Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Det kan I altså gøre bedre, Nintendo.

"Når der er Pokémon involveret, kan det ikke være helt skidt." Den tanke havde jeg, da jeg begyndte på Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX. Pokémon er en ingrediens, der fungerer godt i stort set alle retter - stort set.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX er, som mange af jer måske ved, et Remake af de to tvillingespil Pokémon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team og Pokémon Mystery Dungeon: Red Rescue Team fra 2006. Jeg vil dog med det samme gøre det klart, at jeg aldrig spillede nogen af de to spil, så dette Remake var et helt nyt spil for mig. Af den grund kommer jeg så vidt muligt også til at anmelde det som et nyt spil og ikke som det Remake, det reelt er.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX er et spil, der rummer mange af de elementer, som vi kender og elsker Nintendo allermest for: charme, hygge og fest og farver. Det tager Nintendo og udviklerne fra Spike Chunsoft allerede hul på i spillets spæde start. Det første, der sker i spillet, er nemlig, at du skal interviewes af en ukendt og uset fortæller. Her får du stillet en masse spørgsmål, der skal afgøre, hvilken Pokémon du ligner mest. Du bliver for eksempel spurgt, hvad du gør, hvis det er weekend, men ingen vil lege med dig. Og man kan bare ikke lade være med at trække på smilebåndet, når disse uskyldige, barnagtige spørgsmål dukker op på skærmen. Da ved man allerede, at man er i Nintendo-land.

Når interviewet er over, får du tildelt den Pokémon, som ifølge fortælleren minder mest om dig. Herefter skal du vælge, hvilken Pokémon du vil have med som din tro følgesvend. Og så starter eventyret. Du vågner herefter op i Pokémon-verdenen sammen med din Pokémon-Buddy, men det går hurtigt op for jer begge, at alt ikke er, som det skal være her. Jeg vil ikke afsløre alt for meget af historien, men kort sagt er du blevet forvandlet til en Pokémon, og samtidig er man i Pokémon-verdenen ramt af alvorlige naturkatastrofer, som truer verdenens balance (gad vide, hvad det er en reference til?). Efterhånden bliver det klart for dig, at du er stærkt indblandet i disse naturændringer, og hovedopgaven i spillet er derfor at finde ud af, hvad der ligger bag alt dette. Nintendo er ikke ligefrem kendt for sin ambitiøse historiefortælling, og derfor gik jeg da heller ikke ind til dette spil med forventninger om narrativ underholdning, men her blev jeg glædeligt overrasket. Jeg var rent faktisk interesseret i historien og havde en reel lyst til at nå til bunds i sagen. Hvorfor er jeg en Pokémon? Hvordan er jeg indblandet i Pokémon-verdenens balance? Det var spørgsmål, som jeg virkelig havde lyst til at få svar på, og det var skønt med et Nintendo-spil med en reel historie, der fanger.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Samtalerne er også skønne. De rummer en simpel og let humor, men med Pokémon, der taler, bliver det bare charmerende og hyggeligt. Falde-på-halen-humor og nuttede Pokémon, der smårokkende høftligt står og venter på, at de andre taler færdigt, hvorefter de stort set altid reagerer med overdrevne grimasser og følelsesudbrud, der ikke er til at tage fejl af. Det er Nintendo i en nøddeskal. Og jeg faldt pladask for det.

Lydsiden i Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX er ligeledes taget lige ud af Nintendos personlige radiostation. Festlig, hyggelig musik og et hovedtema, der med det samme satte sig på nethinden af mig - og det sidder der stadig. Som jeg vil uddybe senere, foregår meget af spilletiden dog i de autogenerede Dungeons, som du udforsker. Og her oplevede jeg sommetider en lidt for stor ensformighed på musiksiden, idet det er den samme melodi, der kører i baggrunden i flere af spillets Dungeons. Jeg kunne godt have tænkt mig lidt flere melodier på det fulde Soundtrack, da de samme stykker nogle gange går lidt for meget igen - selvom melodierne uden tvivl er herlige. Lydsporet er i det hele taget solidt med sjove, finurlige Nintendo-lyde. Jeg nød for eksempel altid, når pelikanposten Pelipper smed breve i min postkasse. Det gav et tilfredsstillende *klonk* hver gang, hvilket egentlig ikke gav meget mening taget i betragtning af, at det var ren og skær papir, der blev leveret. Men det er et lille element, som bare fungerer, og netop denne aparte lille lyd er ét af mange eksempler på den personlighed og charme, der gemmer sig i lyden og musikken.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Grafisk skiller Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX sig ud fra andre Pokémonspil - og de to originale Pokémon Mystery Dungeonspil for den sags skyld. Spillet er skabt i en form for tegneseriegrafik, hvor det ser ud, som om hele spillet er tegnet i hånden. Der er smæk på farverne, og det ser vidunderligt ud. Netop fordi det skal forestille et håndmalet spil, kan nogle af elementerne dog nogle gange komme til at fremstå en kende udtværet. Der var enkelte gange under min gennemspilning, hvor jeg syntes, omgivelserne smeltede lidt for meget sammen i deres farverige forsøg på at få min opmærksomhed. Det tager dog intet fra min generelle påskønnelse af grafikken i Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX, som charmerer og indgyder til leg og eventyr. Jeg gik ofte bare rundt på det idylliske hovedtorv Pokémon Square og levede mig ind i de hyggelige omgivelser: de små stader med Pokémon, der tilbyder varer og information. Deres lige så små gule hobbitbo med store blade som tag. Den runde brostensplads i midten med Pokémon, der vader rundt uden en bekymring i livet. Den lille træbro man skal krydse for at komme over det beroligende azurblå vandløb, der omkranser Pokémon Square. Det hele emmer af idyl, og med den skønne barnlige grafik kombineret med nuttede Pokémon og et musiktema, der uden tøven sætter sig på hjernen, føles det bare skønt at gå rundt der.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

MEN - og det er et stort "men" - som I nok har bemærket, er der et centralt element, som jeg slet ikke har berørt endnu: Hvad laver man i spillet? Hvad går det ud på? Og det er her, det hele falder sammen. For ved I hvad? Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX er gabende kedeligt at spille. Nu skal I høre hvorfor: Spillet kører en Roguelike-stil, hvor du tilbringer det meste af tiden inde i autogenerede Dungeons, der rummer adskillige etager. I disse Dungeons skal du udføre forskellige opgaver - for det meste drejer det sig om at redde en Pokémon eller besejre en stærk fjende. For at udføre opgaverne skal du ofte helt op eller ned til den allersidste etage i det pågældende Dungeon, og som i et klassisk Roguelike spil mister du alle dine ting og skal starte forfra, hvis du dør undervejs. Den opskrift er der sådan set intet galt i. Det helt store problem ved dette spil er, at alle Dungeons er ensformige og uinteressante. Der er simpelthen intet at udforske på de forskellige etager, da det eneste du kan finde, er fjender og små ting, som du kan bruge i kamp. Jeg fandt hele tiden mig selv søgende efter trapperne til den næste etage, fordi jeg simpelthen ikke havde den fjerneste interesse eller lyst til at udforske de enkelte rum. Desuden forsvinder den førnævnte charme og de farverige omgivelser fuldkommen i det moment, du bevæger dig ind i et Dungeon. Alle etager ligner hinanden og er præget af tamme, nedtrykte farver og kvadratiske rum, hvis eneste forskel er størrelsen på dem. Om det er autogenereringen, vi kan takke for det, ved jeg ikke. Men det fungerer i hvert fald ikke, og den fejl kan kun ligge hos folkene bag.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Selve Combat-systemet er også tamt. Du møder adskillige fjender på stort set alle etager, og alt, hvad du foretager dig, er turbaseret. Det vil sige, at alle fjender bevæger sig, hver gang du bevæger dig. Derfor kræver det lidt strategisk sans at planlægge ruten, så du kommer så let hen til næste etage som muligt. Det er egentlig underholdende nok, men jeg tror mest, underholdningen kom af, at jeg så inderligt ville undgå alle fjender, fordi kampsystemet netop er så uengagerende. Her er det hele også turbaseret, men kampene bliver aldrig intense eller interessante. Jeg tror dels, det er fordi de alle er relativt korte og hurtigt overståede, men også, fordi du har meget få kamphandlinger at vælge imellem. Helt konkret kan du have op til fire forskellige angreb (du kan også vælge at Linke to angreb sammen). Det begrænsede antal gør, at det hurtigt bliver trivielt at anvende de samme angreb hele tiden. Og selvom du kan købe eller finde andre angreb, ligner de stort set alle hinanden, og af den grund bringer de heller ikke meget nyt til spillet.

Som navnet antyder, er du i spillet et såkaldt Rescue Team, der skal redde andre Pokémon. Ved at hjælpe eller besejre andre Pokémon kan du sommetider tilføje dem til dit Team, hvorefter du så kan vælge, hvilke tre medlemmer du vil have med ind i et givent Dungeon. Det er underholdende at erhverve nye Pokémon til dit team, men de har næsten alle de samme angrebsmuligheder, og derfor bidrager det kun til den ensformighed, som spillet er præget af.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Jeg må sige, at jeg er lidt ærgerlig på dette spils vegne. Det emmer af idyl, og både grafik og musik er så skøn, som den kan være. Men når spillet ganske enkelt bare ikke er sjovt at spille, er det svært at være særlig begejstret. Det vil altid være min topprioritet, at jeg faktisk er underholdt af spillets Gameplay, og at jeg glæder mig til at spille spillet. Men jeg glædede mig aldrig til at spille Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX. Desværre.

6 / 10
+
En Nintendo-historie med reel substans, skøn charme, herlig musik, grafikken giver barnlig glæde.