Madworld

Madworld

Platinum Games hiver Wii'en op i de voksne rækker, og Blichfeldt oplever måbende det voldsomme underholdningsshow.

Jeg har aldrig spillet så voldsomt et spil som Madworld før, og det har du heller ikke, så lad mig derfor slå fast, at det er ganske umuligt at snakke om dette spil uden at træde nogen over tæerne. Hvor God of War og Grand Theft Auto har draget kubikmeter af kritik over deres grafiske indhold, kan hverken de to eller nogen andre spil på markedet i dag, nemlig sætte en finger på MadWorld, når det kommer til blodsudgydelse.

Jack er den nærmest firkantet-brede kolos, der med lidt mumlen og en lommefuld af oneliners, indbyder spilleren til voldsorgiet. Han bruger ikke et sekund på at være imødekommende overfor spilleren, og han er udmærket godt klar over at ingen introduktion er nødvendig, hvis man allerede er gået så vidt som til at ligge penge på bordet for at stikke hovedet ind i dette dystre univers.

Alligevel får jeg mig tilsneget, at jeg befinder mig i et makabert spilshow, der dog ikke har det store at gøre med Lykkehjulet, Jeopardy eller Hvem vil være Millionær. Spillereglerne er fornærmende simple, og med lidt introduktion fra sponsoren XIII bliver jeg fortalt at det kort og godt drejer sig om at slå så mange af de omtumlende deltagere ihjel, på så frygtelig vis som muligt.

Som en god gammeldags arkademaskine gælder det hele om at score points, og highscorelisten er her opdelt i trin, der gradvist lukker op for bonusser, minispil og modstandere. Points får man for at tæve modstandere, men tæv i MadWorld er ikke det samme som et par håndmadder eller spark til skinnebenet. I stedet forklarer en træningsmission mig om dyderne ved at sætte en jernstolpe tværs igennem hovedet på en modstander, hvordan man uskadeliggører nogen med et bildæk, samt hvordan en mur behængt med syle kan bruges som menneskelig opslagstavle. Disse muligheder er dog kun den spæde start.

Det er ganske enkelt umuligt ikke at blive overvældet af de makabre scenarier, og måske derfor har udvikleren valgt at pakke MadWorld ind i en sort/hvid voksentegneserie, hvor kun det røde blod flyder ud over siderne. Når Jack banker knytnæven gennem en modstander akkompagneres det med et "Powwww!" og når motorsaven i hans venstre arm sættes i gang følger et stort "Vroooom" på skærmen samt fra Wiimotens spæde højtaler.

Uanset hvor grotesk voldsomt MadWorld er, er det nemlig uomtvisteligt serveret som stilet underholdning, en pointe der yderligere sættes i fokus med det løjerlige kommentatorteam. Ganske som man oplever det i alle sportspil, har Howard "Buckshot" Holmes og Kreese Kreeley nemlig altid en kommentar eller lille historie, der er mindst ligeså voldsom, som hvad der foregår på skærmen. Vittighederne bliver ganske naturligt gentaget flere gange end hvad godt er, men alligevel er det overraskende hvor mange sjove kommentarer og snak, det er blevet til.

Kontrollen sidder lige i skabet, og det er knus-indbydende forfriskende at Platinum Games ikke er gået i selvsving over Wii'ens unikke muligheder. I stedet bruges A-knappen til slag og greb, mens B-knappen hiver motorsaven frem. Skal der yderligere kraft på slagene, følger man dem op med et sving med Wiimoten, mens et simpelt løft af Nunchukken får Jack til at slå en baglæns flikflak for at undvige fjendtlige angreb. Kun i specielle situationer, som når ordet "Finisher" blinker hen over skærmen, og en modstander skal sendes til det hinsides på ekstrem voldsom vis, skal kontrollerne bevæges.

Pointkravene for at åbne op for banernes bosser stiger konstant, men det samme gør heldigvis de makabre muligheder. Hvor en lygtepæl gennem hovedet i første bane kan synes voldsomt, blegner det en smule når man i en senere bane finder en autovask, hvor børsterne er skiftet ud med enorme rundsavsklinger. Helt galt går det dog oftest når nok point er kommet i sparebøssen til at åbne op for de såkaldte Bloodbath Challenges. Disse består af alt fra menneskelig dart, hvor modstandere skal baskes så hårdt at de sidder fast på en enorm dartskive, til noget lignende kricket, hvor fjendernes hoveder skal sendes gennem adskillige ringe. Minispillene bør være en del af strategien, da de er den bedste mulighed for lettjente points.

Belønningen for point-høsten er dog altid det hele værd, og MadWorld byder på nogle af de bedste bosskampe i nyere tid. Som altid gælder det om at aflure fjenderne deres rutiner, men spillets egen version af quicktime-events, kombineret med tegneserie stilen, resulterer i lækre kampe, der stødt vokser i udfordring. Afslutningssekvenserne er også altid så stilede at man aldrig føler sig snydt, uanset hvor lang tid eller hvor mange liv, man ender med at bruge på kampene.

MadWorld er dog ikke altid en dans på blodvædede roser, og et par voldsomme problemer har desværre sneget sig med. Kameraet er hele spillet igennem den største modstander, som jeg måtte slås med, og ofte er der ingen muligheder for at se, hvor pokker jeg bliver angrebet fra. Andre gange kan det ikke finde ud af at placere sig selv, og tager derfor en jitterbug rundt om Jack, uden at jeg kan gøre noget ved det. Værre er det dog, at det hele basale gameplay ikke kunne holde min interesse fanget, som timerne gik.

Hvor det i starten er sjovt at sammensætte kombinationer af omverdenen og modstanderne for at score de helt store point, bliver det desværre rutine i en sådan grad at man ikke ænser hvad der sker på skærmen, og det er vel og mærke skræmmende, når nu den visuelle side ellers er så voldsom.

Derfor er det også med et tungt spilhjerte, at jeg ikke kan anbefale MadWorld som en klokkeklar pendant til eksempelvist Playstations God of War. Når spillet fungerer med sin gode kontrol, fantastisk visuelle stil og makabre humor er det heftigt, sjovt og særdeles lækkert skruet sammen. Omvendt er det en pinsel at spille sig igennem, når kameraet gør sit bedste for at ødelægge spiloplevelsen, og gameplayet begynder at føles som en konstant gentagelse i slowmotion. Derfor anbefales det, at du giver MadWorld et forsøg inden du køber, og husk lige at være over 18 hvis du har tænkt dig at hjælpe Jack hele vejen.

Madworld
Madworld
Madworld