Star Wars Battlefront 2004

Star Wars: Battlefront

Battlefront er Lucas Arts forsøg på at begå sig i den store online-ræs. Carsten har kigget nærmere på Pandemics ambitiøse bidrag.

Det er ubestrideligt at Star Wars-universet er en guldgrube for spiludviklerne hos LucasArts. Uanset hvilken genre der er tale om og uanset hvilken aldersgruppe man satser på for den enkelte titels målgruppe, kan de nærmest automatisk regne med en kommerciel succes. Nå ja, der er også lige den lille detalje, at der også meget gerne må være tale om et godt spil. Ikke bare godt fordi det tager afsæt i Star Wars-universet, men især fordi spillet også står distancen i forhold til andre titler og genrer. Disse og andre tanker ryger gennem hovedet, når man står med Star Wars: Battlefront i hænderne.

Battlefront består af tre kampagner; Galactic Civil War, som gengiver centrale slag fra de første tre Star Wars-film, Clone Wars fra de nyeste og endelig Galactic Conquest. I den sidste kampagne gælder det om at udbrede sin magt til samtlige afgørende planeter i galaksen. Det er ingen forudsætning at man følger forløbet og sammenhængen fra filmene, eftersom man frit kan vælge, hvor man vil slå til næste gang. Afhængigt af, hvilke planeter spilleren har erobret, vil man få adgang til forskellige bonus-egenskaber - f.eks. evnen til at øve sabotage mod modstanderens fartøjer.

Som spiller - og Star Wars-fan - oplever man hele tiden en fin og meget detaljeret gengivelse af landskaber og omgivelser fra filmene. Desværre finder man ikke samme niveau af detaljegrad i opbygningen af banerne, hvor fornemmelsen af gentagelse og genbrud ofte melder sig. Der er grundlæggende tale om åbne vidder på den ene side, og på den anden side om snævre, lukkede miljøer - og så beskedne variationer derimellem. Dermed bliver udfordringerne for spilleren i længden beskedne.

Til gengæld kan man fryde sig over, hvor mange forskellige køretøjer Battlefront byder på. De fleste flytyper kræver sin mand med hensyn til styring - men med en vis portion tålmodighed kan man blive helt ferm til at flyve en X-Wing-fighter.

Battlefront rummer fire spilbare fraktioner; oprørerne og Imperiet fra den galaktiske borgerkrig i episode 4-6 og klon-styrkerne og separatisternes droide-hær fra de nyere film. I praksis er der dog tale om at der kun er to sæt af stridende parter fra hver sin tidsperiode i Star Wars-universets historie.

Hver af disse fraktioner er yderligere inddelt i fem karakter-klasser, med forskellig bevæbning og evner i kamp. Alle fraktioner råder således over fodfolk bevæbnet med blaster-rifler. Dertil kommer den lige så obligatoriske scout, bevæbnet med snigskytteriffel, og piloten, der også tager sig af forskellige mekaniker- og lægeopgaver. Endelig råder samtlige fraktioner over en unik klasse, som de andre fraktioner ikke har adgang til. I oprørernes styrker indgår der således wookie-smuglere, der kæmper med en spøjs blanding af teknologiske og middelalderlige våben - og så er de i øvrigt yderst modstandsdygtige.

Online-spillere får med sandsynlighed betydeligt mere ud af Battlefront end dem, der muntrer sig med spillet i enerum. Mønstrene i de computerstyrede enheders handlinger og den beskedne variation i banerne, giver i hvert fald en alt for beskeden udfordring under krigshandlingerne. Med menneskelige spillere på begge sider, er der i hvert fald en sandsynlighed for at begivenhederne udvikler sig knap så forudsigeligt.

Og nu vi er ved det forudsigelige, så kunne der måske lige blive plads til en syrlig bemærkning om at Star Wars: Battlefront vel egentlig minder meget om Battlefield 1942-titlerne. Begge universer byder på FPS-action med en velfungerende co-op mode, ligesom man også begge steder finder to kæmpende parter, der kæmper om en perlerække af nøglepositioner på spilarealet.

Så selvom man bliver flot og flydende underholdt af figurer og især køretøjer fra de hidtil fem Star Wars-film, ender Battlefront med at være lidt for meget på det jævne. Gameplayet ligner noget man har set bedre og mere stringent udført i andre titler. Der er alt for beskedne, og visse steder ingen sammenhæng mellem de enkelte baner. Det er med andre ord lidt som et måltid mad, hvor man har haft fat i de rigtige ingredienser, har bearbejdet råvarerne fornuftigt - men blot ikke har fundet det ekstra krydderi, det ekstra pift, der kunne have ført til uddeling af det maksimale antal kokkehuer.

Star Wars Battlefront 2004
Star Wars Battlefront 2004
Star Wars Battlefront 2004