Tony Hawk's Underground 2

Tony Hawk’s Underground 2

Nicolas bevæger sig ud på det rullende bræt, uden hjelm og knæbeskyttere. Er fortsættelsen overhovedet noget værd?

Skateboarding? Er det ikke den sport, hvor man hører smart musik, går i alt for store bukser og hopper rundt i en skummel baggård med alle sine homies, mens man kaster håndtegn efter sine hoes? Sådan er selve skater-kulturen i hvert fald repræsenteret i dag. Se smart ud - det er som sådan ligemeget om du kan stå brættet.

Heldigvis blæser Tony Hawk’s Underground 2 hele denne såkaldte skater kultur et stykke, og leverer i stedet en omgang nogenlunde underholdende arkade-agtigt gameplay, der sætter dig i skoene på en vaskeægte newbie, som sammen med Tony Hawk og Bam Margera (Jackass) skal ud på en såkaldt World Destruction Tour.

Det helt nye i Tony Hawk’s Underground 2, som er det sjette spil i Tony Hawk serien, er nemlig den nye singleplayer story mode, der i denne ombæring beskæftiger sig med folkene fra Jackass, minus Johnny Knoxville himself, men inklusiv Steve-O og Bam, samt Bams helfede far, Phil, og den lille dværg, Weeman. Dermed rykker det nyeste Tony Hawk-spil fokus fra den vante story mode, hvor man havde til formål at blive den bedste skater i verden, til et mere destruktivt actionpræget gameplay, med en masse vanvittige personligheder.

I den nye World Destruction Tour, skal du sammen med Tony Hawk og en bunke andre skaters, kæmpe mod Bams hold. Dette foregår forskellige steder i verden, og hver af disse steder byder på muligheden for at styre en masse andre skaters - alt fra en tyrefægter til historiske personer, som Ben Franklin, samt en masse pro-skaters. Hver eneste gang du låser en ny skater op, får du en bunke nye goals med disse, som du så har muligheden for at gennemføre. For at klare en bane - eller by -- skal du typisk samle 500 points, og dette gøres ved at udføre så mange goals som muligt. Dette indebærer blandt andet at lave specielle tricks til en musikrytme, male grafitti dedikerede steder, slippe en tyr løs i byen, kaste med tomater efter folk og meget meget mere. Disse goals er for det meste variede og udfordrende, men der er mange gengangere i de forskellige byer.

Udover World Destruction Touren, er der ikke meget nyt at komme efter i Tony Hawk’s Underground 2. Der er tilføjet muligheden for at udføre sine tricks i slow motion, samt en ny feature, sticker slap, der lader dig sætte af i højt tempo. Det er også muligt at flippe ud og smadre sit board, hvilket giver en smule ekstra points til comboer. Dette er dog temmelig irriterrende, da det er langsomt og blot sløver det ellers tempofyldte gameplay ned.
En tilbagevenden modus er classic mode, hvor du har en bunke mål at udføre på to minutter. Her er der også mulighed for at prøve gamle baner fra tidligere Tony Hawk-spil.

Selvfølgelig kan man også dyste i spillets online-mode, mod op til 7 andre spillere. Her kan man blandet andet begi sig ud i alle de gamle modes, som capture the flag og trick attack, samt de to nye modes: scavenger hunt og elimiskate. Det er overraskende nemt og sjovt, og kører glidende og uden lag-problemer.

I create-a-featueren, er der mulighed for at skabe sin egen skater, logoer, sin egen skater-park og helt egne tricks. Det er også muligt at sætte egne billeder ind, og lave en helt unik skater. Det mest interessante er dog, at du også kan lave dine egne goals, og altså brygge dine helt egne unikke levels sammen med dertil hørende hjemmelavede goals.

Der er en masse at komme efter i THUG2. Desværre er det aldeles uindbydende for nykommere til serien, i det man kastes hovedkulds ud i fagudtryk og mærkelige vendinger - det er som om man skal have spillet bare et eller to tidligere Tony Hawk spil, for overhovedet at have den mindste chance i THUG2.

Endnu værre er dog spillets kontrol. Da det er en direkte port fra Xbox-versionen, forventes det tilsyneladende, at man har et gamepad. Kontrollen på keyboardet er nemlig helt til rotterne, og man tager ofte sig selv i at trykke febrilsk på samtlige taster, bare for at have en chance for at udføre en nogenlunde combo.

Lydmæssigt er vi helt oppe i en anden kategori. Med det fedeste soundtrack jeg længe har hørt, er der for alvor lagt i kakkelovnen til en stor musikalsk oplevelse. Især er det en fryd for øret at høre Metallica og deres Whiplash, mens man farer afsted på sit bræt. Selve voiceactingen er slet ikke tosset - Bam og Co. klarer den i hvert fald helt okay. Grafikken i THUG2 er dog temmelig kedelig, grynet og anonym, og brillierer ikke på nogen måde.

Tony Hawk’s Underground 2 er et spil, der henvender sig til et meget lille publikum. Er man ikke glad for skateboarding, eller har man ikke spillet tidligere spil i serien, anbefaler undertegnede, at man kigger andetsteds på spilhylderne. Den udemærkede World Destruction Tour og tilstedeværelsen af Jackass-holdet er bare ikke nok til at gøre THUG2 mere interessant end alverdens andre spil - tværtimod. Med en dårlig kontrol, afskrækkende effekt på nykommere, og et temmelig snævert gameplay, er det kun de allermest hardcore fans, der kan blive nogenlunde tilfredsstillede af Tony Hawk’s Underground 2.

Tony Hawk's Underground 2
Tony Hawk's Underground 2
Tony Hawk's Underground 2