Kohan II: Kings of War

Kohan II: Kings of War

Efter tre års venten er efterfølgeren til den oversete perle Kohan nu landet på vores bord. Og Rasmus er ikke skuffet.

Der var engang i tiders morgen, præcis i det herres år 2001, hvor menneskeheden blev belønnet af guderne med det lækre spil Kohan. På trods af stor glæde blandt mange anmeldere, var der kun en meget lille interesse blandt den øvrige befolkning. Spillet havde en superb balance af action og strategi, men det var kun nogle få som fandt frem til netop denne titel blandt det store udbud af netop RTS spil. Men nu skriver vi 2004, og endnu engang føles det som om det har været højere magter indblandet. TimeGate Studios har haft rigtig mange ideer til hvad de gerne ville se i et spil. Det hele er blevet kastet ned i en støbeform, og ud af røgen og dampen, træder Kohan II: Kings of War.

Ligesom jeg faldt pladask for det første Kohan spil tilbage i 2001, må jeg erkende at jeg er lige så vild med efterfølgeren. Der er godt nok ikke de store nyskabelser, men alt der som der er at finde i spillet, fungerer til både UG med kryds og slange. Ofte når det gælder RTS genren, lægges vægten enten på action, strategi eller forskellige former for management. Men her har man forsøgt at samle så meget af dette i et og samme spil. Der er to elementer i spillet som skinner lidt mere end det andet, det er henholdsvis resurse delen og så måde man samler sine tropper på. I Kohan II skal der ikke bruges en masse tid på at samle mad og træ, i stedet tikker det man skal bruge ind fra de byer man har kontrollen over. Så i stedet for at bruge tid på at sende bønderne og minefolket ud til højre og venstre, gælder det nu mere om at forsvare sine byer. Det åbner op for en masse territorielle kampe, for den som har mest land, kan råde over flest byer og det betyder flere resurser. Det er en noget federe løsning, end at skulle bruge det halve af sin tid på at beskytte bønderne og holde dem i arbejde.

Der er seks racer at vælge imellem, og det spænder fra de stolte og ranke mennesker, over til de dorske og brutale Harouns. Der er godt nok ikke den store forskel på de fem racer, så det er egentligt kun Harounerne som for alvor skiller sig ud. Men fælles for dem alle er et rigtig genialt system til at sammensætte enheder. De tropper man har, arbejder sammen i mindre grupper. Derfor kan man sammensætte enheder, hvor eks. de sårbare bueskytter bliver beskyttet af lidt tungere soldater og kavaleri. Det er en klar fordel at vide lidt om de enkeltes styrker og svagheder, så kan man sætte enheder sammen som er stærke på alle fronter. Det giver også mulighed for at lave lynhurtige grupper, som man kan flanke fjenden med mens det tunge artilleri holder fjenden beskæftiget. Og det føles altså rigtig fedt at man med en lille hær kan slå selv store fjender til jorden.

Selvom gameplayet er så godt at det visuelle ikke burde betyde det store, slipper vi altså ikke for lige at vende det under luppen. Og selvom spillet er ganske pænt, ligger det alligevel lidt bag nogle af de RTS-spil som er på vej for tiden. Men på trods af dette, er skærmen alligevel konstant meget overskuelig. De knapper som skal bruges til de forskellige enheder, popper op de rigtige steder, og skærmen er ikke proppet til med en masse ligegyldigt pjat. Nogle vil måske kalde det kedelig, jeg kalder det dejligt organiseret. Og netop pga. overskueligheden opdager man hurtigt at man ikke gør meget brug af at rotere kameraet eller at zoome.

Det er noget som mange udviklere kunne lære meget af, vi skal dog ikke nævne nogen navne. Noget som dog irriterede mig en smule, var at den eneste race som rigtig skiller sig ud arkitektonisk er Haroun-racen. Bygninger og den øvrige design hos de andre fem racer, minder en del om hinanden. Det kunne være lækkert om der var en smule mere forskel her, så man fornemmer at man har med forskellige racer at gøre. Så er der jo lige det med lyden. Endnu engang skal vi trækkes med små lydklip når ens soldater går en ordre. Men hvorfor kan der ikke laves bare en smule mere variation her, for det føles som man bare sidder og lytter til en cd der er gået i gak. Det er også gældende i langt de fleste RTS spil, men i Kohan II føles det som om man har sparet lidt mere på det område end alle andre. Musikken er den traditionelle omgang spektakel, som man alligevel skruer ned for.

Træer vokser ikke ind i himlen, og singleplayer-delen varer ikke for evigt. Så når disse missioner er afsluttet, vil det være naturligt at kaste sig over de mange skirmish baner. Det fungerer ligeså godt som vi kender det fra Command & Conquer-serien. Der vælges bane, antal aktører på banen, og hvilke af disse skal være styres af andre spillere og hvilke der er cpu kontrollerede. Godt nok er der i de fleste tilfælde mere kamp i en fjende styret af en anden person, end når den er styret af computeren. Men hvis man ikke lige har mulighed for at kaste sig over spillet på LAN eller online, skal man ikke fortvivle. For der er masser af udfordringer i den modstand som computeren giver. Den ændrer taktikker alt efter hvordan du griber spillet an. Så hvis den kan se et hul i dit forsvar, eller hvis du ikke holde nok øje med en af dine byer, er chancen for angreb disse steder ganske stor. Men online er der potentiale for at Kohan II godt kunne blive lidt af en succes. Den har i hvert fald en masse at byde på for dem som er trætte af "masse-klikkeriet" i f.eks. WarCraft 3 og lignende titler.

Der kan vel ikke herske megen tvivl om at jeg personligt er ret vild med Kohan II. Det skyldes især at TimeGate Studios har formået at lave et spil som kræver action med masser af omtanke. Hvis man blot kaster sine stakkels soldater hovedkulds ind i kampene, er man game over inden man når at se sig om. Desuden er det dejligt at slippe for den trivielle resurse indsamling. Man kan desværre frygte at Kohan II, vil lide samme triste skæbne som sin forgænger. Det havde også masser af potentiale, men der var ikke mange som opdagede spillet. Men herfra kan der kun strømme de varmeste anbefalinger ud. Så køb spillet og mod mig online, og lad os se hvem der bliver King of War.

Kohan II: Kings of War
Kohan II: Kings of War
Kohan II: Kings of War