Turok Remastered

Vi anmelder Turok og Turok 2: Seeds of Evil på Xbox One

Genudgivelser af ældre spil er det nye sort, og Sebastian har taget endnu en tur igennem to finpudsede Turok-spil.

Genudgivelser af spil fra fortiden er mere reglen end undtagelsen i disse dage. I den forbindelse har jeg oplevet fantastiske gensyn af vidunderlige spiltitler, men desværre også tilsvarende modsatrettede skuffelser i flere tilfælde. Nogle spiltitler er bedst som et fjernt minde fra barndommen, hvor nostalgiske stunder på værelset efter skoletid skal være seneste livstegn. Det er derfor med en sund skepsis, at jeg siger goddag igen til dinosaur-jægeren Turok her 21 år efter udgivelsen af hans første eventyr på Nintendo 64. Dinosaurerne er nu blevet støvet af, og titlerne "Turok: Dinosaur hunter" og "Turok 2: Seeds of Evil" er udgivet til Xbox One og PC.

Der går ikke mange minutter efter jeg har startet Turok-spillene op før minderne om de mange timers underholdning i sen 90-erne begynder at boble frem. Det hele føles fantastisk velkendt, og ret hurtigt står det klart, at styringen er knivskarp, og helt på niveau med moderne titler. Hop, svøm klatre! Afsted over stepperne går det i jagten på nøgler og andre gode sager. Våbenarsenalet er centreret omkring de helt klassiske pistoler, haglgeværer og buer. Særligt det sidste er en central del af vores helts våbenskab.

Turok Remastered
Turok RemasteredTurok Remastered

De mange genudgivelser af diverse spil fra arkiverne vækker altid en mistro i mig, som tit efterfølges af et par spørgsmål omkring målgruppen. Jeg har selv et forhold til disse spil fra fortiden, hvilket i den grad farver mit indtryk, og jeg er næsten forventeligt helt solgt efter en time i selskab med Turok. De spil her holder stadig, også selvom de tydeligvis ligner noget fra en anden tidsalder. Men ville samme iver kunne mobiliseres hos en helt nye spiller, som intet forhold havde til de gamle spil? Jeg er nok tilbøjelig til at tænke nej. Set med sådanne briller, så har vi her at gøre med et par førstepersonsskydespil, som ligner noget der er skabt i Minecraft. Så medmindre man har en spilarkæologisk fetish, så tror jeg ikke man vil finde mange nye spillere med samme boblende glæde ved at fyre et par pile i snudeskaftet på en dinosaur.

Enten er mine spilevner famlet med årene eller også var spil bare sværere dengang. Særligt det første Turok-spil bliver hurtigt udfordrende. En af tingene bag det er et helt old-school gem-system, hvor man i modsætning til i vore dage skal gå langt efter checkpoints og muligheder for at gemme. Dette bliver lidt bedre i Turok 2: Seeds of Evil, da man udstyres med friheden til selv at gemme efter behov. Men kravene til spilleren er mere massive her end i mange nutidige titler. Jeg måtte eksempelvis hele tre gange igennem den første bane i Turok 2, før jeg havde befriet nok børn, og fundet nok stumper til at jeg kunne låse op for bane nummer to. Det er der vist ikke mange moderne spil der tør byde sine kunder.

Tilbage i min barndom i Holbæk, da var det ikke sjældent, at vi diskuterede forskellige spil i frikvarterne. Hvad nu hvis man prøver den og den strategi? Straks når klokken ringede til fyraften, så blev metalhesten pryglet, mens man drønede hjemover i faretruende tempo. Lugten af daggamle madpakker og fedtede drikkedunke have ikke lagt sig meget, før spilsystemerne blev tændt, og de nye ideer testet ud. Den samme fordybelse mærkede jeg i mit gensyn med Turok-spillene. Man tænker i strategier, selvom de forskellige puzzle-dele ikke er faretruende svære. Hvor plat det end lyder, så var dette en klokkeklar tidsrejse hjem til barndommen. Minder om titler som Doom, Serious Sam og Wolfenstein pressede sig også på. Det er en fornøjelse at tage rollen som Turok igen, og særligt Turok 2: Seeds of Evil ramte mig meget. Hvilket fantastisk spil selv her 20 år efter dets udgivelse. Endnu et sjovt element fra dengang er snydekoder. Dette er stadig en del af spillet. Jeg smagte dog ikke på det, men kunne ikke lade være med at tænke tilbage på dengang, hvor også dette kunne blive dybe samtaleemner ved vandposten i skolegården.

Et af de mindre optimale valg ligger helt tilbage i de oprindelige spil. Musiksporet til det første Turok-spil er i mine gamle ører direkte ulidelig. Det er en omgang trommer, som er uhyggelig monotont. Det er selvfølgeligt et vindue tilbage til fortiden, og jeg ville sikkert også have knurret, hvis det var blevet ændret til noget 2018-agtigt. Men hvorom alting er, så måtte jeg ganske simpelt skrue ned. Dette er ikke så massivt i Turok 2, hvor de belastende trommer er sendt længere bagud i rækkerne.

Turok Remastered
Turok RemasteredTurok RemasteredTurok Remastered

Endnu en ting, som jeg må brumme lidt utilfreds over, er prisen for disse to titler. De koster i omegnen af 150 kroner stykket. Dette vil jeg mene er i overkanten for afpudsede ældre spil. Et niveau på cirka halvdelen ville jeg nemmere kunne spise. Men hvis man så endelig vælger at grave dybt i lommerne, så er der utrolig mange timers underholdning her. Turok 2 er udstyret med en multiplayer-del, som sammen med venner online kan trække endnu mere ud af mønterne. Denne del var dog så mennesketom, at jeg ikke brugte mange sekunder derinde. Det er en helt klassisk omgang bank-dine-venner, hvor man render rundt i ti minutters kampe, og nakker hinanden. Alt i alt så er jeg dog positivt overrasket over gensynet med min gamle ven Turok. Spillene er stadig forbasket charmerende, og måske særligt for kendere af de oprindelige udgivelser, så gemmer der sig mange timers nostalgiske spillestunder her.

7 / 10
+
Stadig fantastiske spil, charmerende nostalgi, mange timers underholdning.