Black Mesa

Black Mesa

Efter små otte års udvikling har Crowbar Collective endelig lagt sidste hånd på Black Mesa - så er det noget værd?

Det er ikke ligefrem nogen smal sag at sige noget "nyt" om det originale Half-Life. Spillet er gået over i historien som værende et at de mest ikoniske spil nogensinde, ligesom efterfølgeren, og det betragtes desuden som værende den skabelon som fremtidige populære lineære singleplayer-kampagner blev designet efter. På mange måder tjener spillet som en form for faderskikkelse for alt hvad der er udkommet efterfølgende - det kan man vist ikke sige om synderligt mange spil.

Alligevel må man sige at der er utrolig meget energi omkring netop Half-Life-serien i disse dage, der er særligt spændende når nu den har været i dvale i så mange år, hvor Valve har brugt tid og ressourcer på andre initiativer. Senere på måneden fortsætter serien langt om længe via det VR-eksklusive Half-Life: Alyx, og nu er en fem år lang rejse for en række dedikerede fans tilendebragt, for det fanskabte remake af originalen, Black Mesa, går endelig ud af Early Access, og betragtes som værende færdigt.

Black Mesa
Black MesaBlack MesaBlack Mesa

Så hvad er Black Mesa? Spillet startede som en fanskabt initiativ, et mod der gik under navnet Black Mesa: Source tilbage i 2012, og som forsøgte at genskabe det originale spil ved at bruge en mere moderne udgave af Valves interne grafikmotor, Source Engine. Sådan nogle projekter opstår hele tiden, så hvordan er det her anderledes? Jo, i stedet for at lukke ned for projektet, så valgte Valve at give grønt lys for at spillet kunne sælges kommercielt, og sådan begyndte udviklingen, der efter otte års udvikling, fem år i Early Access og tusinde hvis ikke titusinde af frivillige mandskabstimer, nu er resulteret i en endelig lancering på Steam.

Spillet inkluderer naturligvis alle spillets kapitler, som indeholder en række afgørende visuelle opdateringer, men holdet bag, der går under navnet "Crowbar Collective", har også direkte pillet ved de dele af spillet der faktisk blev taget ringe imod i det originale spil, nemlig den såkaldte Xen-del, spillets afslutning. Det kan betragtes som et remake i det holdet ikke har haft adgang til de originale kildefiler, men ligner måske snarere et remaster i praksis, en markant men ikke komplet modernisering af det ikoniske Half-Life.

Så spørgsmålet er så bare - skal du købe det? Se det er et spørgsmål der er mere komplekst end som så, men efter at have braget igennem spillet synes vores umiddelbare dom at være et gigantisk rungende ja!. Men hvorfor? Jo, ser du fordi Black Mesa, til trods for at det måske ikke repræsenterer det visuelle kvantespring som mange måske havde håbet, er den mest moderne, mest gnidningsfrie og mest tilfredsstillende udgave af Half-Life du kan spille, og selv efter alle disse år, så er det fortsat en uhyre velsammensat singleplayer-kampagne fyldt med flotte sekvenser, velsammensat historiefortælling og glimrende action.

Black Mesa
Black MesaBlack MesaBlack Mesa

Naturligvis er der stadig tekniske fejl, selv i denne endelige udgave af spillet, hvor vi løb ind i lidt bizar fysik hist og her, og også en lidt irriterende tilbagevendende pause hvor der stod "Loading..." hen over skærmen i fem sekunders tid, før vi fik lov til at fortsætte. Når det så er sagt flyder spillet ganske gnidningsfrit fra start til slut, og det er i det hele taget ret let at lade sig leve inde i denne verden, og opleve Gordon Freemans mareridtsrejse igennem det alien-befængte forskningsanlæg, noget som vi er sikre på ville være sværere hvis man satte gang i det originale Half-Life.

Så ser man dette som en solid måde at enten opleve eller genopleve spillet på, jamen så vil Crowbar Collectives arbejde være mere end nok, og man kan roligt investere de cirka €17.99 for den endelige oplevelse. Hvad man dog ikke skal forvente er at lægge alt for meget i ordet "remake", da vi i dag forventer at remake genskaber de grafiske aktiver i moderne grafikmotorer, og på den måde skaber visuelt overdådighed, såsom MediEvil, Final Fantasy VII: Remake og Crash Bandicoot: Nsane Trilogy. Nej, godt nok er det teknisk set et remake, men det opfører sig måske snarere som et remaster, dog et remaster af et mesterværk, så hav det i mente.

Black Mesa
Black MesaBlack MesaBlack Mesa

Så du kan roligt købe Black Mesa og forvente en fantastisk singleplayer-kampagne fyldt til renden med mystik, smuk musik, flot iscenesættelse og hæsblæsende skuddueller, og selvom man jo godt kan mærke selve strukturens alder, så er det samtidig let at mærke, at netop skydespil efterfølgende har kigget Valve efter i sømmene, og har draget inspiration fra hele den måde sådan en kampagne opsættes.

Black Mesa er kreeret med kærlighed, og er desuden et produkt af ustyrlig meget kærlighed til Half-Life, og det kan man bare mærke. Heldigt er det så at det føles som en slags Ultimate Edition, den ultimative måde at opleve denne klassiker på. Vi kunne dog ikke helt se bort fra nogle små tekniske knaster hist og her, samt at hvis man går ind til projektet med forventningen om et "remake", så kunne man gå hen og blive skuffet over den endelige visuelle kvalitet.

9 / 10
+
Et resultat af rendyrket kærlighed til originalen, skøn musik, fed stemning, solidt afbalanceret gameplay.