Catwoman

Catwoman

Man tager en filmlicens, hyrer et hold spiludviklere og giver dem en alt for kort deadline. Kvaliteten af resultatet er næsten givet på forhånd.

Hvorfor er vi her? Et filosofisk spørgsmål, som man meget passende kan bedrive tiden med som spiller, når man sidder med et spil, der er bygget på en licens over en film eller tegneseriefigur. For det skinner ofte tydeligt igennem, at udviklingen og færdiggørelsen af spillet er gået uforholdsmæssigt stærkt i forhold til at time med premieren på filmen. Catwoman er et spil, der leder tankerne hen i de baner.

Figuren er oprindeligt bygget på en sidefigur i tegneserien Batman. En mystisk, nærmest farlig kvinde, der kunne føje noget at dét krydderi til Batman-universet, som den til tider noget ferske hovedperson savnede. I hænderne på Warner Bros er figuren blevet opdateret og baggrundshistorien er skrevet om. I filmen og spillet hedder hun således Patience Phillips, hvor hun oprindeligt hed Selina Kyle. Men frem for alt handler filmen vel om at iklæde skønne Halle Berry et stramt læderdress for derefter at lade hende springe, krybe, klatre rundt i mørke og skumle omgivelser på jagt efter forbrydere.

Spillet bygger på scenerne fra filmen - og den opmærksomme læser vil have bemærket, at jeg ikke siger handlingen fra filmen. For spillet handler i al overvejende grad om at lade Catwoman springe, krybe og klatre - samt ikke mindst at svinge en pisk for at uskadeliggøre fjenderne. Tidligt i spillet får man i stikordsform en glimt af Catwomans fortid, om end det langt fra kan gøre det ud for en sammenhængende endsige vedkommende baggrundshistorie. De senere begivenheder fremstår da også kun som en række enkeltstående scenerier uden nævneværdig sammenhæng mellem dem.

En indledningssekvens fungerer som en slags tutorial for Catwomans grundlæggende moves. Der er en del af dem - og variationen af skurke og af vægge, kasser og andre forhindringer betyder da også, at hun har brug for en bred vifte af moves. Men hvor Prince of Persia fungerer flot, flydende og intenst, er styringen i PC-udgaven af Catwoman noget nær elendig. Når kampene til tider gør det nødvendigt at anvende udfald i alle 8 retninger, ville det have været rart, hvis tastaturstyringen rent faktisk fungerede - men man ender ofte med, at Catwoman simpelt hen bevæger sig i den forkerte retning eller bare rammer ved siden af. Der til kommer, at visse moves kræver, at man trykker på 3 taster samtidig, hvor både enkelheden i styringen og overblikket over den igangværende kampscene fordufter. Det er nærliggende at anbefale styring med gamepad, men også hér er styringen irriterende upræcis.

Der er det sædvanlige udvalg af mere eller mindre bevæbnede skurke, hvor Catwoman færdes. Efterhånden som hun uskadeliggør dem, optjener hun points ved at samle de diamanter op, som bliver hængende i luften. Diamanterne kan så bruges til at åbne for nye moves, f.eks. et afvæbnings-move, hvor Catwoman gør brug af sin pisk. Et enkelt arcade-lignende gameplay, der dog savner en tydelig udvikling og stigning i sværhedsgrad.

Kamerastyringen - eller manglen på samme ... - skal også lige have et par ord med på vejen. Spilleren har kameraet i hælene hele tiden, men placeringen hænger mere sammen med, hvordan Catwoman tager sig ud som babe - end med hvordan hun ellers har eller får overblik over bad guys i omgivelserne. Ofte ender hun med at slås med skurke, som hun ikke kan se. På samme måde lever kameraet nærmest sit eget liv, når Catwoman skal forsøge at klatre op af væggene på to huse ved at springe fra væg til væg. I Prince of Persia fungerer dette gimmick - i Catwoman fungerer det ganske enkelt ikke!

Det er ligeledes svært at overskue designet af de enkelte levels. Udflydende textures og dunkel belysning gør det tit svært at se, hvilken vej man skal gå. Til gengæld er animationen af figurerne ganske hæderlige og særligt hovedpersonen er tegnet med flydende bevægelser, flotte farver og buler de rigtige steder. Nu kan man skyde mig i skoene, at dén slags er et mandschauvinistisk udsagn. Dertil kan jeg kun sige: Se selv efter i spillet! Eller lyt opmærksomt til Catwoman. Halle Berry har lagt en overdrevent frisk og kattekælen, på grænsen til det lumre, stemme til titelfiguren. Problemet er bare, at der er så få oneliners, at det virker komisk - på en helt forkert måde.

Hvorfor er vi her? De tidligere omtalte filosofiske overvejelser er i hvert fald betydeligt mere givende - ærgerligt nok - end en aften i selskab med Catwoman.

Catwoman
Catwoman