Axis & Allies

Axis & Allies

Axis & Allies har i brætspilsudgaven været en klassiker i årtier. Nu forsøger Atari så at forny spillet med en Pc-udgave i 3D.

De, der husker, hvordan det var at udkæmpe store slag, ja en hel verdenskrig, hjemme på stuebordet, vil vide, at Axis & Allies er en regulær klassiker. Det er derfor på ingen måde overraskende, at striden mellem Aksemagterne og de Allierede styrker forsøges overført til computerskærmen. I 1998 leverede Hasbro en udgave, som meget loyalt - lidt for loyalt, vil mange mene - gengav stemningen fra brætspillet. Så når Atari seks år senere forsøger sig med en ny 3D-udgave, skulle man mene, at man burde kunne lave et spilmæssigt tigerspring.

Løsningen er i hvert fald blevet til en variation over spil i Command & Conquer-genren. I Axis & Allies skal man imidlertid ikke opdyrke ressourcer, men i stedet sørge for at bygge så mange olie- og ammunitionsdepoter, at der er et naturligt flow af ressourcer. Samtidig skal man bygge bygninger, udforske nye teknologier og oprette nye militære enheder, som er grundlaget for fremgang og sejre på slagmarken. Det er derfor også et godt og sikkert tip at gå efter modstanderens ressourcelagre.

Med 2. verdenskrig som underlag skal man ikke rekruttere enkeltstående enheder men i stedet hele kompagnier. Selv om de enkelte enheder i kompagniet opererer på egen hånd, har man som spiller kun indflydelse på udviklingen ved at sikre de forsyningszoner, som hele kompagniet er afhængigt af. Kompagniet er skal således knyttes til et givet hovedkvarter, og det er endda muligt - men lidt forvirrende - at forsyne panserenheder fra et infanterihovedkvarter.

Spillet rummer fire game modes: World War II, campaign, skirmish og multiplayer over nettet, hvoraf World War II ligger tættest på det oprindelige brætspil. Man vælger én af de fem militærmagter i spillet - England, Tyskland, Sovjetunionen, Japan eller USA, og sætter herefter en general i spidsen for styrkerne. Denne game mode er turbaseret og går på kort sigt ud på at erobre landområderne på et gammeldags oversigtskort a la det gamle brætspil for at bemægtige sig indtjeningen fra dem. På længere sigt er målet dog at erobre modstanderens hovedstad og dermed sikre sig hans nederlag.

Man finder tre typer af enheder: Infanteri, motoriserede og panser, der alle kan rykke ét felt ad gangen. Der er ingen flåde- eller luftbårne enheder og man skal heller ikke bekymre sig om at bygge fabrikker og den slags. Spillerens muligheder er dermed skåret ned at til at rekruttere nye kompagnier og rykke dem frem ét felt ad gangen. Og det er hverken særligt inspirerende - eller spændende.

Desværre fungerer den kunstige intelligens så tumpet, at det faktisk er muligt i rollen som USA at tvinge den japanske krigsmaskine i knæ med lette infanteri-kompagnier, ikke mindst fordi computeren lader Japan satse på udvikling af teknologier, der er ubrugelige i den konkrete situation. Desuden er der flere fejl på det underliggende kort, der forvrænger de historiske forudsætninger afgørende, så Hitler-tyskland f.eks. kan indtage Moskva efter sølle to træk.

Campaign mode lægger for den allierede side op til, at man gennemspiller centrale slag fra 2. verdenskrig, f.eks. Slaget ved Kursk-buen, D-dag og Iwo Jima. Spiller man som aksemagterne kan man på den anden side afprøve, hvad der kunne være sket, hvis Rommels ørkenrotter havde besejret Montgomery ved El Alamein for derefter at bemægtige sig Suez-kanalen og senere igen at støde til de tyske tropper ved Stalingrad.

Desværre springer spillet frem og tilbage mellem både verdensdele og slag, så det er svært at få en fornemmelse af sammenhæng og grundlæggende drive i spillet. Til gengæld er både enheder, bygninger, køretøjer designet, så spillet i øvrigt præsenterer sig acceptabelt rent visuelt. F.eks. er luftbårne enheder vist med effekter og detaljer, der hæver spillet over det generelle indtryk af rutine.

Denne nye udgave af Axis & Allies vil ikke gå over i spilhistorien som klassiker. Dertil fungerer AI’en alt for hovedløst. Er man meget overbærende, ikke mindst med hensyn til forvrængningen af historiske fakta, så kan der nok være en vis underholdningsværdi at hente, men når nu der er så mange fortræffelige titler i genren, hvorfor så bruge krudt og nattesøvn på en titel, der klart bare ikke er god nok?

Axis & Allies
Axis & Allies
Axis & Allies