Atlas

Atlas - Early Access

Atlas har gemt et spændende spil ad vejen, men sætter mest af alt en ny lav standard for hvor langt udgivere vil synke for at tjene en hurtig løn.

Spillet befinder sig lige nu i Early Access, og anmeldelsen er baseret på version 9.3. GameReactor tager sig friheden til at anmelde titler i Early Access fordi udviklerne tager penge for produktet.

Originalt så den her anmeldelse meget anderledes ud. Det var en svada om dårlig annoncering, om udgivere der søger hver en mulighed for at lænse forbrugerne for penge på et ekstremt ureguleret marked, et vredt læserbrev om hvordan ikke findes en nedre grænse for hvor lavt udgivere vil synke for at tjene penge. Disse pointer gælder som sådan stadigvæk, da Atlas uomtvisteligt blot er ARK: Survival Evolved med et piratkostume på. Du kan endda tilgå en ARK-menu i spillet for at starte en singleplayer session, hvilket ikke blot er en pinlig forsømmelse, men også en besked om hvor åbenlyst lidt arbejdstimer der er landet i Atlas indtil videre. Det virker som en omvendt Rockstar arbejdsuge, selvom opdateringerne har rullet ud siden lanceringen.

Originalt havde den her anmeldelse også en lyd af vrede, af harme, men jeg indså at jeg egentlig ikke orkede at skulle forsvarer mine oplevelser med noget der dårligt minder om et spil igen. Så faldt jeg over en kort Steam-anmeldelse af spillet, og en positiv en af slagsen, blandt de flere tusinde negative tirader der driver i overflod på spillets Steam-side. Denne bruger fortalte, at han havde samme oplevelse som mange andre, indtil han slap ud af starthullerne og flygtede fra introduktionsområdets skræppende næb og klør. Her fandt han åbenbart et dybt rollespil, med forskellige klasser, erfaringsstier, og alt det der blev lovet som en del af den tidligere adgang. Noget ingen andre åbenbart havde fundet. Det gav mig et spinkelt håb og som et sidste forsøg på at få noget indholdsrigt ud af Atlas, gav jeg det et forsøg.

Atlas
AtlasAtlas

Min enormt grimme sømand, som jeg havde skabt ud fra Grapeshot Games ret omfattende karakterbygger som desværre kun tillod mig at lave deforme modellervoks mennesker, trak i smækbukserne og blev plumset i havet. Som så meget andet i ARK: Survival Evo- jeg mener, Atlas krævede det dog en hel del indledende pukleri at komme til søs ordentligt. Jeg skulle samle træstumper, stenstykker, og, det allerværste, dyrehud sammen for at købe mig en lille tømmerflåde. Noget jeg egentlig først troede jeg skulle bygge selv, men det er åbenbart ikke meningen i det her sandkasse-spil hvor pointen er at du skal kunne kravle hele vejen til tops ved at... bygge... ting... selv. Desuden var en række af de remedier jeg skulle anvende til at indsamle de nødvendige ressourcer også gemt bag ligegyldige rollespilselementer, delt ud i et forgreningssystem som var temmelig usammenhængende.

I det hele taget virker den form for sandkasse-spil som Atlas er, hvor du starter kun i dine underbukser og derefter, kun ved hjælp af vilje og snilde, kan bygge en hel armada, totalt det omvendte af at stille en portvagt ved dette fremskridt, kaldet rollespilselementer. I en opdatering gjorde udviklerne det endda sværere at nå frem mod et arbejdsbord, hvor du kan bygge vildere ting, af fuldstændig uransagelige årsager. Nuvel, jeg er kommet ud af et sidespor. Efter en søvndyssende stund hvor jeg primært klikkede venstreknap og E havde jeg endelig samlet nok materialer sammen til at købe mig en tømmerflåde og jeg satte afsted. På dette tidspunkt havde jeg åbenbart ramt top-niveau i startområdet, hvor man ikke kan blive højere end niveau 8. Endnu en fuldstændig arbitrær begrænsning, eftersom der eksisterer fjender op til langt over niveau 200 i selvsamme område.

Atlas
Atlas

Det åbne hav kaldte. Den milde vind bragte mig langt fra hjem, det salte hav ramte mine kinder, den ustabile serverforbindelse fortsatte, og til sidst fik min karakter skørbug. Ikke just den formidable oplevelsesrejse jeg havde håbet på. Så pludselig så jeg det! Land i sigte, udbrød jeg, selvom jeg var den eneste om bord. Da jeg ramte stranden, var jeg dog døden nær og søgte febrilsk efter appelsiner, blommer, hvilken som helst frugt. Jeg fandt det ej og afgik endnu engang ved døden. Ja, som i Scum skal man også holde et tæt blik på sit vitaminindhold, foruden sult og tørst. Her virker disse mikrosystemer endda! Bevares, under kølerhjelmen har Atlas på sin vis også eksisteret i over fire år, hvor Scum har væsentlig kortere tid på bagen.

Pointen var at jeg fandt det sagnomspundne spil ude på den ø. Eller i hvert fald dele af det. Inden jeg dejsede om i sandet, så jeg bygninger, skabe med låse, små fort og fæstninger, store sørørverskibe, og spillere i anderledes tøj strejfe omkring. Atlas findes derude, hvis du kan overleve det ugidelige, forfærdelige startområde. Præcis som den søfarende eventyrer på Steam havde fortalt. Desværre kræver det dog at man har tålmodigheden til at døje med et overlevelses sandkasse-spil der er ved at falde fra hinanden, selvom det lige er udkommet. Uforståelige hitboxes, ligeså uforklarlig kunstig intelligens, grænseværdier der sender både fugle, heste, kør, får, og mennesker flyvende op i luften, og spilsystemer der på ingen måde bliver ordentlig forklaret. Du bliver plumset ned på en af fire fuldstændig ens opbygget byer, med en roman af en vejledning i ti bidder der forsvinder hurtigere end du kan nå at sige Monster Hunter: World. I modsætning til Monster Hunter: World, kan du heller ikke genfinde denne vejledning.

Atlas
AtlasAtlas

Brugerfladen er også direkte overført fra ARK: Survival Evolved. Udviklerne har bare ændret skrifttypen. Det er åbenbart hvad man anser for spildesign i dag. I det hele taget stiller jeg stærke spørgsmålstegn ved det fundament Atlas skal bygge videre på. Der er så mange dårlige designvalg, lige fra inklusionen af de bizarre rollespilselementer, hvor din karakter får erfaringspoint ved at opdage nye områder og... vente, til metoden hvorpå det at bygge redskaber og udstyr er låst bagved selvsamme rollespilselementer. Ved The Game Awards stod Jesse Rapczak og Jeremy Stieglitz også stolte frem, og hævede at Atlas ville kunne understøtte 40,000 samtidige spillere ved lancering. Ja, lancering af den tidlige adgang. Det står endda i funktionsbeskrivelsen på Steam. I virkeligheden kan der dog ikke være flere end 150 aktive spillere per server. Disse serverer er også så absurd ustabile, at jeg som regel venter et kvarter på at blive sparket af første gang jeg begiver tilbage på mit krydstogt, inden jeg får lov at sejle videre i andet forsøg. Endnu har jeg heller ikke oplevet en ping under 130 millisekunder.

Ikke desto mindre findes der (næsten) et decideret spil derude, hvis du formår at feje alt det her dårlige design og teknik ad vejen, og du besidder den nødvendige tålmodighed. Det giver mig et spinkelt håb for dem der holder af Ark og Ark-lignende spil nok skal finde fornøjelse i Atlas en eller anden dag. På den anden side, disse har sikkert ARK: Survival Evolved allerede og har derfor absolut ingen grund til at købe Atlas - medmindre de gerne vil betale 200 kroner for at spille ARK: Survival Evolved med en klap for øjet, selvfølgelig. Udgivelsen og prisfastsættelsen synes også en anelse suspekt for et spil der er så ufærdigt indledningsvist, og så ustabilt. Det har i hvert fald været interessant at følge nogle konspirationsteorier der foreskriver at Atlas kun er udgivet således, fordi dem der spiller ARK: Survival Evolved for længst har købt sæsonkort til samtlige udvidelser, og der derfor ikke er flere penge i det skidt.

Nu handler Atlas om pirater og om at rane, stjæle og på tyvagtig vis, fremskaffe sig guld, ædelstene og rigdom, men om der er hold i teorierne ved jeg ikke. Det er bare ærgerligt, at Grapeshot Games og Instinct Games har indledt deres søfartsrejse så elendigt. Det forlyder sig at Atlas er sjovere at spille med vennerne, præcis som Sea of Thieves var det, men mest af alt ser spillets primære funktion ud til at være fjollet Twitch-lokkemad indtil videre. Held og lykke, landkrabber og søløver.

5 / 10
+
Omfattende karakterbygger, kæmpe spilbart område, der findes et spil derude et sted