Tekken 5

Tekken 5

Namco leverer en direkte knock-out mester til den aldrende PlayStation 2. Marquard har sagt farvel til sine fingre.

GRTV: Tekken 5 anmeldelse med Steen M.

Kære venner. Nu er tiden oprindet til at krybe til korset og bekende. Jeg tror, vi er mange Tekken-fans i det danske land, som vitterlig har prøvet at holde af Tekken 4. Bevares, det er ikke noget dårligt spil, men efter at skiven havde snurret i nogle uger, så tabte jeg umiddelbart gejsten og vendte tilbage til Tekken 3. Den polerede grafik og de nye miljøer var ganske vist flotte og forfriskende, men den der lidt udefinerbare Tekken-magi syntes fraværende. Mens Tekken 3 (og til dels Tekken Tag) kunne holde mig og hele slænget beskæftiget i mange timer i træk, så formåede Tekken 4 ikke at holde mig tryllebundet på selv samme vis.

Det er derfor med stor begejstring at jeg kan fortælle, at magien er tilbage. Udviklerne har simpelthen pøset tryllestøv ud over projektet og tilbage er nu den helt rigtige Tekken-ånd, som så mange af os holder af - og som vores tyndslidte tommelfingre frygter. Nu er den endelige og fulde PAL-udgave landet i skødet på os, så her på redaktionen er vi alle gået hen og blevet virtuelle slagsbrødre i anden potens. Der skal ikke herske tvivl om, at vi har misundt vores amerikanske medgamere, som siden starten af året har kunnet forlyste sig med NTSC-udgaven af denne blændende titel.

Nu er det vores tur, og fra første tryk på controlleren forblændes vi af sanseindtryk: Den grafiske og soniske side er i top, men heldigvis er vores trang til at dele prygl ud stærkere end som så. Ellers havde vi nok stadig siddet og måbet over introsekvensen. Godt, hvad er der så af nyt i den slagkraftige godtepose? Den visuelle overhaling taler selvsagt for sig selv, men skal alligevel have et ord eller to med på vejen. I en tid hvor vi troede, at vi havde set alt hvad PS2 kunne rent grafisk, så buldrer Namco nu ind og rykker ved hele det verdensbillede. Tekken 5 er uden tvivl en af den sorte konsols flotteste titler, hvor karakterernes detaljerigdom og dynamikken i baggrundene gør, at man næsten nyder at hoppe en kamp over, så man kan sidde og beskue mesterværket - så længe det dog kun er én kamp, ellers melder abstinenserne sig prompte.

Vi kunne naturligvis give den ene beskrivelse efter den anden af Tekken 5’s nye karakterportefølje, men lad det være sagt, at de nye personager i stor udstrækning er variationer over et eksisterende tema. Man kan kun håbe at nogle vil finde sig en ny yndlingskarakter, men jeg faldt hurtigt tilbage på Xiaoyu, som jeg har spillet siden hun første gang dukkede op. Men forvent dog ikke at mestre hverken Xiaoyu, Paul, Jin, Lei, Bryan og de andre lige med det samme, da de traditionen tro har fået en række nye angreb, mens andre er blevet ændret eller fjernet. Det markante er dog at de Virtua Fighter-inspirerede træk, som vi så lidt af i Tekken 4, nu er væk og bevægelser og angreb er langt mere af den gode gamle Tekken 3-skole. Samlet set er der heldigvis hverken nye angreb eller nye karakterer som føles som afstikkere fra resten, og galleriet føles ganske strømlinet og velovervejet.

Historie har aldrig været det bærende element eller incitament til at kaste sig over Tekken, men lur mig om det i denne ombæring ikke ligeledes handler om familieintriger, bedrag og deslige - de fleste vil nok finde denne del irrelevant, men vi fans følger jo trofast med i historiens udvikling - hvor enkel den end måtte være. Et fast indslag i serien har ydermere været spøjse små ekstraspil, som på den ene eller anden måde involverer karaktererne. Tekken Bowling blev måske aldrig den store klassiker, men ikke desto mindre et sjovt lille tiltag og afbræk fra kampene.

Tekken 5 introducerer Devil Within, et lille separat force mode-lignende spil, hvor Jin i bedste Double Dragon-stil hærger løs i G-Corporations hovedkvarter - ikke ligefrem noget nyskabende, men som sagt et pudsigt afbræk. Men ak, det sjove stopper ikke her. Ikke alene overdynges vi med alle de nævnte goder, men Namco har ligeledes lagt fordums Tekken-versioner på skiven, så et gensyn med de gamle slagere er nemt og bekvemt - fuldt ud i takt med den store passion for ældre spil (Tanggaard ville nok tage det ilde op, hvis jeg skrev retrogaming), som vi ser sprede sig som en steppebrand. Tekken 1, 2 og 3 er at finde på skiven, så fans såvel som nytilkomne får mulighed for at spille sig igennem et årtis Tekken-historie.

Tekken har været gennem en rivende udvikling, og visse titler har været bedre end andre. Vi har ofte været vidne til at serier med tiden udvandes, og teknologisk fremgang alene kan ikke opveje et haltende gameplay. Vores frygt for at Tekken 5 ville være endnu et trin ned af stigen er gjort til skamme, hvorfor vi hylder det som seriens absolut bedste udgivelse. Namco prøver ikke længere at blande Virtua Fighter, Dead or Alive eller andet ind i spillet, men har indset at Tekken skal være helt sin egen - både på den grafiske front, men i særdeleshed på gameplay-fronten - og det er jo det hele drejer sig om. Fans har gennem årene elsket Tekken for sit meget intuitive kampsystem, som er let og lige til at gå til, men som alligevel kræver mange timers træning for at mestre. Mine damer og herrer, tag godt imod en af årets hidtil bedste titler; en slagkraftig størrelse, der er alle sparepengene værd, og lidt til.

Tekken 5
Tekken 5
Tekken 5