Chrome Hounds

Chrome Hounds

En flok forkromede hunde forsøger sig som arvtager til Mechwarrior. Steen har styret sin metalkæmpe ud på slagmarken.

Der er noget dragende og euforiserende ved at sætte sig på plads i et gigantisk jernmonster, et som rummer nok destruktiv kraft til at destruere en mindre storby. Jeg elsker lyden af de tunge metalben, som med vægtige skridt begiver sig over slagmarken i søgen efter nye fjendtlige mål. Ved hjælp af fremtidens højteknologiske grej, finder jeg hurtigt et nyt bytte og påbegynder min blodtørstige jagt, akkurat som en gepard, der jager de små intetanende antiloper på savannen. Kløerne og tænderne er dog erstattet af øredøvende missiler, hurtigroterende miniguns og alskens andre dødsinstrumenter. Inden længe begynder mit HUD at bippe og blinke, og jeg er velvidende om, at mine våben har låst sig fast på antilopen, eller kampvognen som det nu er, som snart vil eksplodere i et inferno, eftersom missilerne for længst er sendt af sted. Mit perifere syn når kun lige at opfange lysglimtet, da jeg allerede har rettet blikket mod den næste lysende prik på mit mini-kort.

De fleste kender nok Mechwarrior-serien, som er en af de mest hæderkronede af slagsen i denne genre. Det var derfor herligt at se, at der blev mulighed for at opleve lignende eventyr på min Xbox 360, dengang Chrome Hounds blev annonceret. Men desværre, selvom der gennemgående er tale om et plagiat af serien, så ligger samtlige af spillets elementer langt under dagens standard. From Software har skåret spillet over en generisk skabelon efter den helt gamle skole. Du befinder dig som altid i en ikke så fjern fremtid, hvor kloden er kastet ud i en grusom krig, som er blevet afledt af den kolde krig - ja, alternativ tidslinie og hele den dyne der.

Kort fortalt, så er krigens generaler begyndt at hyre lejesvende, som bringer erfaring og kæmperobotter til fadet, der flittigt kaster sig ud i alskens konflikter verden over. Opsætningen er som sagt klassisk på alle fronter. Foruden den gængse story/kampagnedel, så havde jeg løbende mulighed for at få nye robotter via køb eller erobringer. I bedste Monster Garage-stil kan du tilrette din maskine med nyt look og våben. Jeg fik hurtigt sans for, hvilke våben der gav pote på slagmarken, og selvom der er andre interessante skyts, så er der reelt kun to af slagsen som virkelig er brugbare.

Det første skår i mine øjne var, da skærmbillede tonede frem. Lidt vantro over, at dette spil skulle høre hjemme på en næstegenerationskonsol, gned jeg mine øjne et par gange. Det hjalp dog ikke og foran mig sad jeg først og fremmest med et visuelt indtryk, som selv på den gamle Xbox ville være i den nedre del af ranglisten, og et dårligt førstehåndsindtryk. Miljøerne virker golde på den forkerte måde og hvad der kunne have været medrivende omgivelser, virker blot sterile og intetsigende.

De store robotter eller Hounds, som de kaldes i spillet, er naturligvis hele omdrejningspunktet. Ej heller her trækker udviklerne det længste strå, da de omvandrende maskiner bestemt ikke virker overbevisende. Specielt animationerne er forfærdelige, da de slet ikke giver mig en fornemmelse af tyngde og robusthed, som jeg forventer et tonstung objekt vil have. De bevæger sig ganske enkelt utroværdigt, og deres tyngdepunkt er lidt udefinerbart. Det er lidt af samme skuffe hvad angår bygninger, som ganske vist alle kan ødelægges, men når de falder sammen sker det ved, at væggene blot synker ned gennem jorden. Som du kan høre, så er det altså ikke ren luksus. At historien og missionerne så ikke støtter op med noget videre interessant, forringer oplevelsen yderligere. Handlingen er skåret over et sammensurium fra scifi-genren, og manuskriptforfatterne har ikke haft synderlig lyst til at komme med friske pust i den henseende.

Det kan måske lyde som om, at jeg er i gang med en personlig hetz mod spillet, men der er desværre ikke mange klapsalver at hente fra mine skælvende hænder i denne ombæring. Ofte er der dog ikke mørke afgrunde uden lyspunkter, og selv Chromehounds har dog et par enkelte. Når jeg valgte at se omverdenen gennem førsteperson, så var det faktisk en del mere indlevende end tredjeperson/robot. En af de gode ting var, når jeg blev ramt af fjendtligt skyts, hvor kameraet så blev slynget voldsomt til den ene side. Det fungerer faktisk ret godt og giver et slags håndholdt kamera-feel over spillet, men det er dog langt fra tilstrækkeligt til at redde helhedsindtrykket fra mine kraftigt nedadvendte tommelfingre.

Online er der mulighed for at bygge klaner af helt op til tyve mechs, der så drager ud for at vinde modstanderens land. Du kan ganske vist kun tage sammen med fem andre ud i den golde ørken ad gangen, men det giver i det mindste Chrome Hounds lidt mere tyngde. Desværre er det ikke sjovere mod rigtige mennesker end det er mod computeren, mest af alt fordi animationerne og den taktiske dybde bare ikke er så voldsom stor, og dels fordi det ikke er flottere. Det føles lidt underligt at sidde i et månelandskab på den stærke Xbox 360 og spille noget, der ligner og føles som starten af Xbox-æraen.

Det kan godt være at du sidder og higer efter Mechwarrior-lignende oplevelser på din nyindkøbte Xbox 360, men lad for guds skyld være med at investere i Chrome Hounds, du bliver unægtelig skuffet, uanset hvor meget du holder af genren. Det er i høj grad en collage af pinligheder, du vil få klasket i ansigtet, og efter få timers spil sidder du med en halvtom fornemmelse i spillerhjertet - dette uanset om der blev dystet mod computerstyrede modstandere eller den menneskelige variant. Spillet virker forhastet og har helt klart mistet pustet allerede inden udgivelse. Det er muligt, at From Software gerne ville være nogle af de første med et mech-spil på Xbox 360-platformen, men de har i hvert fald ikke skabt det bedste spil i processen.

Chrome Hounds
Chrome Hounds
Chrome Hounds