Braid

Braid

Jonathan Blow viser, at spil ikke behøver at være dyre for at forundre, overraske og underholde. Braid er et mesterværk der har sendt Tanggaard til tælling...

Hvis du i øjeblikket sidder med himmelvendte øjne, måske endda har åbnet dit mailprogram og er i gang med at finde en passende overskrift til dit klagebrev, så forstår jeg dig godt. Hvordan kan Braid være et 10/10 spil? Et sammenrend af Marios platformeskapader krydret med spolefunktionen fra Prince of Persia. Et spil med en tilsyneladende prætentiøs og usammenhængende historie, samt visuel side, der mest af alt ligner et falmet akvarel-maleri? Kun en anmelder, der for længst har mistet jordforbindelsen, og som over årene har fået en noget aparte smag, ville hylde Braid som værende et mesterværk. Det er typisk smagsdommeri.

Men så er det måske ikke alligevel? Måske er Braid netop et mesterværk, fordi det tillader sig selv at være et spil i en tid, hvor mange spil så gerne vil være film, eller måske endnu værre; bøger. Måske kunne Braid aldrig være andet end et spil, og måske er det spillets største styrke? Braid stjæler ikke sine spilideer fra f.eks. Super Mario Bros. men refererer i stedet til de store interaktive klassikere, nøjagtigt som bøger og film har gjort det i årevis. Når Tim, efter at have klaret alverdens hovedbrydende opgaver, endelig når frem til slottet og får beskeden "our princess is in another castle", så er sætningen ligeså meget en velment cadeau til Shigeru Miyamotos årelange arbejde, som det er et udtryk for vores helts evige søgen. Blow har tænkt over, hvad han vil sige og har skræddersyet spiloplevelsen efter det.

Derfor er det også både dovent og meget løst at betegne Jonathan Blows spil som Mario med en indlagt spolefunktion, i hvert fald giver det ikke mere mening end at kategorisere Race Driver: Grid som værende "Prince of Persia, bare med biler". Braid sprudler af iderigdom, og historien om Tim, der jagter den store kærlighed, generelt filosoferer over livet, dets uhåndgribelige væsen, og ønsker at han kunne gøre visse ting om, er et oplæg, der passer fornemt sammen med spiloplevelsen. Nu har han pludselig muligheden for at rette sine fejl, lære af fortiden og forsøge sig igen.

Så lidt som bare en enkelt af spildesigner Jonathan Blows ideer ville alene kunne have båret Braid hele vejen, men alligevel hviler han aldrig på laurbærrene, han tager aldrig den lette vej. Braid er pakket til bristepunktet med gode ideer spredt ud over de seks farverige verdener, og så snart en af dem når kulminationen af, hvad der er muligt og interessant, så genstartes tænketanken, og du introduceres i stedet til et helt nyt koncept, et koncept der er ligeså intuitivt og nytænkende som det forrige. Enhver anden udvikler ville givetvis have taget Braids første spole-koncept og så malket det til hverken ko, malkemaskine eller forbruger kunne stå oprejst længere, men for Blow virker det indlysende ligetil at lege videre med ideerne, og derfor forundres og betages du, hver gang døren åbnes til en ny verden.

Der er baner, hvor du ved at spole, efterlader det meste af verden uberørt bortset fra nogle vigtige døre og nøgler. Der er baner, hvor du bevæger hele verdenen frem og tilbage i tiden, som du presser din analoge styrepind henholdsvis frem og tilbage - og stopper du op, så er verdenen sat på pause, både i musik, grafik og lydeffekter. Der findes baner, hvor du genererer en skygge, der så gentager dine sidste bevægelser og på sin vis bliver din partner - og der findes verdener, hvor du ved hjælp af en tidslomme kan stoppe objekter i luften, få dem til at falde langsommere eller være et værn mod en buldrende kanon. Der findes endda verdener, hvor du, helt mod enhver fiber i din spillende krop, pålægges at sende helten Tim ned i en grav af sylespidse pigge, udelukkende for at spole tiden tilbage og gennemføre gåden.

At Braid samtidig aldrig føles urimeligt svært eller alt for krævende, er et udtryk for den sirlige balance Blow må have arbejdet med i månedsvis. Spillet lader dig glide ind i konceptet, presser dig så til at tænke logisk og overvejet, men skaber ikke én gang en løsning, der er forceret, ulogisk og bygget på rent held. Braid er holdt i en stram line, nøjagtig som det var tilfældet med Valves Portal, og nøjagtig som det også var tilfældet med Portal, så er Braid en legeplads for de anderledes tænkende. Et sted hvor fysik, dimensioner og pionerånd skaber resultater. Der er, indrømmet, øjeblikke, hvor din puzzle-migræne antager form af en elefant, der bare tramper rundt i hovedet på dig, men lad Braid ligge et par timer, kom tilbage til det, og pludselig har du løsningen foran dig.

Smukt er Braid også, og det skyldes i den grad David Hellmans geniale genfortolkning af den simple PC-prototype, som Blow har høstet adskillige præmier for. Hellman har længe været en garant for sælsomme universer, og hans billedside i Braid er ganske enkelt fremragende. Verdenen er smuk, gengivet i beherskede penselstrøg og fyldt til randen med alskens farver. Tim er strålende animeret, og spillets fjender er både søde, nuttede og på deres egen facon, sørgelige. Sammen med musikken, der svæver sådan lidt uhåndgribeligt rundt mellem fusionsjazz, et opvarmende stororkester og meget dyster underlægningsmusik til f.eks. en biograffilm, formår Blow at skabe en oplevelse ud over det sædvanlige, faktisk i en sådan grad, at jeg til tider bare sad og gloede fåret på skærmen med tankerne og ikke mindst følelserne et helt andet sted henne.

Braid er ikke for alle, og den gruppe, der insisterer på at kategorisere det som en sjælløs kopi af Super Mario Bros. med en simpel spolefunktion, vil givetvis aldrig føle det bombardement af følelser eller den glæde, spillet afstedkommer, når man slippes løs i et fuldstændig sammenhængende univers af muligheder. Braid er et spil, kort og godt. Det forsøger ikke at iklæde sig filmmediets billedsprog eller hang til overdådige effekter, og det fylder ikke dit hoved med historier skrevet af en programmør, der så meget hellere ville have været forfatter. Braid er ufortyndet spilglæde, det emmer af opfindsomhed og overskud. Det er et mesterværk.

Braid
Braid
Braid