Punch-Out!!

Punch-Out!!

Der er bly i boksehandskerne når Thomas Blichfeldt kommer dansende ud af sit ringhjørne og leverer en knockout af en anmeldelse. Punch-Out!! er landet på Wii.

Konkurrencementaliteten kan være en skræmmende motivation, når den bliver fodret af en person som præcis ved hvordan man fungerer. Normalt har jeg intet problem med at erkende hvis andre er bedre til et spil end jeg, men er forskellen hårfin, skal der ikke mange stikord til, før jeg befinder mig i en selvudslettende jagt på at tangere konkurrencen.

Velkommen til mit værelse anno 1995, hvor en Super Nintendo tilsluttet det lille 17" tv, for gad vide hvilken gang er i færd med at vise boksekampen med mig som Little Mac og konsollen som Nick Bruiser. Publikummet og førnævnte motivation består af Thomas "Høyyyy!" Høy der med hans tid et par sekunder hurtigere end min, er grunden til at jeg igen er draget i bokseringen.

Spol tiden frem til dag, og skræmmende lidt har ændret sig. Men inden også du begynder at drømme om at udfordre den nærmeste vennekreds til rekordjagt i ringen, er det nok bedst at også du indser, at Punch Out faktisk knapt kan kaldes et boksespil.

Befolket med 13 forskellige personligheder, primært bestående af favoritter fra seriens tidligere kapitler, drejer det sig nemlig i langt højere grad om at aflure mønstre og finpudse timingen, end det gør om at kende forskellen på et hook og en uppercut.

Hvad enten modstanderen er den livslange taber Glass Joe, den omvandrende madcontainer King Hippo eller Canadas egen Bear Hugger, har de nemlig alle svagheder som skal udnyttes. Disse brister hænger oftest sammen med modstandernes ekstreme personligheder, og King Hippo tager eksempelvis stor skade, hvis du skulle have held til at ramme det lille plaster, på hans ellers usårlige mave.

Yderligere er det muligt, at oplade specielle superslag, ved at drage fordel af modstandernes evige trange til at blære sig. Bear Hugger kan for eksempel ikke modstå at række tunge, så snart han har pareret bare et par af dine slag, og rammes han her inkasserer du en stjerne på kontoen. Tre stjerner kan opbevares på en gang, og jo flere du har, jo stærkere vil kraften af dit superslag være, men skulle du blive ramt mistes alle stjerner med det samme.

Fordi der ikke skal fokuserer på de mere komplekse elementer af den rigtige boksesport, har det også været mulig at holde kontrollen ekstrem simpel. Hovedpersonen, Little Mac befinder sig hele tiden i midten af billedet med ryggen til skærmen, mens de oftest gigantiske modstandere befinder sig foran Mac. Derfor kan man nøjes med at flytte sig til siderne, dukke sig, samt blokere ved at trykke op på styrekrydset. Venstre og højre slag udføres med knap 1 eller 2, og stjerneslag med A.

Med en så simpel kontrol kunne man foranlediges til at tro, at Nintendo havde lavet et spil for alle, og når også Wii Balance Boardet samt Wii'ens unikke kontrolmuligheder kan bruges til at kontrollere det hele, kunne man frygte det værste. Sådan hænger det dog heldigvis ikke sammen, og Punch Out er præcis ligeså straffende som det altid har været. Gang på gang må du derfor se dig selv tævet i gulvet, og selv når du kender modstanderens mønstre kræves der stadig en afsindig timing og planlægning for at undvige de vandvittige slagkombinationer.

Når nu så stor en del af glæden ved spillet er de outrerede personligheder, forekommer det en smule dovent kun at have inkluderet 13 af slagsen - specielt fordi de fleste er genopfriskninger fra de tidligere spil. At hver af personagerne denne gang introduceres med hver deres egen lille tegneserie varmer, og endnu bedre bliver det ved, at man efter at have besejret alle 13, møder dem igen i sværere versioner og med alternative kostumer. Langtidsholdbarheden havde dog uomtvisteligt nydt godt af flere unikke modstandere, og det ændrer en nærmest ligegyldig multiplayer heller ikke noget ved.

En smule Mike Tyson ørebidning bliver det desværre også til, ved at jeg ikke er ovenud tilfreds med at denne modernisering af serien i højere grad har taget udgangspunkt i det originale Punch-Out!!, end det bedre Super Punch-Out!!. At man kun kan lade stjerneslag op ved at ramme modstanderen på et bestemt tidspunkt, er slet ikke ligeså dynamisk som systemet fra SNES-versionen hvor slagne løbende blev ladet op, og også kunne bruges i super combos.

Selv med disse mangler, føles det at spille Punch-Out!! dog som at vende hjem igen. Den nye udvikler Next Level Games har tydeligt forstået charmen ved serien, og har gjort persongalleriet mere levende end det nogensinde er lykkes før. Yderligere bør studiet roses for via en Exhibition mode, at have udviklet en virkelig god måde at vise nye spillere de hemmelige teknikker, der skal til for at score de bedste tider; ved at opstille gennemtænkte delmål for hver kamp.

Siden 1995 er Super Nintendoen blevet skiftet ud med en Wii, 17" tv'et med en 32" fladskærm og Punch-Out!! har langt om længe taget springet til en verden fuld af polygoner. Intet har dog heldigvis ændret sig hvad angår den aldeles vanedannende spilbarhed, og med de første provokationer allerede faldet, befinder jeg mig igen i en fantastisk jagt på tangeringen af vennernes rekorder.

Punch-Out!!
Punch-Out!!
Punch-Out!!