Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered

Det føles godt at være tilbage. Men er der ikke et eller andet, de har glemt?

Okay, inden vi begynder, bliver jeg simpelthen lige nødt til at adressere det her: Hvad er det dog for en tosset lanceringsstrategi, Activision har kørende med Call of Duty-serien for tiden? Først udgiver de Call of Duty: Warzone uden at give så meget som en lyd fra sig. Kort efter laver de præcis samme nummer med et af tidens mest efterspurgte remasters ved at lancere det ud af den blå luft, som var det en idé, de fik i går. Hvad skulle de dog have gjort uden leaks og insidere? Men nå ja, det betyder jo i sidste ende ikke noget for os forbrugere, hvordan Activision markedsfører deres spil. Så længe vi bare får, hvad vi beder om. Men har vi fået, hvad vi har bedt om?

Lad os lige zoome lidt ud og få et hurtigt overblik over, hvad der egentlig lige er sket. Det har i lang tid sværmet med rygter om, at Activision arbejdede på et remaster af Call of Duty: Modern Warfare 2 - et af Call of Duty-seriens mest populære og anmelderroste skydespil. For det skulle jo komme før eller siden. Det kunne ikke være anderledes med den massive fanskare det spil har. For få uger siden intensiverede rygterne så for alvor, da der både blev fundet billeder af spillets forside, ligesom remaster-udgaven også fik tildelt en aldersmærkning, hvilket vel egentlig var det endelige bevis på, at en remaster af Modern Warfare 2 var undervejs. Men det blev efterhånden tydeligt for os, at de mere detaljerede rygter om spillet også talte sandt. Rygter, som fortalte, at genudgivelsen kun ville indeholde singleplayer-kampagnen. Nu er remaster-udgaven officielt landet, og ganske rigtigt: Med den rammende titel Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered er det simpelthen kun kampagnen, Activision har valgt at genudgive - ingen multiplayer! Hvad synes jeg om det? Ja, I kan måske allerede fornemme det lidt på tonen. Men lad os lige lade den del ligge i første omgang, og lad os i stedet tage et kig på den singleplayer-del, som vi trods alt har fået.

Captain Price, Soap, Shepherd, Makarov og alle de andre velkendte krigsnarkomaner er tilbage i restaureret form. Og de er uden tvivl blevet smukkere med årene. Med Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered får vi det originale spil fra 2009 i en komplet moderniseret udgave: opskaleret opløsning, forbedrede animationer, teksturer, rendering, HDR og alt andet, hvad en remaster æstetisk bør indeholde. Og det har gjort godt. Omgivelserne er blevet skarpere og flottere, og især karaktererne har fået en gedigen opgradering. Animationerne er pænere, og karakterernes ansigter er blevet mere detaljerede og realistiske. Derudover er HDR-tilførslen i den grad et kærkomment syn. Lyskilderne er blevet flottere og væsentligt mere realistiske, så de ikke bare ligner lys fra en lampeskærm, men faktisk reelt sollys - skønt! Udviklerne fra Beenox har gjort, hvad de kunne for at modernisere den visuelle del af spillet, og for et spil med mere end et årti på bagen, er det tiltrængt.

Men det er stadig et gammelt spil. Og det er alligevel til at spotte i visse situationer. Særligt når det kommer til karaktererne. Som jeg netop nævnte, har de fået et væsentligt mere realistisk udseende. Men det er stadig til at få øje på, at karaktererne trods alt er konstrueret i en motion capture-version, der har over 10 år på bagen. Sammenlignet med nutidens spil er Price, Ghost og Shepherd blevet lidt stive i bevægelserne. Karakterernes løb er en smule mekaniske, og ansigtsmimikkerne er stadig ikke så nuancerede som de moderne spil - selvom der uden tvivl er sket en forbedring. Min pointe er vel egentlig, at Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered er blevet meget flottere. Men det blæser dig ikke bagover.

Hvad så med selve gameplayet? Føles det stadig toptunet og moderne, som det gjorde i 2009? Ja! Det er stadig lige så underholdende. Hver enkelt mission føles som sin egen. Om det så er snigende sniper-missioner med Captain Price, favela-infiltrationer med Soap, eller old school skyttegravskampe med Sergeant Foley. Det hele giver en indædt fornemmelse af global moderne krigsfølelse - og det er selvfølgelig dig, der afgør slagets gang. En velkendt formular, men det er en formular, som Infinity Ward har realiseret intet mindre end sublimt. Missionerne var fremragende i 2009, og det er de stadig i dag.

Det er dog ikke kun selve gameplayet, der gør missionerne fremragende. Det har vi også en anden herre at takke for: Hans Zimmer. Hvordan Activision dengang formåede at hente den stjernekomponist ind, er simpelthen utroligt. Men hvor er jeg dog glad for, at det skete. At spille Call of Duty med Zimmer som musikalsk akkompagnement er ganske enkelt episk. Det blæste mig allerede bagover, da jeg startede spillet op, og strygerne sneg sig ind i høretelefonerne med tiltagende kraft, mens neon-grønne farver oplyste kloden og malede billederne af de hændelser, der havde ført til netop den verdenskrig, jeg nu skulle til at kaste mig ud i. Gåsehuden piblede frem, og wow-følelsen var indtruffet. Jeg var klar til krig. En bedre intro til et Call of Duty-spil finder man ikke. Og kvaliteten i musikken fortsætter sit skyhøje niveau gennem hele spillet. Gang på gang satte gåsehuden sig på mig, når jeg kæmpede mig gennem fjendens linjer med Zimmers buldrende melodier som fast følgesvend. Call of Duty-serien er normalt ikke kendt for sit musiske særpræg, men i Modern Warfare 2 - om det så er remaster-udgaven eller den originale - er det blandt andet denne del, der gør, at spillet netop når op på øverste hylde.

Mange af jer er nok interesseret i at vide, om remaster-udgaven indeholder noget nyt indhold. Og der må jeg desværre sige: nej, ikke rigtigt. Der er kun lidt småtilføjelser hist og her. Nogle af dialogerne i spillet er for eksempel blevet ændret en smule, og derudover laver din karakter faktisk også nogle støn eller hostelyde i visse mellemsekvenser - noget som han ikke gjorde i det originale spil. Det er en lille ting, men det er faktisk tiltrængt, da det giver lidt menneskelighed til din ellers så tavse karakter. Du får også et par skins, som du kan bruge og tage med over i Call of Duty: Modern Warfare og Call of Duty: Warzone. Men det er nu ikke noget, der får mig op af stolen. Beenox har dog tilføjet en lille feature, der giver en smule genspilningsværdi. Ligesom i originalen kan man også her finde samlegenstande i form af de såkaldte intels. Før kunne de ikke bruges til noget, men nu giver hver intel faktisk en lille feature, som du kan vælge at spille kampagnen med. For eksempel fandt jeg en intel, som gjorde, at alle fjenderne havde en ananas som hoved. Det var et ret underholdende syn. Der er 45 intels i det hele, så hvis du finder dem alle og aktiverer deres respektive feature, kan jeg forestille mig, det tilføjer en masse sjove elementer til spillet. Jeg fandt ikke så mange intels under min gennemspilning, men jeg er nysgerrig efter at se, hvad alle gør. Men det er dog også den eneste direkte genspilningsværdi, der er tilføjet.

Men der er jo som nævnt en meget stor del af det originale spil, der mangler i remaster-udgaven: multiplayer. Hvorfor mangler den del? Jeg har ingen idé. Activisions forklaring er, at de øjensynligt ikke vil splitte spillerbasen ad, men i stedet forsøge at samle den på Call of Duty: Modern Warfares multiplayer-del. Men den forklaring holder jo ikke en meter. For det første er spillerbasen allerede blevet opdelt, efter Activision udgav Call of Duty: Warzone, som rigtig mange spiller for tiden. Desuden bliver spillerbasen alligevel splittet ad, når det nye Call of Duty lander senere på året. Så hvad er pointen? Jeg er en af dem, som elskede multiplayer-delen i Modern Warfare 2, og jeg har fulgt nøje med i rygterne og den massive efterspørgsel, der har været til netop denne del. At Activision, efter årelang ventetid, simpelthen vælger at udelade multiplayer - det er den ultimative provokation. Jeg er stiktosset, og jeg kan finde absolut ingen mening i den beslutning - ingen! Derudover har de af en eller anden grund også udeladt Special Ops-delen i remaster-udgaven, hvilket der heller ikke er nogen logik i. Det udfordrer da i hvert fald ikke den spillerbase, Activision tilsyneladende værner så meget om. Er det bare dovenskab, at man ikke lige har gidet at inkludere den del? Jeg ved det ikke, men det er i hvert fald ikke godt nok.

Jeg synes ikke, det er i orden, at man giver sig selv lov til at udgive en tredjedel af det originale spil, bare fordi man nu har indsat ordet "Campaign" i titlen. Det er jo ikke en sand remaster af originalen. Det er et udpluk af den. Det er altså for let sluppet - også selvom spillet koster under 200 kr. En remaster bør i min optik tilbyde det originale spil i forbedret udgave, og gerne med lidt ekstra krymmel på toppen. Activision har gjort det stikmodsatte her. De har udeladt krymlet og fjernet alle tre iskugler på nær én, så man lige akkurat stadig kan tage penge for den.

Nå, men spørgsmålet er jo i sidste ende: Vil jeg anbefale dette spil? Og det er et svært spørgsmål. Den singleplayer-del, vi har fået her, er uden tvivl stadig tiden værd. Hvis du aldrig har spillet originalen, synes jeg helt sikkert, det er værd at smide penge efter. Modern Warfare 2 er i min optik en del af spilbranchens kulturarv, og man bør gøre sig selv den tjeneste at spille det - især nu hvor spillet endda er blevet visuelt moderniseret. Og hvis du allerede har gennemført spillet og har hang til nostalgi, så er remaster-versionen også værd at vende tilbage til. Men det tilbyder altså ikke noget nyt rent indholdsmæssigt. Ja faktisk så tilbyder det mindre, end originalen gjorde. Så hvis du overvejer at købe det for indholdets skyld, så lad være. Jeg har selv svært ved at skjule min skuffelse over remaster-udgaven. Ikke fordi den ikke tilbyder noget godt. Men fordi den ikke tilbyder det, der er allerbedst.

7 / 10
+
Tiltrængt visuel opgradering, episk soundtrack, præcis lige så sjovt som for 10 år siden, en indsprøjtning af nostalgi.