Scrapland

Scrapland

Med plads som i Grand Theft Auto og humoren fra Monkey Island, ruller det mystiske Scrapland ind på spilscenen. Nicolas fortæller alt.

Hvem husker ikke American McGees syrede spil Alice, der fortolkede eventyret om Alice i Eventyrland på sin egen særprægede måde? Nu er American McGee tilbage med endnu et spil i et endnu mere syret univers. I Scrapland har robotterne overtaget styringen og mennesket er ikke andet end slimede, ulækre væsner, der ikke har noget at gøre i Chimera, den store robot-beboede hovedstad. Vores helte-robot, D-Tritus, ankommer til storbyen, og bliver med det samme tildelt et job som journalist. Hurtigt vikles han ind i en mordsag, og eventyret kan begynde.

Scrapland tilhører ikke nogen speciel genre. Det ene øjeblik flyver man rundt i sit hjemmelavede rumskib, og det andet øjeblik løber man rundt i diverse bygninger for at løse missioner. Igennem hele spillet følger man en plotlinie, og sideløbende har man muligheden for at løse opgaver for "The Gambler". Disse missioner bidrager med særlige opgraderinger til ens skib, som kan være nødvendige for at gennemføre hovedplottets farverige missioner.

Spillet kan til tider virke som en fremtidig version af Grand Theft Auto, med humor á la de gode gamle Monkey Island-spil, men desværre formår det aldrig helt at fænge. Typiske missioner omhandler at gå eller flyve fra punkt A til punkt B, for at snakke med en person, tage nogle billeder eller slå nogen ihjel. I Scrapland kan folk dog ikke dø. De bliver i stedet gendannet i The Great Database, som sørger for at opbevare kloner af samtlige robotter på Chimera. Dette tager vores helt fordel af, da han hurtigt får muligheden for at skifte form til samtlige af de robotter, hvis Matrix bliver opbevaret i The Great Database. Med andre ord, kan man altså til hver en tid forklæde sig som andre robotter og bruge deres specielle evner til de forskellige missioner.

Selvom der mangler variation i de mange missioner, kan man alligevel ikke undgå at blive charmeret af American McGees mærkværdige univers. Der er lagt stor vægt på humor, og det mærker man hurtigt når man snakker med de forskellige NPC’ere rundt omkring på Chimera. Uheldigvis findes der ikke mange forskellige slags robotter, og endnu mere uheldigt er det, at de alle har nøjagtigt de samme dialoger. Når man for eksempel har snakket med en Banker, skal man ikke regne med at høre en ny dialog fra den næste Banker man snakker med.

Spillets indendørsmissioner er desværre ikke specielt interessante. Vist er det sjovt at kunne skifte form til de forskellige slags robotter, men grundlæggende handler missionerne blot om at løbe rundt efter en gul pil, klikke på den gule pil når man ankommer, og så ellers bare komme ud igen, for at fortsætte med spillets hovedplot. Udendørsmissionerne i Chimera er dog mere underholdende, og det er lækkert at flyve rundt i sit skib og skyde fjender og politi ned. Dog kan mange af kampene blive lidt for langtrukne, da fjenderne man bekæmper tit samler skjold og andre powerups op, så man stort set skal starte helt forfra igen. Man skal samtidig sørge for at holde sit skib up to date, så man har det nyeste panser, de nyeste kanoner og den hurtigste motor.

Scrapland byder på en charmerende omgang voice acting. Selvom der er enormt mange gentagelser i disse, kan man ikke undgå at sidde og fnise af de morsomme accenter. Eksplosioner og våbenlyde er lidt mere mættede, mens soundtracket byder på en interessant futuristisk og tempofyldt oplevelse.

Chimera er virkelig kræs for øjnene, men desværre er indendørsområderne præget af cut and paste-gentagelser i så høj grad, at adskillige steder ligner hinanden ned til mindste detalje. De forskellige figurer er dog flotte og detaljerede. Scrapland er faktisk en lidt underlig oplevelse. Hvis man har tålmodighed til at gå igennem de mange kedelige indendørsmissioner, så er der belønning at hente, når man endelig får lov at flyve i sit eget hjemmebryggede fly og bekæmpe alskens robotter. Universet i sig selv fænger fra første øjekast - det gør gameplayet bare ikke.

Scrapland
Scrapland
Scrapland