se til allerede inden spillet for alvor begynder. Der skal ligges taktikker, der skal trænes og man skal have styr på hvilke af sine spillere som spiller godt sammen, og hvilke formationer der passer bedst mod modstanderen. Det bliver hurtigt en kæmpe mundfuld at holde styr på. Heldigvis kan man søge lidt hjælp hos sin assisterende manager og alle sine trænere. Så det gælder om at have nogle kompetente folk omkring en, som man tør overdrage visse opgaver til, så man kan koncentrere sig om det vigtigste - nemlig at vinde kampe. Kampene ses helt som man kender fra Championship Manager-serien; enten bare som tekst, eller som et oversigtsbillede af ishockeybanen, hvor en flok prikker fiser rundt. Det er ikke flot, men det fungerer og er spændende som bare pokker. Lyden er begrænset til lidt tilskuersusen og lidt klikken, når man trykker på knapper. Og det er det. Det er jo så en fordel, idet man så ikke vækker kæresten klokken fire om natten. For selvom man måske ikke er ishockeyfan overhovedet, ender det hurtigt med at man sidder til langt ude på natten for lige at nå en kamp mere.

Alle som igennem tiderne har haft fat i Championship Manager-serien fra Sports Interactive, vil hilse EHM velkommen. For interfacet er fuldstændigt det samme; nogle vil elske det, andre vil hade det. Men selvom det er kedeligt og grimt at se på, så fungerer det stadigvæk helt upåklageligt. Men nu, hvor det er blevet flettet sammen med en sport som ishockey, kunne man godt frygte at det vil falde på gulvet. Men her har Sports Interactive igen vist at de er guder på Manager-fronten, for alt fungerer bare helt i top. Det er i grunden lidt sjovt at en idrætsgren, som mange ikke gider se på TV, kan fange ens interesse så voldsomt som EHM gør. Men det er nok i grunden holdbarheden som gør at det ikke er til at slippe, når man først kommer i gang. Jeg har været i gang i cirka en uge nu, og er knapt færdig med første sæson. Min økonomi ligger i ruiner, men bestyrelsen i Esbjerg Oilers elsker mig, fordi jeg fører min liga, og netop nu er der kommet et tilbud fra Coventry Blaze i England. Så nu er min nattesøvn de næste uger smadret - tak for det Sports Interactive!

NHL Eastside Hockey Manager
NHL Eastside Hockey Manager
NHL Eastside Hockey Manager