LIVE
logo hd live | Unbound: Worlds Apart
See in hd icon
Empire: Total War

Empire: Total War

Der er, som altid, krig i Europa. Petter Mårtensson har forsøgt at genoplive Sveriges stormagtsdage, med blandede resultater, i Creative Assemblys længe ventede nye del af Total War-serien.

Da jeg startede på denne anmeldelse, blev jeg ramt af en blanding af præstationsangst og stivkrampe. Jeg skrev flere forskellige introduktioner - alt fra korte beskrivelser af slag jeg havde kæmpet i spillet, til nogle pudsige indledninger om 1700-tallets Europa. Havde jeg skrevet på en skrivemaskine i stedet for på computer, havde min papirkurv været fyldt med sammenkrøllede A4-sider (som i en dårlig komedie om en misforstået forfatter eller journalist), alt imens jeg propper mig med sukker og koffein. Så blev jeg træt. Hvad var egentlig det vigtige, og hvad ville du som læser have? En god og underholdende tekst som fortæller hvad du vil vide - er Empire: Total War et godt spil, en værdig efterfølger til de tidligere spil i serien?

Selvfølgelig er det det. Det er svært ikke at blive imponeret af Creative Assemblys strategi-serie. Det er et fåtal af spiludviklere der formår at levere et spil der føles så komplette som Total War-spillene. De fleste nøjes med at fokusere på opbygningen af et imperium eller de mange slag, i stedet for at prøve på at kombinere de to.

Og måske er det for det bedste, for det var nok gået galt alligevel. Creative Assembly har igennem mange år finslebet sin formular, gjort sine spil større, pænere og bedre. Empire: Total War er ingen undtagelse.

Personligt mener jeg at den tidsperiode Empire: Total War udspiller sig under (år 1700 og frem efter) er ganske kedelig, noget en intrige-historiker nok ville være uenig i. Men selv om pudrede parykker og sjove hatte, går hjem hos de mange, der ynder at kalde perioden for stormagtstiden og hvor navne som bl.a. Gustav er helt naturlige, så giver det mig flashbacks om en skoletid præget af en underlig lærer, der brugte mere tid på at fortælle om sine katte, end på rent faktisk at undervise os. Jeg foretrækker helt enkelt middelalderen eller romerriget.

Alligevel har skiftet i epoke bl.a. givet Creative Assembly muligheden for at smide en del nye våben og troppetyper ned i gryden. Desuden var der et hav af stater og lande dengang, hvilket gør, at der findes en række alternativer at vælge imellem, når spillet startes op. Empire: Total War handler endvidere ikke bare om Europa, men også om stater i Indien og Amerika. Der er absolut intet galt med størrelsen på spillet, og det er faktisk muligt at komme ud på en rigtig stor kampagne, hvor dine missioner sagtens kan spænde over 40 forskellige provinser allerede inden du når år 1799 - og så kræves der for alvor tid og dedikation.

Præcis som tidligere i Total War-serien, så er spillet opdelt i to sektioner, dels der hvor du bygger dit emperium (eller ser det falde sammen på skærmen foran dig) og dels der, hvor du leder dine tropper ud i kamp. Begge dele er ufattelig detaljerede og kræver, at du tænker meget forskelligt. At spille aggressivt mod dine naboer gennem henholdsvis krigserklæringer og diplomati er en ting, men når du så senere skal leve op til det på slagmarken, så er det noget helt andet.

Det er på slagmarken at Empire: Total War for alvor viser hvad det går ud på. Detaljerne er mageløse og grafikken er endnu engang utrolig, noget der kun bliver bedre, når man zoomer ind. Soldaterne kan godt se en smule stive ud, specielt når de mødes på slagmarken, men på den anden side kan det være min opfostring med MTV og alt for mange timers Dawn of War 2 der spøger.

Det er også i denne del, at det meste af tiden spenderes. Specielt i de rigtigt store slag, hvor det kan tage evigheder, at komme ud som vinderen. På de lavere sværhedsgrader kan du spille lidt slapt og du behøver ikke tænke alt for meget over, hvor du placerer dine tropper eller hvordan du skal flankere dine modstandere (jeg er i øvrigt helt overbevist om at dem der står for russernes kanoner, bruger mere tid på at pille sig i navlen, end på at bombardere mine tropper) men så snart du vælger en lidt højere sværhedsgrad, så øges kravene til dine evner også.

Det er ikke altid jeg har det - evnerne altså - specielt ikke hvis jeg har spillet længe og det er ved at være uendelig sent. "Total taber" er kun mit fornavn. så snart jeg kigger væk et øjeblik, så forsvinder halvdelen af min hær, splat.

Det er naturligvis noget enhver erfaren Total War-spiller kender alt til, men i Empire: Total War bydes der også på en ny udfordring, nemlig søslagene. Mine timer med Pirates of the Burning Sea og bogen Quicksilver af Neil Stephenson, har naturligvis givet mig en vis ballast (kanoner kan eksempelvis ikke skyde fremad) men at omsætte det til Empire: Total War er straks sværere. Selv mindre kampe kræver en del omtanke og strategi, således at din flåde er placeret helt korrekt til den fortstående kamp. Det er noget helt andet end at kommandere rundt med fodfolket. Forbered dig på at ende som spanierne og franskmændene gjorde det ved Trafalgar et par gange, før du har tjek på det. Og her kan den opmærksomme læser så pointere, at slaget ved Trafalgar skete i 1805, altså seks år efter perioden som Empire: Total War dækker - fornemt!.

Empire: Total War indeholder endda en kampagne om dannelsen af det vi kender som Amerika. Dette fungerer på en måde som en slags introduktion til hvordan hele spillet fungerer, du får forskellige missioner at gennemføre, nogle relativt lige linier at følge osv. Det kan være helt simple ting som at bygge en havn eller lidt sværere missioner som at indtage en række franske byer. Til at begynde med er kampagnen misvejledende enkel, men der går ikke så forfærdelig længe før den bliver langt mere krævende. Det er absolut underholdende, men det er ikke noget der kan fange min opmærksomhed længe - måske er det bare fordi jeg ikke er specielt bidt af amerikansk historie. Jeg vil hellere have at mine svenske tropper vinder, end at kæmpe for koloniernes frihed, så at sige.

Empire: Total War er mere af det gode, præcis som vi havde forventet det og ville have det. Søslagene giver en ny dimension til en i forvejen fremragende formular, samtidig med at selve ideen stadig er yderst velgjort, faktisk i en sådan grad at det nærmest er grotesk. Der er absolut problemer at spore med lange loadtider, en til tider kluntet kontrol, når man skal placere sine tropper, men det er noget du kan leve med det meste af tiden. Europa, Amerika og Indien ligger for dine fødder, nu gælder det som om at vælge hvilket kongedømme du skal bruge i din jagt på den absolutte stormagtsdrøm.

Empire: Total War
Empire: Total War
Empire: Total War