Yoshi's Crafted World

Yoshi's Crafted World

Yoshi er tilbage, og efter flere forsinkelser er han endelig ankommet på Switch. Har det været ventetiden værd?

Med udgivelsesdato d.29. marts er Yoshi's Crafted World den nyeste tilføjelse i Switchens kartotek, der efterhånden består af en del mere end gamle Nintendo-titler, som er blevet konverteret fra andre konsoller. For selvom der ikke burde være tvivl om, at spillet stilistisk læner sig op ad Wii U-spillet Yoshi's Wooly World, skal det med det samme understreges, at dette er sit eget spil.

Nogle spil vil altid have en særlig plads i ens gaminghistorik, og for mig er en af de store nostalgiske prisvindere Super Mario World 2: Yoshi's Island (også blot kaldet Yoshi's Island). Det var ikke det første Yoshi-spil jeg havde fornøjelsen af, den ære går til Nintendo 64s Yoshi's Story, men det var Yoshi's Island, der gjorde mig forelsket i serien. Jeg havde det til GBA'en og spillede det til jeg kunne imitere baby Marios gråd til perfektion (til mine forældres store frustration). Jeg elskede Yoshi-karakteren, designet og gameplayet, uden selv at kunne nævne de to sidste aspekter dengang. Det føltes utroligt intuitivt og let at spille, og var ligesom de fleste Mario-titler let at samle op uden vejledning eller gradvis polering af ens skillset. Man kunne det hele fra starten, der var ikke nogen trick-shots eller andet, der skulle øves og mestres. Det hele føltes let tilgængeligt, komfortabelt og intuitivt, hvilket er følelser der bestemt er blevet båret over i senere Yoshi-titler som denne.

Yoshi's Crafted World
Yoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted World

Yoshi's Crafted World er det 8. main series Yoshi-spil og føles lige så let, intuitivt og frem for alt inviterende og sjovt som de første Yoshi-spil jeg spillede som barn. Serien har indtil nu altid været begrænset til to dimensioner men introducerer os for første gang til en Yoshi, der er i stand til at bevæge sig udover dette. En smule i al fald. Vi er ikke helt ved en 3D Yoshi-verden, hvor man kan gå i alle retninger, men man har i stedet mulighed for at sigte og skyde æg mod for- og baggrunden. Enkelte gange kan man endda også bevæge sig i disse retninger, hvilket betyder, at Yoshi's Crafted World eksisterer i en 2.5D verden. Dette er også med til, at det føles utroligt let at starte uden kendskab til spilserien: man kan oftest kun gå en retning, og det er mod højre. Gameplayet er derfor utroligt enkelt, og det er tydeligt, hvad der skal til at ske, ud fra de fjender og andre elementer, der er på skærmen. Er der mange fjender, er det bare om at sluge dem alle og få spyttet nogle æg ud, hvis man er interesseret i at få alle spillets collectables. For dem er der mange af. Ligesom i tidligere spil, er det nemlig muligt at samle både røde mønter, som kendt fra Mario-serien og de smilende blomster, der kendes fra tidligere Yoshi-spil. Og det er her den primære udfordring ligger.

Som allerede nævnt et par gange, er spillet utroligt lige til. Det betyder naturligvis også, at det med sin aldersrating E (for Everyone) højst sandsynligt ikke kommer til at udfordre mange med sit gameplay. Selvom spillet endda har en Mellow mode (fantastisk navngivet), er det på normal sværhedsgrad ret let at klare uden at dø mere end en enkelt gang eller to igennem hele spillet. Desuden er der ikke rigtigt nogen straf for at dø, da man blot respawner ved sidste checkpoint med fuldt liv og armor. Armor er et nyt system, der er skabt til at være den primære motiveringsfaktor for at samle guld (almindelige) mønter, der bruges til at købe kostumer. Kostumerne har forskellig armorrating, hvilket er en sjov tilføjelse til spillet, om end mest for at få ens indre completionist vækket. Det er nemlig sådan, at kostumerne om muligt gør spillet endnu lettere, ved at give en op til fem ekstra hits, hvor man kan blive ramt uden miste liv. Jeg understreger det derfor lige en sidste gang, hvis man stadig er i tvivl: man skal ikke forvente at blive udfordret i denne Nintendo-titel. Det er ikke Breath of the Wild vi har med at gøre her. Det det nyeste Yoshi-spil, udviklet af spiludvikleren Good-Feel, hvis navn er særdeles passende, for det er præcis hvad man skal forvente af spillet. Good-feels er der utroligt mange af.

Det skal siges, at det er lidt synd, at der ikke er en tredje sværhedsgrad, udover Mellow og Original. Det kunne have været fedt, med en mode, hvor kostumer eksempelvis ikke var tilgængelige. Eller der på en eller anden måde var en belønning for ikke at bruge dem. Men igen: det er ikke den slags udfordring spillet fokuserer på. Det sværeste er derfor som nævnt at finde alle de skjulte collectables, hvilket kostumerne ikke altid agerer nok gulerod for at man gider. Igen, kunne det have været fedt, med en belønning, som ekstra verdener eller i det mindste enkelte baner, hvis man fandt x antal blomster eller røde mønter. Men uden denne ekstra belønning i sigte, er det på den anden side muligt at slappe endnu mere af, og virkelig bare tage det for hvad det er. En hyggelig oplevelse, der endda er mulig at dele med en medspiller. Spillet har nemlig mulighed for multiplayer (for to), hvilket skal siges ikke er noget jeg har udforsket udover en lille smule. Det virker dog utroligt hyggeligt og ikke som noget, der hverken kommer i vejen for spillet eller gør det lettere.

Yoshi's Crafted World
Yoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted World

Spillets udseende og level design er virkelig noget af det allerbedste ved Yoshi's Crafted World. Alt er lavet af pap, stof, toiletpapir og andre husholdningsprodukter man kan finde i sit eget hjem. Det er helt utroligt charmerende, og det er svært ikke at sidde med et smil på læben mens man spiller. Derudover er soundtracket også helt i top, der virker legesygt og bedårende. Denne gang er der ingen grædende Mario (Gud ske lov) til at stresse en, og med overraskende mange ekstra missioner, er der et utal af timer at finde i spillet. Jeg selv mangler selv en masse blomster, røde mønter og kostumer, selvom jeg efterhånden har smidt en hel del timer i det. Men man har lyst til mere. Og jeg skal tilbage til spillet snarest, for at finde resten af de Sørens mønter og blomster, der til tider gemmer sig overraskende godt. For mig, bliver spillet ikke gentagende, da hver mini-verden har sit eget tema og ofte introducerer nye typer fjender, der lader det forblive friskt og spændende. Det er virkelig et utroligt hyggeligt spil, og er man i stand til at slå hjernen fra og bare hygge sig, er dette en klar anbefaling.

8 / 10
+
Masser af indhold, let at lære, fantastisk visuelt design, solidt soundtrack, god mulighed for at tilpasse styring, underholdende multiplayer, feel good-steming.