Velvet Assassin

Velvet Assassin

Daniel har gemt sig i mørket med spionkvinden Violett Summers i Replay Studios lydløse singerspil. Noget der lyder langt mere interessante end det egentlig er.

At forsøge og mislykkes. Gang på gang. For på den toogtyvende eller halvfjerdsindstyvende gang at lykkes. Det er et velkendt begreb indenfor den digitale underholdningsindustri. Trial and error, ofte belønnende og æggende. Men endnu oftere fremkalder den slags elementer bare irritation, frustration og en enorm lyst til at ville slukke. Og i meget sjældne tilfælde; en mental beslutning om at smide hele lortet ud gennem vinduet og så kravle ned i fosterstilling på gulvet, for at glemme det hele. Jeg har brugt min seneste tid under Anden Verdenskrig sammen med Violett Summers - og Velvet Assassin er uden tvivl et af de sjældne tilfælde. Jeg føler at min livskvalitet er dalet kraftigt.

Violett Summers er skabt til knivvold, mørke og snigeri. En lejemorder og en isdronning, der sendes til nazi-land for at sabotere vigtige tilholdssteder og for at slå højtstående officerer i det Tredje Rige ihjel. Karakteren i spillet er inspireret af virkelighedens Violett Szabo, en fransk-britisk agent, der var indblandet i et stort antal operationer bag fjendens linier under Anden Verdenskrig. En absolut spændende vinkel til både stealth-genren og Anden Verdenskrig. Desværre falder det hele fra hinanden, når en totalt uengageret og kedelig historie, ringe styring, en decideret mangel på konsekvenser og det tidligere trial and error-element er fremherskende. Alle sætter de deres tydelige præg på oplevelsen.

Violetts historie fortælles gennem tilbageblik, der flyver gennem hendes hoved, mens hun ligger døende på et sygehus. Før hver mission, får du en kort forklaring og et motiv bag din kommende voldseskapade. Særligt dyb er historien ikke, og de 30 sekunder lange fotosekvenser, der er forud for et kapitel, gør intet for at hive dig ind i universet. Jeg ville gerne have haft lidt mere at gå ud fra. Et eller andet tungtvejende motiv, måske via en flot filmsekvens, et eller andet, der kunne forklare mine bevæggrunde ordentligt.

I stedet står jeg der, bag fjendens linier, lige og og ned med en detonator mellem hænderne og skal til at sprænge en fjendtlig bunker i stumper og stykker, og det rager mig langsomt. Men historie har jeg klaret mig uden masser af gange tidligere. For et spil skal trods alt bare være et spil, ikke et skønlitterært storværk.

I Velvet Assassin er det meste af oplevelsen centreret omkring snigeriet. En slags 40'ernes Splinter Cell, om man vil. Du gør klogt i at holde dig i mørket og skyggerne, for er der en eller flere fjendtlige soldater efter dig, så ender det som regel med en hurtig og sikker død. Velvet Assassin handler om at observere modstandernes bevægelsesmønstre nøje og plukke dem en for en, helt bagfra og altid med en kniv i struben. Skulle det mislykkes, og det sker faktisk ganske ofte, så er Hr. Luger og Fru. Colt samt andre kuglesprøjtende håndvåben klar til at give en hjælpende hånd, men en noget træg en af slagsen.

For kampene er ikke andet end et stort mareridt. Pistolerne føles seje og sirupagtige, tåbelige og så snart du blot strejfer den analoge styrepind, så vælter sigtekornet rundt fra syd til nord, og øst til vest. Styringen er ødelagt, usleben og ekstremt dårligt optimeret til de intensive actionsekvenser. Det kan godt være, at du kan dræbe et par af de fremstormende fjender, men inden du har nået at få sigtet over på den næste nazi-skurk, så står der med stor sikkerhed "start forfra ved sidste checkpoint" på skærmen. Violett er en tosset tøs, der nærmest ikke kan tåle at blive ramt. Men i virkeligheden er det hele Replay Studios problem, fordi de i den grad har handicappet hende fra starten.

Det bedste du kan gøre i et hvert tilfælde, er at snige dig forbi dem uopdaget. Mange gange er det bedst, slet ikke at komme op og slås med fjenden, men i stedet at trippe rundt om dem. Når Violett ikke længere kan ses af fjenden, så visualiseres det af en fin kontur rundt om hendes figur. Det er en diskret og funktionel måde, at vise dig hvordan det går. Sammen med et gedigent skygge- og lys-arbejde, gør det Velvet Assassin til et tilnærmelsesvis pænt spil.

Sværhedsgraden er i øvrigt høj, men på grund af alle de forkerte ting, og på en meget inkonsekvent facon. En fjendelig soldat kan f.eks. uden de store besværligheder skyde dig ned på 70 meters afstand med et almindeligt automatgevær. Men starter man samtidig på at klatre over et hegn, noget der kræver en animation, så vil enhver fjende der jager dig, lige pludselig droppe jagten og være helt ude af stand til at forstå, hvor du er blevet af - og det er selvom fjenden befinder sig meter fra dig. Denne slags fejlfyldte kunstige intelligens, gjorde at jeg flere gange følte, at spillet ikke var færdigt, da man valgte at brænde det ned på en skive.

Skulle du alligevel havne i problemer, så kan du altid lige skyde lidt morfin i kroppen. Ja, den er god nok, du kan fylde Violett med narko ved et enkelt knaptryk. I denne rus er hun udødelig i en kort periode og kan helt upåvirket stikke kniven i en stakkels, fjendtlig soldat. Jeg har set en del tvivlsomme og kunstige funktionselementer i spil, men det her er uden tvivl et af de lettere tåbelige.

En skøn detalje er dog, at tyskerne rent faktisk taler tysk (med dertilhørende undertekster, naturligvis) og ikke bare engelsk med tysk accent. Og vælger man at bruge tysk stemmeskuespil, så skal man i hvert fald også roses, sådan er det bare. Musikken, der i øvrigt også er bedrøvelig, går på en fin facon hånd i hånd med mine oplevelse af spillet. Det er sørgeligt, på flere måder.

Det er mange små ting, der sammen gør Velvet Assassin til en meget, meget umoderne og trist spil. Faktum er at man ikke engang kan samle fjendes våben eller ammunition op, men i stedet for at nødt til at finde kugler til ens eget våben i specielle skabe. Du kan heller ikke skyde lamper i stykker, så du kan mørklægge bestemte områder. I stedet er du nødt til at sabotere el-skabe og sikringsbokse for at gøre det. Interaktiviteten i miljøerne begrænser sig også for det meste til at kunne skubbe til et par småting, men ingen af dem har indflydelse på spillet. Nævnte jeg i øvrigt at Velvet Assassin er lineært? Det gør jeg så nu, så ved du også det.

At der ikke findes en online-del eller bare en undskyldning for at spille det igen, gør mig ikke det store, for jeg er ikke tændt på flere eskapader med Violett Summers. Skal snigeri kombineres med Anden Verdenskrig, så vent hellere på Pandemics The Saboteur. Det ser allerede nu, flere klasser bedre ud.

Velvet Assassin
Velvet Assassin
Velvet Assassin