Final Fantasy Tactics: The War of the Lions

Final Fantasy Tactics

Squares Tactics-klassiker er tilbage med masser af ny make-up. Tanggaard har spillet sig gennem et af hans gode spilminder og fortæller alt.

At PSP'en er en sirlig blanding af PSOne-elementer og PlayStation 2-ideer er både godt og skidt. Allerede før maskinen udkom, var de fleste sikkert klar over, at mens der uden tvivl ville blive lavet helt nye og fremragende spil, så ville maskinen også blive en virtuel losseplads for mere eller mindre håbløse projekter. Medievil Resurrection var er perfekt eksempel på dette. Imens er Final Fantasy Tactics det modsatte, en fremragende konvertering og en af maskinens bedste spiloplevelser.

Final Fantasy Tactics er et turbaseret strategispil med rollespilselementer. Har du nogensinde spillet enten Disgaea, Blue Water, Tactics Ogre eller, gud bedre det, Lord of the Rings: Tactics, så har du en meget god ide om hvad spillet går ud på. Ved hjælp af en lille gruppe karakterer, der naturligvis kan tilpasses dine behov og udstyres med lige hvad du har lyst til, kæmper I jer gennem Ivalice via en lang række kampe. Og kampene er omdrejningspunktet for Final Fantasy Tactics. Det handler om at kunne tænke flere træk frem, om at fokusere på modstanderens eksempelvis stærkeste mager eller illusionist samt at udforske de mange jobklasser som spillet ligger for fødderne af dig. Forarbejdet er mindst ligeså vigtigt som dine general-evner er på slagmarken, og hvis du ikke gider at sidde og nørkle i hverken halve eller hele timer med dit hold, så er Final Fantasy Tactics ikke noget for dig.

PSP-versionen er ikke decideret anderledes end sin 1997 storebror, men er alligevel opgraderet på flere væsentlige punkter. For det første er grafikken pudset af og tilpasset widescreen-skærmen, hvilket gør det en fornøjelse at kommandere rundt med sit umage hold af helte fra sofaens chaiselong. Samtidig er Final Fantasy Tactics, i dag, ældgamle CG-sekvenser udskiftet med nye, håndtegnede mellemsekvenser der er virkelig smukt udført. At der spilmæssigt også er kommet nogle nye jobklasser til opdateringen, gør det endvidere interessant at spille hele eventyret igennem igen. Bedst af alt er dog muligheden for at spille Final Fantasy Tactics med en ven via co-op, og selvom dette ikke var muligt med kun et spil tilsendt fra Square Enix, så giver det absolut en plus på kontoen.

Desværre er Final Fantasy Tactics ikke helt uden knaster. Det oprindelige spil havde en rædselsfuld kedelig sidste fjende, og dette er der ikke lavet synderligt om på i genudgivelsen. Hvis ellers du har fulgt eventyret bare en smule og tilranet dig det, der nu falder af på vejen, så er bossen fornærmende let, hvilket er et stort antiklimaks. Dette ville måske være til at leve med, hvis det så betød at vejen mod dette mål var brolagt med interessante og velbalancerede kampe, men det har Square Enix' heller ikke helt formået.

I begyndelsen passer dine evner perfekt til de fjender du møder, men ind i mellem stoppes du så brat af en kamp, så umulig, at du ender med adskillige døde fæller og et ordentligt hak i tuden. Og døde fæller, der ikke genoplives på slagmarken forbliver døde, hvilket betyder at du er nødt til enten at spille kampen forfra for at redde disse venner eller udføre timevis af ensformigt arbejde bagefter for, at hive dine reserver op i niveau. At dette her ti år senere stadig ikke er meget bedre, er skuffende.

Når det er sagt, så er Final Fantasy Tactics stadig solid underholdning for enhver Tactics-fan der kan bære over med den manglende balance. Du kan lede efter Cloud Strife (og få ham som spilbar karakter) gå på jagt efter forsvundne skatte og i det hele taget trave Ivalice tyndt på kryds og tværs med dit hold af riddere, tyve, illusionister, ninjaer og troldmænd. Og vil du vende hver sten og kigge bag hver eneste græsstrå eller klippefremspring, så er der uden tvivl mere end 50 timers spilleri, hvilket er imponerende.

8 / 10
+
Mange jobklasser og muligheder. Flot grafik. Smukke melodier. God styring.