Earthfall

Earthfall

Left 4 Dead med rumvæsner?

En let måde at beskrive Earthfall, er ved at kalde det Left 4 Dead med rumvæsner. Og Holospark prøver da heller ikke at skjule denne sammenligning. Leder man efter en længere beskrivelse, bliver det dog hurtigt klart, at man ikke nyder Earthfall lige så meget, som man nyder at spille Left 4 Dead med vennerne. Elementerne er her, skydedelen er relativt tilfredsstillende, udvalget af ting du kan foretage dig er varieret, fjenderne gør det udmærket. På overfladen føles det hele... godt. Fra siden ser det sjovt ud, men jo nærmere du kigger, jo mere får du øje på; små ting, der kunne være lidt mere poleret, fået mere form eller simpelthen være blevet udført bedre.

I Earthfall kan man spille 4 personer samtidig (spiller du alene gør spillets AI et overraskende solidt job). I skal alle vælge mellem et udvalg af våben - både før og under missioner - og herefter skifter gameplayet ofte med at være en tur mod et nyt sted, eller et forsøg på at skabe en barrikade og holde rumvæsnerne væk. Der er intet overraskende at finde; det virker men det prøver aldrig at finde sin egen stemme. Hele bygge-delen virker som et område, der bestemt kunne blive mere nuanceret - ofte fortæller spillet ret tydeligt, hvor døren bør placeres (så det gør man), og så er det ellers bare om at skyde igen.

Earthfall
EarthfallEarthfallEarthfall

Man skulle formode, at siden rumvæsner har haft intellektet til at rejse i rummet, så ville de også have intellektet til ikke at løbe hovedløst frem mod en bevæbnet fjende. Du ved, det er sådan noget zombier plejer at gøre, og med dem giver det lidt mere mening. Men så skulle man tro om igen. Rumvæsnerne stormer gerne frem i flok, og det er endnu en klar sammenligning med Left 4 Dead, men det er et punkt, hvor det ikke helt giver mening for Earthfall. Nogle fjender kan spytte gift, nogle kan skabe et energifelt omkring sig selv, og nogle er hurtigere end de resterende. I løbet af spillets 10 baner, vil du tidligt møde dem alle sammen, hvorfor der ikke gemmer sig nye fjender i hver ny bane, men det tillader udviklerne at bruge et stort inventar af modstandere fra begyndelsen. Variateten er stor, men det er intellektet hos fjenderne ikke.

I forhold til våben, så kender man det hele fra tidligere; rifler, pistoler, shotguns, sniper og grenader. Heldigvis er der noget eksotisk teknologi fra rumvæsnerne, du kan få fingre i senere i spillet, som krydrer gameplayet en smule. Der er også 3D-printere forskellige steder, som tillader dig at printe nye våben - et sjovt lille tiltag, som vi sikkert kommer til at se mere til fremover. Verdenen flyder ikke over med ammunition, faktisk er der ret lidt af den, hvorfor det er en god idé at holde dig til pistolen, da den ikke kan løbe tør for skud.

Earthfall er god til at præsentere spillerne med taktiske muligheder. I vil konstant være i voldsomt undertal, hvorfor en god forståelse af banerne virkelig kan give et ekstra niveau til spillet. Jeg havde det næsten sjovere da jeg gennemførte det anden gang, da jeg vidste hvor fjenderne ville komme fra, hvor jeg skulle plante mine bomber, og hvor man kunne lægge sig som sniper. De bedste øjeblikke, er også dem hvor man er ved at blive kvalt af en fjende, hvorefter en kammerat kommer dig til undsætning med et nyt eksotisk våben (der er på låns fra rumvæsnerne), og redder dig, du tager dit eget våben i hånden, og skyder videre. Problemer er, at mens de øjeblikke kommer ofte, så bliver de hurtigt gentagne. Motivationen til at fortsætte falder hurtigt, når man ved hvordan den næste kamp vil udspille sig, før den er startet.

Kan du have det sjovt med at spille Earthfall med vennerne? Helt sikkert. Du kan endda have det sjovt alene eller med nogle tilfældige spillere. Men har du prøvet Left 4 Dead, vil din lyst til at vende tilbage til dine velkendte zombie-modstandere, langsomt overstige din lyst til at spille videre i Earthfall. Det er aldrig en dårlig idé at lade sig inspirere - men man er nødt til at tilbyde noget helt nyt, hvis man ikke vil bukke under for klassikerne.

6 / 10
+
Solid matchmaking, god fjendevariation, sjovt med vennerne.