Rome: Total War

Rome: Total War

Creative Assemblys stort anlagte strategispil er endelig landet. Bengt Lemne har spillet sig gennem tidens største krige.

Creative Assembly rider højt på anmelderroserne i disse år. Først får firmaet en solid succes med Medieval: Total War, dernæst kaster de sig over Roms fascinerende historie, og tiltrækker sig Tv-kanalen Discoverys opmærksomhed ved at lave et spil, der iden grad hæfter sig ved detaljerne. Nu er dette spil, der meget nøje følger virkeligheden, endelig klar til at blive lagt ind på harddisken.

Gamereactor har som Skandinaviens eneste spilmagasin fået adgang til den færdige kode, og vi er mere end begejstrede over resultatet. Året er 270 før Kristi fødsel og verden står over for de puniske krige samt romerrigets næsten totale verdensomspændende ekspansion.

På den italienske halvø regerer tre allierede familier og senatet i Rom. Udgangspunktet i Rome: Total War er at tilbageføre en af familierne til kejsertronen ved først at ekspandere hele Romerriget og vinde tillid for herefter at besejre de øvrige familier. Brug af Macchiavellisk list er således af yderste vigtighed. Der er gået to år siden Medieval: Total War belejrede min computer. Kombinationen af et rigtigt godt strategispil og fantastiske realtidsstrategi-kampe i storskala naglede mig fast foran skærmens blege lys mangen en nat.

Det var et yderst tidskrævende spil, så tidskrævende at jeg efterhånden fik svært ved at finde tid til at slå mig ned og regere mit middelalderlige rige. Det mærkes tydeligt at Creative Assembly har anstrengt sig for at gøre spillet lettere at spille. Der findes arkade alternativer (ingen ammunitionsbegrænsning eller træthed), korte kampagner og et overfyldt forråd af tips under spillets gang. Det handler dog stadig om et mindst lige så dybt og varieret spil som Medieval hvor man kan bore sig ned i dybden, og selvom man anstrenger sig er det stadig ikke let for en nybegynder at sætte sig ind i.

Den store forandring foruden selve handlingen og tidsalderen, er spillets strategidel som denne gang udspilles på en bane i fuld 3D. Borte er rutesystemer og valget af terræn bliver endnu mere afgørende når hver strid generes afhængigt af det eksakte sted du befinder dig på banen. Jeg må sige at dette er en fuldstændig fantastisk løsning og det er næsten sådan, at jeg håber på at Firaxis kikker på Creative Assemblys løsning og anvender den i et eventuelt fjerde Civilization spil. Foruden de allerede nævnte romerske familier befolkes banerne med Middelhavet medi hobetal af Egyptere, Britter, Germanere, Gallere, Spaniolere, Grækere og mange flere. Efterhånden som du besejrer dissei kampagnerne kan du begynde på nye kampagner med disse folkeslag. De forskellige folkeslag har lidt varieredemål, men ekspansion, folkemord ogmagt er selvfølgelig et nøgleord forsamtlige.

Familien og dens voksne mænd spiller en vigtig rolle i Rome: Total War. Et stort familietræ er nøglen til at lykkes succesfuldt med sit imperium. Familiens mænd er nemlig både vigtige som generaler i strid og som ledere i dine byer. Døtre kan anvendes for at gifte frisk blod ind i familien og der dukker endda unge dygtige mænd op som kan adopteres ind i familien. Disse muligheder gør det til en delikat beslutning, når man skal sende et familiemedlem ud i felten, for disse generaler er meget værdifulde i kampenes udfald og giver de øvrige mænd øget moralsk styrke. De gigantiske slag, hvor arméer med tusinder af soldater kommer i direkte konfrontation er naturligvis stadig til stede. Her kan grise, hunde, kameler og elefanter afgøre kampen om Rom.

Men selv om der findes nogle eksotiske indslag blandt enhederne handler det mest om infanteri, kavaleri, bueskytter og spydkastere. I det hele taget føles kampene meget lig dem i Medieval. Generalernes funktion er dog øget, hvilket gør at multiplayerspillene nogle gange udarter til noget af en jagt på generalen. Multiplayer-kampene er dog ekstremt underholdende og her kan man endda spille nogle historiske slag. I det hele taget har Creative Assembly taget et allerede superbt spil og gjort det mere skarpt. Frem for alt er den nye 3D-grafik et superbt tiltag. Her sparkes serien ind i en ny tidsalder og man er ikke i tvivl om at alle fremtidige spil fra engelske Creative Assembly vil være præget af samme høje kvalitet.

Det er dog lidt synd at man ikke kan starte i forskellige tidsaldre som i Medieval, hvilket gør at man ikke kan starte en kampagne med lidt mere avancerede enheder uden at måtte starte fra nul, men spillet er trods dette ikke mindre i sit omfang. Det er bare valgfriheden som er noget ringere. Den grafiske side holder som sagt en høj standard, men denne følges altså til dørs af et pragtfuldt og dybt gameplay. Jeg føler virkelig at Rome har slået kløerne i mig på samme måde som Medieval gjorde det for et par år siden, og det betyder at udvikleren har gjort sit arbejde til fulde. Jeg er hooked! Jeg er Julius Caesar!

Rome: Total War
Rome: Total War
Rome: Total War
Rome: Total War
Rome: Total War
Rome: Total War
Rome: Total War
Rome: Total War
Rome: Total War
Rome: Total War
Rome: Total War
Rome: Total War
9 / 10
+
Strålende kampe, fantastisk ny 3D-grafik, yderst langtidsholdbary.
-
Lidt svært at overskue.

• BumZen
    Lad det først være sagt at et 10 tal fra min side kun vil blive givet hvis et spil virkelig fortjener det. Altså, hvis spillet i min verden er så... 10/10
  • THIS IS SPARTA
    "I Came. I Saw. I CONQUERED" Velkommen til total krig! velkommen til det bedste strategi spil til dato! Rome Total War suger dig... 10/10

Rome: Total WarScore

Rome: Total War

ANMELDELSE. Skrevet af Bengt Lemne

Rome: Total War ude nu til iPad

Rome: Total War ude nu til iPad

NYHED. Skrevet af Mikael Jensen

Det episke strategispil Rome: Total War har netop fået en mobil udgivelse. Spillet, der oprindeligt blev udviklet af Creative Assembly, er blevet konverteret af Feral...

Rome: Total War

Rome: Total War

PREVIEW. Skrevet af Steen Marquard

Romerne spænder for alvor op til invasioner og episke slag. Steen har leget general i et par dage.

Rome: Total War forsinket

Rome: Total War forsinket

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Desværre går ting ikke altid som man havde håbet på. Det må Creative Assembly nu erkende, når de kigger på deres stort opsatte spil Rome: Total War, der nu får en forsinkelse, der kan mærkes.

Rome: Total War film online

Rome: Total War film online

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Det er lang tid siden vi sidst hørte noget til Rome: Total War, men nu har Activision heldigvis nogle nye film fra spillet klar. Det ser ud til at Creative Assembly har smidt endnu mere ned i gryden end først antaget. Vi har linket.

Rome: Total War

Rome: Total War

ARTIKEL. Skrevet af Thomas Tanggaard