Prison Break: The Conspiracy

Prison Break: The Conspiracy

Oplægget til Prison Break stammer fra den populære og ikke helt uefne serie af samme navn, der tidligere kørte på Fox. Kort fortalt handler serien om to brødre, der prøver at slippe ud af et fængsel, men da fængselet er fyldt med psykopater, bander og gangstere, er det ikke ligefrem nogen let opgave. Serien er fyldt med spænding, drama og ganske godt skuespil, og derfor er det ærgerligt at se hvordan udviklerne Zootfly har hoppet over hvor fængselsmuren er lavest.

Man får desværre ikke lov til at spille som en af Scofield-brødrene, der er hovedpersoner i TV-serien. I stedet indtager man rollen som Tom Paxton, en undercover-agent der har til opgave at overvåge hvad Scofield-brødrene foretager sig inde i fængslet. For at kunne gøre det, skal der udføres tjenester for de andre indsatte, som for eksempel at skaffe våben, stoffer og andre nyttige ting. Her kunne man foranlediges til at tro at Prison Break: The Conspiracy er en slags GTA-klon bag tremmer, hvor man selv kan vælge hvornår og hvilke opgaver man vil udføre. Men spillet er meget strammere og mere lineært end som så, og der er tydelig inspiration fra Ubisofts Splinter Cell-serie.

Desværre lever Prison Breaks stealth-elementer langt fra op til forbilledet. Vagterne, man skal undgå, når man for eksempel sniger sig langs en korridor, følger et fast og forudsigeligt mønster, og det betyder at der er én, og kun én, rigtig måde at komme forbi dem på. Når man så benytter sig af den rigtige metode, ved eksempelvis at gemme sig i et skab, bliver man 'belønnet' ved at vagterne skifter til et nyt, men ligeså firkantet bevægelsesmønster.

Den dynamik, man oplever i Splinter Cell, er ikke til stede her, og man kan på ingen måde lægge hånd på de patruljerende vagter. Det betyder at stealth-delen føles mekanisk, på trods af de gode intentioner, og man bliver som spiller ført rundt fra den ene kedelige del af fængslet til den anden, uden at føle at man bidrager med noget som helst.

Fængsler og vold hører unægtelig sammen, og der er også rig mulighed for at få skrabet knoerne i Prison Break. Desværre virker kampsystemet på mange måder gammeldags og utidssvarende.

Det er svært at få en fornemmelse for hvor ens figur står i forhold til modstanderen, og det virker vilkårligt om man rammer vedkommende eller ej. Dertil er styringen meget simpel - der fire knapper med hvert sin type slag, men der er ingen muligheder for at kombinere flere knapper til et stærkere angreb. Så kampene bliver aldrig tekniske udfordrende, og det ender med at man bare hamrer løs på det lette angreb, som om man sad og spillede Track & Field.

Udover at selve kampene er kedelige, og systemet er dårligt, så er den måde kampene bliver sat op på ganske bizar. Tit befinder man sig pludselig i en situation hvor der skal kæmpes mod en tilfældig kombattant, men det bliver aldrig uddybet hvorfor.

Spillet lader også meget tilbage at ønske på den rent tekniske side. Grafikken og lyden skifter mellem det acceptable og det rendyrket horrible, og især stemmeskuespillet tager prisen for mest svingende kvalitetsniveau. Det er mildest talt overraskende, for det oprindelige hold skuespillere fra serien er hevet ind for at gentage deres roller. Alligevel er for engagementet og karakteriseringen af figurene er på et absolut lavpunkt.

Jeg kan ikke anbefale The Conspiracy til andre end måske de mest inkarnerede Prison Break-fans, for dette spil giver desværre ikke serien nogen retfærdig behandling. På papiret er de forskellige gameplay-elementer ganske udmærkede, men hastværk og et alt for lineært banedesign kvæler alle de gode ideer, og resultatet bliver et middelmådigt licensprodukt, som den slags er flest.

At købe lige netop dette spil ville være at straffe sig selv, og i stedet kan det anbefales at man spiller det forrige Splinter Cell, hvor en af banerne rent faktisk foregår i et fængsel. På den måde får man det bedste af begge verdener, og så kan dette produkt blive sendt direkte i isolation.

Prison Break: The Conspiracy
Prison Break: The Conspiracy
Prison Break: The Conspiracy