Resident Evil 3

Resident Evil 3

Sidste års Resident Evil 2-remake var en stor succes, og nu har Capcom givet efterfølgeren den samme omgang. Står 3'eren mon lige så skarpt?

Som én der har Resident Evil 4 på sin top-5-liste over alle tiders bedste spil, kunne jeg ikke vente med at kaste mig ud i Resident Evil 3. Resident Evil 3 er som bekendt et remake af den originale 3'er fra Capcoms ikoniske gyserserie, og efter sidste års succesfulde remake af Resident Evil 2, er det ikke svært at forstå, hvorfor den japanske udvikler nu laver samme nummer med det originale Resident Evil 3: Nemesis. For det er virkelig det samme nummer, der er blevet lavet her - og det er positivt ment.

Ligesom tilfældet var med sidste års remake af 2'eren, så er den helt store ændring i Resident Evil 3 naturligvis det visuelle look, som mildest talt har fået en kolossal opgradering. Resident Evil 3 er et levende bevis på, hvor ufattelig meget der er sket på den grafiske front de sidste godt og vel 20 år. Dette skal selvfølgelig ikke ende ud i en lang personlig smøre om, hvor imponeret jeg er over det exceptionelle grafiske niveau, spilbranchen har opnået, men jeg synes, det er på sin plads at påpege her. For Resident Evil 3 illustrerer det bare så perfekt. I det originale Resident Evil 3: Nemesis kunne du nærmest se de små få pixels på skærmen med det blotte øje, og at konstruere reelle cirkler dengang var næsten et mesterværk i sig selv på grund af de få pixels, man netop havde at gøre godt med. Og ansigtsudtryk fra karaktererne? Dem kunne du godt skyde en hvid pil efter at få øje på. Et ubevægeligt grumset fjæs var, hvad vi fik dengang. Men så var der selvfølgelig Nemesis - spillets grufulde uhyre, der konstant var i hælene på dig i det originale spil, og som fik dig til at kigge en ekstra gang under sengen, inden du turde lukke øjnene. I forbindelse med denne anmeldelse tænkte jeg, det var passende lige at tage et hurtigt kig på den originale Nemesis fra 1998, som var så rædselsvækkende. Og altså... han er sgu ikke rigtig så rædselsvækkende længere.

Resident Evil 3
Nemesis i sin originale form

Men det er han nu! Nemesis er igen blevet til det monster, vi alle frygtede for et par årtier siden. Men inden jeg fælder flere tanker ned om Nemesis, er det nok en god idé, at jeg lige ridser op, hvad Resident Evil 3 går ud på. Jeg kan forestille mig, at I der ikke er bekendt med den originale version, lige nu sidder og tænker: "Hvem fanden er Nemesis?" Så lad os lige kort gå igennem, hvad Resident Evil 3 egentlig handler om. Du vågner op som specialbetjenten Jill Valentine i storbyen Raccoon City - en by, hvor der netop er udbrudt en virus, som - selvfølgelig - gør folk til zombier. I rollen som Jill skal du nu forsøge at flygte ud af byen, men du støder hurtigt på en specialenhed, der arbejder for Raccoon Citys magtfulde Umbrella Corporation, og som har til opgave at evakuere folk og sætte en stopper for zombie-virussen. Her møder du latino-fyren Carlos, som du danner makkerpar med, og ham kommer du af og til også til at spille som.

Det går dog hurtigt op for Jill, at hun bliver forfulgt af et enormt menneskeagtigt monster, hvis eneste mål er at dræbe Jill og alle andre fra specialenheden S.T.A.R.S. Navnet på monstret er Nemesis, og jeg kan vist godt afsløre, at Jill kommer til at få meget bøvl med ham. Og det er altså ikke altid en hyggelig oplevelse. For som jeg sagde før: Nemesis er decideret rædselsfuld. Den gigantiske krop, det skaldede tænderskærende hoved, der har øjnene fæstnet på dig som et varmesøgende missil, og den ormelignende arm, som han snurrer om dig, hvis han kommer for tæt på. Det er en forfærdelig oplevelse at have det uhyre i hælene på sig - og det er selvfølgelig en soleklar kompliment til Capcom. Hvor er han dog skræmmende godt lavet. Og når du først hører lydene af de gigantiske fodtrin, der stormer lige imod dig, ved du, at du skal tænke lynende hurtigt, hvis ikke Nemesis skal få fingrene i dig. Men du kan godt glemme alt om at løbe fra ham. Nemesis er dig overlegen på både styrke og hurtighed, så du må ty til andre metoder for at slippe af med bæstet. Og disse metoder får du brug for, for der er ingen tvivl om, at Capcom virkelig har fokuseret på, at du som spiller skal føle den underlegenhed, sårbarhed og frygt, som Jill har, når først Nemesis har fået færten af hende. Jeg blev faktisk dræbt temmelig mange gange af Nemesis, selvom jeg kun spillede på normal sværhedsgrad, men det føltes passende, at sværhedsgraden lige steg en smule, hver gang Nemesis kom efter mig, for det fik mig oprigtigt til at frygte udyret.

Resident Evil 3Resident Evil 3Resident Evil 3

Udover Nemesis er der selvfølgelig også de "normale" zombier, du skal tage dig af. Og denne side af spillet følger egentlig den klassiske Resident Evil-stil: Skyd zombierne, og sigt for guds skyld efter hovedet, for der er altså ikke meget ammunition at gøre godt med, ligesom der heller aldrig er plads til mere end lige præcis det nødvendige i dit inventory - Resident Evil i en nøddeskal. Men det fungerer alt sammen, og det bidrager til følelsen af, at man virkelig kæmper med det, man har, for at overleve zombiehorden.

Netop zombiehorden er dog et aspekt, som jeg blev en smule skuffet over - i hvert fald variationen i den. Udover Nemesis er det stort set kun de normale menneskezombier, du støder på, og jeg savnede, at de var lidt mere forskelligartede. Du støder ganske vist på Jabba The Hutt-lignende kloakbæster og et par firbenede zombiedyr af og til, men for det meste var det bare de sædvanlige tobenede zombier, jeg mødte, og det blev en kende ensformigt til sidst - selvom det aldrig blev kedeligt at pløkke hovederne af dem.

Resident Evil 3Resident Evil 3

På samme måde kunne jeg også godt have tænkt mig lidt mere variation i omgivelserne. Visuelt er de uden tvivl helt i top. Det har jeg ikke en finger at sætte på. Men fordi hele spillet foregår i Raccoon City, befinder du dig stort set kun i bylignende omgivelser. Om det så er en zombie-inficeret gågade, et forladt hospital eller mørke gyder, så er landskabet stadig lidt det samme. Og det er selvfølgelig svært at gøre så meget ved, når spillet netop foregår i en storby, men det var under alle omstændigheder stadig noget, der indimellem fik mig til at tørste lidt efter anderledes omgivelser. Det lidt ensartede landskab blev faktisk bedst understreget, da jeg på et tidspunkt stødte på et helt andet område: En gigantisk rede med store parasit-edderkopper. Puha, det er længe siden, jeg har fået så meget myrekryb. Selvfølgelig var min mission, at jeg skulle helt ind i redens kerne for at trække i nogle håndtag. Og selvfølgelig var der edderkopper på både loft og vægge, som prøvede at inficere mig med parasitmider. En lille advarsel: Gør for guds skyld alt, hvad I kan for ikke at blive fanget af edderkopperne. Der venter jer en visuel scene, som I aldrig kommer jer helt over. Men netop denne rede af edderkopper var et friskt pust til de normale bylandskaber, Raccoon City viser dig, og jeg ville så gerne have haft flere af dem.

Resident Evil 3Resident Evil 3

Det kan måske lyde, som om jeg ikke er helt tilfreds med atmosfæren og stemningen i Resident Evil 3. Men der skal ikke herske nogen tvivl om, at dét er jeg! På trods af de lidt ensformige omgivelser, så er atmosfæren præcis, som den skal være: mørk, dyster og skræmmende. Resident Evil 3 er visuelt meget mørkt, og det får dig virkelig til at sætte pris på de få skønne lysskær, der indimellem kommer fra gadelygter og lysende butiksskilte, som stadig står. Og med zombielyde om hvert et hjørne er uhyggen i den grad til stede. Jeg fik tilmed et par af de klassiske Jump Scares, når en zombie for eksempel dukkede frem fra det mørke gulv og greb fat i halsen på mig. Et virkelig billigt trick, men det fungerer altså bare i min bog. Jeg bliver hunderæd hver gang.

Resident Evil 3

Der skal naturligvis også falde et par ord om hovedpersonen Jill, som er en kendt karakter fra Resident Evil-universet. Jill er, ligesom Nemesis, konstrueret med en stor detaljegrad. Skarpe varierede ansigtsmimikker og udtryk, samt et generelt utrolig detaljerigt udseende. Det er tydeligt at se, hvordan der er blevet arbejdet med alt, helt ned til de små skidtpletter på Jills kinder og arme, som giver hende et realistisk look. Jills makker Carlos er på samme måde meget velskabt, men jeg må dog erkende, at jeg efterhånden blev lidt træt af den klichékarakter, han egentlig er. Jeg ved godt, at Resident Evil-karaktererne skal være sådan. De skal være karikerede. Men det tog altså lidt overhånd med Carlos, som fyrede den ene floskel af efter den anden. Om det så var badass-replikker eller pludselige dybfølte lovprisninger af Jill, så var det ikke helt veludført nok - lidt for let sluppet. Generelt er karaktererne i spillet også lidt flade. Med undtagelse af Jill og Nemesis, så er der ikke meget at komme efter hos de andre. Jeg var især skuffet over den reelle skurk i spillet, som jeg aldrig fik et reelt forhold til. Og her taler jeg ikke om Nemesis, men om personen, der står bag det hele. Jeg vil ikke afsløre, hvem det er, men I der har spillet det originale spil, ved selvfølgelig godt, hvem jeg taler om. Det er godt nok en karakter uden dybde.

Men lad os nu ikke slutte på et negativt ord. For alt i alt er Resident Evil 3 et herligt spil og et herligt gys, som jeg vil anbefale til både nye spillere og gengangere. Det tog mig kun cirka syv timer at gennemføre spillet, og det måtte gerne have været længere. Men det illustrerer jo egentlig meget godt, at jeg virkelig nød at spille Resident Evil 3 - et herligt remake af en herlig original.

8 / 10
+
Kolossal grafisk opgradering, Resident Evil-atmosfæren er i top, Nemesis er skrækindjagende, at nakke zombier er og bliver bare sjovt.