Football Manager 2006

Football Manager 2006

Nicolas har udskiftet spillertrøjen med slips og jakkesæt, og fortæller om oplevelsen som manager.

Det er med tårer i øjnene, at jeg stikker hovedet ud af kontorvinduet og vinker farvel til Morten "Duncan" Rasmussen. Hvordan skulle jeg kunne sige nej til et tocifret millionbeløb fra selveste Don Ø. og co.? Morten havde selv ytret et ønske om at prøve nye græsgange, nok mest fordi jeg havde smidt ham direkte på 2. holdet for at gøre plads til Lorentzen, Elmander og Kamper oppe foran. Og det har bestemt ikke været en dårlig investering, for nu ligger vi på en komfortabel førsteplads.

Football Manager, og hedengangne Championship Manager (før udviklerne fra Sports Interactive forlod Eidos) har altid handlet om ubeskriveligt mange ting. Vælg et et hold, sæt taktikken, find nye talenter, vind mesterskaber, lav om på dine overbetale spilleres træningsplaner, giv dine skadede spillere lidt morfin så de kan spille næste kamp, betal italienske klubber under bordet så de kan rykke ned i Serie B, hvidvask FIFAs... nej, glem det! Der er ganske enkelt nok at tage sig til - i år er der endnu flere fornøjelige featueres, men grundspillet er stadig det samme.

En ting er helt sikkert: det er hverken grafik eller lyd, der er i højsædet når jeg sætter mig ned i sofaen foran mit HDTV til 14.000 kroner. For det eneste der møder mit øje, når jeg tænder for Microsofts fortryllende 360’er, er en pokkers masse information og knapt så meget øjenlir - men hvad gør det, når man kan få æren af at sparke Michael Laudrup af posten og selv tage kontrol over de blågule fra Vestegnen?

Og så igen. Hvorfor er det lige, at loadetiderne er så djævelsk lange, og hvorfor er det lige, at der er en god sandsynlighed for, at ens savegame vælger at tage en overdosis sovepiller? Ja, efter en uges intensivt spil besluttede mit savegame sig nemlig for at sige farvel til denne verden, til stor sorg for mig. Efter at have læst lidt op på problemet, der omhandler, at 360’eren er for langsom til at gemme spillet, og åbenbart prøver at skjule det ved at sige, at den rent faktisk er færdig med at gemme spillet, ja så sad jeg tilbage med en tom fornemmelse i maven. For ganske få timer siden sad jeg og nød grafikmastodonten, Oblivion, og nu kan min Xbox 360 knapt nok trække et tekstbaseret spil? Sig det er løgn!

I kan nok tænke jer til, at jeg ikke havde meget lyst til at hive Football Manager 2006 ned fra hylden igen. Min karriere var ødelagt - knust af en ond konspirationsteori, eller var det i virkeligheden bare en elendig omgang programmering fra Sports Interactive? Det er ligmeget, for det er aldeles utilgiveligt, at den slags kan finde sted, og det har allerede ødelagt oplevelsen for tusinder overalt på moder jord.

Men lad nu det ligge. For det hele bliver godt igen, når man starter en ny sæson, sætter det perfekte hold og den perfekte taktik op, og ellers bare hiver hundredvis af sejre i land. Følelsen er ganske enkelt uforlignelig. At mit hold, altså Brøndby IF, per definition altid får smæk i international fodbold, er så en anden sag. Hvad skal man med Champions League, når man kan vinde 25 kampe i træk i superligaen, og nyde storsejre over ærkerivalerne fra FC København? Man kan så spørge sig selv, hvad pokker man skal bruge disse sejre til, når ens savegame konsekvent ryger i vasken, og man ikke har fået lavet nogen form for backup. Mest ærgeligt er dog, at jeg i min første sæson havde præsteret at gøre den evigt irriterrende David Nielsen fra FC Midtjylland langtidsskadet (vi snakker længere end et år), og da jeg var tvunget til at starte forfra igen, kunne jeg se ham hoppe glad rundt på grønsværen atter engang. Dø ved kølle, David Nielsen!

Jeg er måske en gammel, gnaven anmelder. Jeg har prøvet min dosis spil igennem årene. Men jeg har altså ikke tænkt mig at hive Football Manager 2006 ned fra min hylde igen. Næh du, det kan få lov at stå deroppe og kigge ned på min glinsende hvide Xbox 360 og mit lækre Samsung HDTV. Så kan det måske lære, at jeg ikke synes det er særlig fedt, når det ikke gider te sig ordentligt. Måske kan du også lære, at du lige skal tage højde for, at Football Manager 2006 kommer med et fatalt problem: dine savegames ryger i vasken - stol på mig! Så tænk dig lige om inden du bestiller spillet på nettet, okay?

Football Manager 2006
Football Manager 2006
Football Manager 2006