Battle for Troy

Battle for Troy

Så kan I godt finde jeres togaer og sandaler frem, for turen går til oldtidens Grækenland, hvor der skal dræbes, stjæles og belejres i allerbedste Real Time Strategy stil.

Endnu et RTS spil har ramt markedet. Denne gang befinder vi os i oldtidens græske mytologi, hvor krigen er brudt ud i lys lue. Det hele skyldes at prinsen af Troja, Paris, har taget stjålet den smukke Dronning Helenas hjerte, og taget hende med sig til Troja. Det kunne jo alt sammen være noget så smukt, men problemet ligger i at hun var gift med den hidsige Kong Menalaus, som tilfældigvis er fætter til den græske konge, Agememnon. Så nu står hele den græske hær udenfor den mægtige by Troja’s mure, og de vil se blod og have hævn over denne prins Paris’ frækhed. Enten skal man spille som den græske hær, der skal indtage byen, eller som den Trojanske hær, som skal forsvare selv samme by.

Historien fejler absolut intet, og hvis det var en historie som udviklerne af spillet selv havde fundet på, ville jeg have været imponeret. Men historien er skrevet for mange hundrede år siden, og Zono har bare hevet den frem, og smidt et PC spil ind midt i det hele. Rent salgsmæssigt er spillet også udkommet på et perfekt tidspunkt, idet filmen Troy med bl.a. Brad Pitt går sin gang i biograferne rundt om i verden. Om det skyldes at spillet skulle på markedet hurtigst muligt, eller om udviklerne bare er talentløse, skal være usagt. Men ét er sikkert, Battle for Troy er noget af det mest middelmådige undertegnede har set i lang tid. Alt kører efter konceptet, som om Zono har fulgt bogen "Real Time Strategy games for Dummies". Der skal bygges lidt bygninger, og så skal der laves soldater for alle pengene. Når disse er færdige, sender man dem i krig, de falder og så kan man begynde at lave nye soldater. Det er simpelthen en skrue uden ende, og der er absolut ingen afveksling igennem spillet. Alle missioner går ud på at indtage et punkt, dræbe en bestemt person og undgå at en anden person dør. Det eneste som bare lugter lidt af at Zono selv har tænkt, er at der ikke skal samles resurser. I stedet indtager man landsbyer, og så længe de er i ens besiddelse, giver det løbende penge.

Når så endelig at den hær man har lavet, er af en tilfredsstillende størrelse og styrke, skal der blæses til kamp. Her kommer der endnu en udfordring, for de soldater man har, er cirka 80 % dummere end en kokosnød. Når man har sendt dem til et sted, kan de finde på at vade en halv skærm længere, og det resultere ofte i at inden man ser sig om, er den halve hær blevet udslettet på kort øjeblik, fordi de er trampet lige i et baghold. Ligeledes er soldaterne under selve kampene ikke meget værd. Selvom man sætter 20 soldater til at dræbe tre fjendtlige soldater, risikere man nemt selv at miste et par stykker, blot fordi de ikke kan finde ud af at samarbejde. Det bliver hurtigt voldsomt irriterende, og et stille had begynder at ulme under det rolige og tilforladelige ydre.

Dog bliver negativiteten lidt mindre, efter at have fordybet sig i det visuelle. For Battle for Troy ligger i den pænere ende rent grafisk. Der er masser af detaljer, og det hele fremstår flot og skarpt. Det samme gælder alle enhederne, som er modelleret rigtige flotte, og ganske livagtige hvilket hjælper gevaldigt på helhedsindtrykket. Men det mest imponerende er den zoom funktion som er bygget ind i spillet. Den går så langt ud, at ens soldater ligner små forvirrende insekter. Men hvis man så sætter zoom på max, ryger man helt ned i græsset, og kigger faktisk op på sine soldater. Det er klart at det ikke duer at zoome helt ind når man skal foretage sig noget, for overblikket her er lig nul. Men til gengæld ser det fedt ud under kampe, og med det frit roterbare kamera, kan man faktisk få et lille smil på læberne når kampene er på sit højeste.

Med en fin grafisk fremtoning, følger normalt også en god lyd. Dette er også gældende i Battle for Troy, hvor lyden er ganske god, og det bliver på intet tidspunkt en belastning at lytte til. Faktisk er der en bunke klicheer i de ting som soldaterne råber op om, når man beder dem udfører forskellige ordre. Det samme gør sig gældende under kampene, hvor lyden af klirrende sværd, skjolde der splintres og døds-rallen, er udført rigtig godt.

Men nu hvor spillet er gennemført, så er den tomme fornemmelse overhovedet ikke mindsket, nærmere tværtimod, for man føler sig franarret flere timer af sit liv. Selvom at grafikken og lyden hjælper lidt på det hele, så er Battle for Troy ikke nogen specielt opløftende oplevelse. Det er slet ikke uspilbart, men det er afsindigt kedeligt, og udskiller sig overhovedet ikke fra alt det som vi tidligere har prøvet indenfor RTS genren. Der er simpelthen så meget bedre indenfor RTS genren derude. Men hvis man er totalt hooked på den græske tragedie om prins Paris og Dronning Helena, så vil man nok kunne finde lidt saft i Battle for Troy.

Battle for Troy
Battle for Troy
Battle for Troy