Beijing 2008

Beijing 2008

OL er i fuld gang, og de danske atleter er allerede flot repræsenteret i medaljestatistikken. Eurocoms spilpendant, Beijing 2008, har omvendt ikke gjort sig det mindste fortjent til en medalje.

De moderne Olympiske Lege blev afholdt for første gang i Athen i 1896, Legene i Berlin i 1936 var de første, der blev tv-transmitteret, og kineserne vandt deres første OL-medalje så sent som i 1984. Den type oplysninger pryder indlæsningsskærmen i Beijing 2008, men jeg er langt mere interesseret i at finde ud af, om det er lykkedes Eurocom at koge topatleters kraftanstrengelser ned til et gameplay, der både er underholdende, krævende og givende.

Jeg gætter på, at du på et eller andet tidspunkt har læst en dårligt oversat bog. Du har måske tilmed uden større besvær sjusset dig frem til kildesætningen, fordi oversætteren har overført kildesprogets sætningskonstruktion mere eller mindre direkte til dansk. Det får man ikke gode oversættelser ud af. Oversættelse er også vigtig i et spil. Et 100 meter løb i spilform kunne gå ud på at trykke de rigtige taster ned på de rigtige tidspunkter. Det kunne også gå ud på at trykke en analog skuldertast i bund og variere trykkraften efter spillets forskrifter. Højst sandsynligt ville ingen af disse idéer kunne omsættes til et godt gameplay, og en sådan styring ville ikke give spilleren det adrenalinkick, som er essensen af navnlig de korte løbsdiscipliner.

På den anden side er den herskende opfattelse af, hvordan et atletikspil skal spilles i dag, heller ikke videre givende. At trykke to taster ned skiftevis eller vrikke en styrepind fra side til side i et halsbrækkende tempo har større sandsynlighed for at ende i ødelagte taster, finger-, hånd- og ledsmerter end god sofaunderholdning. Og det plager en stor del af disciplinerne i Beijing 2008. Uden at det skal lyde for tilbageskuende og nostalgisk, fungerede den slags bedre i gamle dage, da man havde et joystick og ikke en controller, og i øvrigt ikke forventede sig så meget af et spil. At banke løs på controllerens sagesløse taster og vride styrepinde af led er ikke det, jeg forstår ved et godt gameplay. Det er en antik måde at spille på.

Spørgsmålet er, om det kan gøres meget anderledes. Eurocom forsøger selv at besvare spørgsmålet, da de har varieret styringen meget fra disciplin til disciplin. Korte løbsdistancer, og en række andre discipliner, som kræver høj fysisk kraftudfoldelse, spilles med et par taster eller en styrepind, og hækkeløb med én tast ekstra. I svømning skal du simulere svømmerens armbevægelser med de analoge styrepinde, en styring der også bruges i forfølgelsesløb. Hammerkast og diskoskast spilles ved at dreje en styrepind rundt i cirkelbevægelser for at accelerere og bestemme vinkel med et tastetryk, inden du sender diskos eller hammer af sted.

Discipliner, såsom gulvøvelse, højdespring og barren, handler om timing. Tryk på de rigtige taster på det rigtige tidspunkt, mens ringene, den forskudte barre og vægtløftning kræver både styrke, timing og opretholdelse af atletens balance. Det kræver tid at lære at spille de enkelte discipliner, fordi styringen skifter karakter fra sportsgren til sportsgren, men alternativet er trods alt ikke at foretrække. Eurocom har selvfølgelig været fuldt ud bevidst om, at styringen mere end noget andet skal bære spillet.

Spørgsmålet, om Beijing 2008 er godt eller skidt, besvares næsten bedst indirekte med følgende: luftpistol- og bueskydning er de mest interessante discipliner. Jeg indrømmer gerne, at hammerkast og spydkast kan være sjove discipliner at spille med, eller mod, vennerne, men de fleste er direkte utiltrækkende. Hvis ikke styringen giver fysiske smerter eller er upræcis, er den så simpel, at man hurtigt bliver træt af den givne disciplin, eller også for indviklet til, at man gider ofre tid og kræfter på den. Kajak, cykling, udspring, skeetskydning og navnlig bordtennis er ligefrem mislykkede discipliner. Og skulle du være så heldig at vinde over AI'en, så har det med stor sandsynlighed kostet dig en seneskedehindebetændelse. Det er fint med en PEGI-aldersgrænse på tre år, men den fortæller jo intet om risikoen for fysiske følgesmerter.

En anden lodret ironisk brøler er, at du skal trykke x for at springe alle mellemsekvenser over, som viser atleten forberede sig, strække ud eller vinke til publikum. Og der er masser af dem. Tryk, tryk, tryk. Det er at gnide salt i såret på en klør fem, som allerede er hårdt medtaget af gameplayets overdrevne knaptrykkeri. For at fuldende idiotien er der intet knaptrykkeri i tutorialen og dermed ingen pauser. Så hvis du ikke når at læse al teksten - de enkelte instrukser vises kortvarigt - så kan du få lov at starte tutorialen forfra. En knivspids god gammeldags logik kunne have afhjulpet problemet.

Det er så tydeligt, at Beijing 2008 er sendt på markedet, fordi der er en anledning, og ikke fordi spillet har nogen berettigelse i sig selv. Det er en rygmarvsreaktion fra en finansfyrste, som selvfølgelig har øjnet chancen for at øge sit overskud ved at følge en så stor global sportsbegivenhed op med et spil. Kunne man forestille sig et OL uden en spilpendant? Jeg tror det ikke. Eurocoms OL-spil er mest til for sig selv. Det er en hyldest til den store tilbagevendende sportsbegivenhed, men ikke til spilmediet. Her er det nærmere en plage. Det er meget muligt, at OL-spil pr. definition ikke kan blive gode gameplayoplevelser, men så er der kun så meget mere grund til at droppe dem. Men det sker naturligvis ikke.

Beijing 2008
Beijing 2008
Beijing 2008